Ga naar inhoud

access 2007 vervangen door access 2013


joko50

Aanbevolen berichten

Hallo,

een vraagje van een leek: kan ik Access 2007 (32 bits) vervangen door Access 2013 (64 bits) met behoud van alle

data die in Access 2007 is ingevoerd ?

M.a.w. als ik het programma Access 2007 de-installeer en Access 2013 installeer, blijft dan alle data behouden die ooit in

Access 2007 is ingevoerd, zal Access 2013 deze data herkennen en zijn dan alle functies (query's, rapporten e.d.)

nog "normaal" te gebruiken ?

b.v.d.

John

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Begrijp ik je goed: je maakte een dbase in de 7 , je wil de 13 installeren ? Die zal natuurlijk die 7-dbase gaan herkennen en kunnen openen en verder aanvullen indien je dit wenst.

 

Query's e.d. moeten ook nog 'normaal' te gebruiken zijn.

 

Maar: probeer het toch gewoon uit: laat de 7 staan en installeer de 13, open dan je dbase in de 13 en je zal het wel zien.

 

binnen een maand of wanneer je het wil, kan je dan de 7 gewoon afzonderlijk gaan uninstallen

 

even wat meer uitleg: als je de 13 dan gaat installeren, doe je dit natuurlijk NIET in de map waar nu je 7 staat.

voorbeeld: je 7 zal nu wellicht in je c:\program files\microsoft office staan

ga dan - bij het installeren dus nièt die microsoft office als installatiemap kiezen, maar wijzig bv dan de te mapnaam (die office wellicht zelf voorstelt) van microsoft office in microsoft office 2 .

Als je gewoon de oude map gebruikt, gaat je 7 overschreven worden- en dan kan je hem niet meer gebruiken, dan houd je alleen nog maar de 13 over. (later, als je besluit de 13 te blijven gebruiken, zou ik dan deze 13 verwijderen en mooi op zijn plaats in de microsoft office-map gaan installeren, dan heb je terug een 'zuivere' situatie.

 

(nog beter en absoluut veilig is natuurlijk een cloon (systeembackup) van je C te maken - dan kan er je helemaal niets mis gaan: gaat het ergens fout, dan zet je die c-kloon gewoon terug)

 

 

aangepast door Passer
verdere info
Link naar reactie
Delen op andere sites

Passer,

bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.

Ik heb reeds getracht de 13 apart te installeren, maar dat mislukt, omdat het systeem zegt: "er is een 32 bits versie

van Access aanwezig, deze moet eerst verwijderd worden alvorens een 64 bits versie te kunnen installeren"

Ik ga nu zeker jouw tip gebruiken en een andere installatiemap aanmaken en gebruiken voor de 13.

Je hoort nog van me wat het resultaat is en of beide mappen dan met elkaar kunnen communiceren.

 

Groeten,

John

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k weet niet zeker of dat gaat lukken, maar 'k vermoed van wel.

Anders kan je nog wel werken met een kloon van je C - da's omslachtiger, maar heeft het voordeel dat je toch weer een kloon van je schijf hebt voor-het-geval-dat  (zelf maak ik die elke week aan - ooit meegemaakt dat mijn systeem crashte en toen stond ik daar. Is dit nu het geval dan heb ik altijd een paar kloontjes in voorraad en is het op een klein half uurtje geklaard)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passer,

ik heb alle files van de installatie CD van 13 naar en nieuwe map gekopieerd: C:/......../Microsoft office 2",

met het idee dat set-up de installatie in deze map zou uitvoeren.

Als ik nu hier de set-up start krijg ik de volgende boodschap (zelfde als installatie vanaf de CD rechtstreeks):

"De 64 bitsversie van Office kan niet worden geïnstalleerd omdat de volgende 32 bitsprogramma's zijn aangetroffen op uw pc:

  Microsoft Office Enterprise 2007

  Verwijder alle 32 bitsprogramma's van Office en installeer de 64 bitsversie van Office.

  Voer de 32 bitsinstallatie uit als u in plaats hiervan de 32  bitsversie van Office wilt installeren"

(Die laatste zin is vreemd, want die keuze kan ik nergens maken...............)

Ook als ik alléén Access wil installeren krijg ik een dergelijke foutboodschap, maar dan met de foutcode 1713

Waarschijnlijk wordt e.e.a. veroorzaakt doordat ik nergens de kans krijg om een "doelmap" aan te duiden om de installatie in uit

te voeren. Het set-up programma probeert dus altijd te installeren in dezelfde, originele map, waar Office 2007 reeds in staat.

Ik heb niet de keuzemogelijkheid om een andere doelmap aan te wijzen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k vreesde zo iets al, maar goed... : je hebt de installatie van de 7 nog vermoed ik? Zet er dan gewoon de 13 op - nadien kan je nog eventueel de 13 er terug afhalen om er de 7 opnieuw op te zetten? (moet je natuurlijk wel je instellingen terug aanpassen)

 

maareuh... 'k vroeg me daarstraks nog even af waar je schrik voor hebt: wat de 7 kan, kan de 13 ook en nog andere dingen méér. Van waar je schrik? de 13 is tenslotte gewoon een volgende versie met méér mogelijkheden die ook oudere bestanden moet kunnen openen (da's essentiëel bij het maken van een volgende versie)  - dus : wat vrees je eigenlijk?

 

Je schreef in je openingspost " en zijn dan alle functies (query's, rapporten e.d.) nog "normaal" te gebruiken ? "  - wat bedoel je er precies mee?  - anders gezegd: zelf ben ik een paar jaar geleden ook van een vorige versie naar de 13 overgegaan en daar heb ik geen nadelen van gehad, dus ik denk dat al je twijfel eigenlijk een beetje overbodig is.

('k werk met een dbase van een 11.000 records dus dat zegt toch al wel wat)

 

(als ik je fout begrijp/begreep: licht me dan even bij?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Passer,

waar ik bang voor ben, is dat als ik de 7 verwijder van de PC, dat ook al mijn (duizenden) records verdwijnen, wat vele jaren

opbouw en werk heeft gekost. Ook de diverse rapporten die ik uit deze data base haal zijn te kostbaar en bewerkelijk om

helemaal vanaf zero weer te moeten opbouwen. Daar zit mijn angst.

Hoe kan ik zeker zijn dat als ik het programma verwijder er verder geen gegevens (tabellen, rappoten, e.d.) verloren gaan....

Uiteraard heb ik de originele installatie cd van Office 2007 nog in mijn bezit, maar als ik de 7 verwijder en alle is verdwenen, heb ik

helemaal niets aan een eventuele nieuwe installatie.

Ik wilde eigenlijk de verbeterde functies van de 13 gaan gebruiken voor  mijn bestaande database, vandaar mijn vraag.

Groeten

John

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, ik begrijp dat je helemaal zeker wil spelen - zou ik in jouw geval ook willen, zoveel werk gooi je niet zo maar in de weegschaal.

 

Dan is de oplossing dus: een systeembackup (kloon) van je C maken, dan je 13 installeren. Werkt alles nog goed: geen probleem. Werkt alles niet meer goed: ook geen probleem, dan zet je gewoon die systeembackup terug en je hebt je schijf 100% zoals toen je die backup maakte.

 

Maar mogelijk is dit 'klonen' van je systeemschijf voor jou wat abracadabra. Indien zo: vertel het me, dan maak ik er wat tekeningetjes bij.

(ps: het maken van zo'n kloon kan met freewareprogramma's, hoef je dus niet voor te betalen als je het niet wenst. - Zelf gebruik ik ook zo'n freewareprogramma ervoor)

 

Nog even een edit: ik denk toch dat jij je nodeloos zorgen maakt, want àl je gegevens (zoals je die opsomt: je formulieren, je rapporten e.d.) zitten toch gewoon in je eigen dbase-bestand (in 13 is dat een accdb-bestand - het mijne is 17 Mb groot) en bij het upgraden van de 7 naar de 13 wordt aan die eigen dbasebestanden niet geraakt...

(maar goed: speel dus maar voor veilig en maak een systeembackup aan - die is later mogelijk nog nuttig als je schijf crasht)

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

(Sorry, maar 'k had deze reactie gisteren gepost (dacht ik), maar 'k zag ze nu zelf niet staan - vermoedelijk gebeurde er iets fout. HIer een nieuwe poging):

 

OK, eerst wat algemene info zodat je weet waar het allemaal voor staat:

(Hou je even vast, want het wordt een brok leesvoer :xd:)

 

Een kloon is dus een exacte kopie van een partitie of schijf. (je kan een kloon maken van elke partitie of schijf).Maak je een kloon van een systeemschijf (van je C): dan spreekt men in dat geval van een systeemkopie, systeembackup,...)


° I.v.m. zo’n systeemkopie:
Sommige mensen denken: ah, als mijn C crasht: dan maak ik nu gewoon een kopie van mijn C en dan zet ik die in het geval van een crash toch gewoon terug?

Maar zo simpel is het niet:

> om de kopie terug te zetten moet je in Windows kunnen raken
> en vooral: een gewone kopie kopieert niet je volledige C, bv een aantal verborgen en systeembestanden worden niet mee in de kopie opgenomen. Zo’n ‘gewone’ kopie is dus waardeloos om er van op te starten.


° Goed: stel dat je Windows het begeeft door een schijffout of door een systeembestand dat plots brak wordt, of als een ander programma het plots niet meer doet en ernstige fouten geeft (1) dan bestaan er dus programma’s die voor dat geval wèl een 100% identieke kopie van je schijf/partitie kunnen maken. Er bestaan gelukkig een aantal freewareprogramma’s voor die je kan gebruiken.

Het principe:
> je maakt met zo’n programma een kloon (die je op een àndere schijf, stick,... bewaart ! - want als je schijf waar je kloon op staat dienst weigert, kan je ook aan de kloon niet meer aan)
> Op het ogenblik dat jij die wil terugzetten, roep je het programma op, geeft aan waar de bewaarde kloon staat en plaatst hem terug.

In dit verband: in het geval je systeemschijf ernstige fouten geeft zijn er twee mogelijkheden:

- ofwel geraak je nog in je Windows en dan kan je vanuit Windows het programma openen en aangeven dat  een bepaalde kloon moet teruggezet worden

- ofwel raak je helemaal niet meer in Windows (probleem! Probleem! !) - maar dan heb je gelukkig nog een cd/dvd die je met het programma aanmaakte, dan ga jij je computer herstarten en met die cd/dvd opstarten, je komt dan in het programma terecht en van daaruit zet jij de kloon terug. Na een twintig à dertig minuutjes heb jij je systeem dan terug (exact zoals op het ogenblik dat jij die kloon gemaakt hebt)
Vandaar dat het belangrijk is, vlak na het installeren van zo’n programma, al DADELIJK zo’n cd/dvd aan te maken voor-het-geval-dat. (zelf heb ik twéé van die cd/dvd’s - voor het geval in één ervan een brandfout zou gebeurd zijn)

 

 

 

Belangrijk:

1. je moet dus DADELIJK zo'n dvd aanmaken want als je systeem crasht is het te laat om dit te doen

2. Voor sommige zaken moet je opletten: in zo’n kloon staat je hele partitie/schijf zoals die was toen jij de kloon maakte. Daaruit volgt natuurlijk dat de gegevens van andere programma’s terug zullen staan zoals op dat ogenblik. Alles wat je op die partitie/schijf bij plaatste nà het maken van die kloon, heb je dus niet meer!

Praktisch:
Mijn Documenten-map: alle bestanden die je erin plaatste nà het maken van die kloon ben je dan kwijt. Stel die dus vooraf veilig OF - wat ik deed - verplaats je Mijn Documenten-map naar een àndere partitie/schijf dan je C, dan moet je daar al niet van wakker liggen.
Idem voor je mailprogramma: binnengekomen en verzonden mails van nà die kloon zijn er ook niet meer. Stel die vooraf dus ook veilig.
Enfin: dit geldt dus eigenlijk voor àlle programma's. (maar voor de meeste gaat het dan maar voor enkele instellingen die je makkelijk kan terugplaatsen)

3. je kloon bewaar je best NIET op dezelfde partitie/schijf waarvan je die kloon maakte want als die schijf brak zou zijn, kan je niet meer aan je kloon aan.
(een kloon van je C bewaar je dus best op een andere schijf/stick/ en NIET op de schijf waar je C op staat)

Verder: zelf maak ik wekelijks zo’n kloon van mijn C en ik bewaar er altijd enkele van (voor het geval er toch een fout in een kloon zou zijn - al maakte ik dat nog niet mee, en ik werk er toch al een 15-jaartjes mee)

Is je schijf op zeker ogenblik helemaal stuk, dan koop je een nieuwe en kan jij je kloon er gewoon opzetten (enfin: met ssd's is het niet helemaal zo simpel als ik nu zeg, maar het is ook te doen.)


(1) bij een ander programma (tekstverwerker, fotobewerker,...) kan je natuurlijk makkelijk gewoon een herinstallatie doen - alleen ben je dan soms een boel van je eigen instellingen kwijt - en in dat geval is een kloon ook handig: die behoudt àl je instellingen van dat programma en zet ze gewoon terug.

 

(en ik neem aan dat je nu zo wat in heel dit ding 'verzuipt', maar eens begonnen valt het allemaal best goed mee hoor)

 

Zelf gebruik ik EaseUS (freeware) om het te maken, maar er zijn nog andere programma's voor. Een goede handleiding vind je op het forum: http://www.pc-helpforum.be/topic/61409-easeus-todo-backup-free-89-handleiding/

(deze is wel voor een vorige versie, maar het verschilt maar weinig)

 

Nog vragen: stel ze maar hé?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.