Ga naar inhoud

Lange opstart scherm


Geert68

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik heb een Samsung Syncmaster T220 welke steeds goed werkte maar nu enkele weken steeds moeilijkheden heeft met opstarten. Dit kan wel een half uur (of meer) duren. Ik ben geen elektronicus maar ook niet onhandig. Weet iemand of het een condensator kan zijn of iets anders? Of is het misschien iets van de fabrikant zelf dat de monitor stuk gaat na enkele jaren?

 

Mvg

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle elektronica kan en zal op den duur kapot gaan. De Samsung Syncmaster T220 werd verkocht vanaf 2008. Jouw monitor kan dus al een beetje op leeftijd zijn. Misschien is bij jou een bolstaande condensator de oorzaak. Wie weet? Daarvoor zal je de monitor uit elkaar moeten halen en moeten inspecteren.

Hier een verslag van iemand die met deze monitor dezelfde problemen had (moeizaam opstarten): http://www.michaellivingston.com/samsung-monitor-repair/

Hij hoefde slechts 1 defecte condensator te vervangen, waarna de monitor weer snel opstartte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij kunt dat beter beoordelen dan ik, want op de foto's is het niet goed te zien. Vooral de tweede foto is erg onscherp.

 

Het type condensator weet je al: 16V 1000µF.

En met de handleiding die ik je eerder gaf, moet je eruit zien te komen: de oude condensators los halen en dan de nieuwe erin solderen.

Let op de polen (plus en min) bij het monteren.

En bij het bestellen ook letten op de afstand tussen de pootjes (de voetafstand) van de condensator. Die moet je eerst nameten bij de oude condensators. Ik vermoed dat de voetafstand 5 mm zal zijn.

De prijzen lopen erg uiteen, van € 0,13 tot € 1, 50 per stuk.

Ik heb helaas geen idee welk merk goed/betrouwbaar is. Als ik moest kiezen zou ik voor Panasonic gaan, maar dat is enkel omdat ik dat merk ken. Voor die paar dubbeltjes verschil zou ik geen risico willen lopen.

 

Succes met het vervangen van de bolstaande condensators! Ik ben benieuwd wat het effect zal zijn. Zou toch prachtig zijn wanneer daarna de monitor weer snel opstart.

Gerichte tips over het losmaken van de oude en solderen van de nieuwe condensators kan ik je helaas niet geven (maar die stonden al in de handleiding). Ik heb zelf een keer te maken gehad met maar liefst 8 bolstaande of al geklapte condensators op het moederbord van een pc. Mijn apparatuur ( te dikke soldeerbout), gezichtsvermogen (verminderd) en mijn fijne motoriek (trillende handen :D) bleken niet goed genoeg om de klus te klaren. Ik koos toen voor een tweedehands moederbord via Marktplaats. Dat was natuurlijk wel iets duurder dan 8 condensators...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Porrelaar, ja mijn motoriek en zicht gaat er ook niet op vooruit (toch wel jammer he :(.

Ja die voetafstand, daar had ik ff geen rekening mee, dank je.

Toch ff een andere vraag. Zou ik er van 16V 1000uF 16V 1500uF kunnen insteken?

Zoals ik eerder zei ik ben geen elektronicus. Maar die heb ik wel.

Anders ga ik volgende week naar de winkel http://www.rato.be/

Voor het losmaken heb ik een zuigpompje.

Als het allemaal gelukt is laat ik zeker iets weten.

Dank voor al de info en tip want die hebben mij zeker al de motivatie gegeven om er aan te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1500 µF gebruiken in plaats van 1000 µF ? Ik heb daar totaal geen verstand van, dus moest ik me even inlezen in die materie.

Er blijken zowaar forums te bestaan waar men zich met zulke vragen bezig houdt. Dit is er een van: http://www.badcaps.net/forum/forumdisplay.php?f=10

Leuke naam: badcaps. Staat natuurlijk voor bad capacitators (slechte condensators).

Ze hebben zelfs een lijst opgesteld van merken die slechte condensators op de markt brengen: http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=388

Kijk eens naar het merk op jouw bolle condensators en controleer dan of dat merk in de lijst met slechte merken staat. Check ook het merk van de condensators die jij nog in voorraad hebt.

Ik gaf je in mijn vorige post een link naar prijzen van de condensator die jij nodig hebt. Conrad was de goedkoopste met een Teapo condensator voor slechts € 0,13. Het merk Teapo moet je volgens de kenners dus absoluut vermijden. Wel goed schijnt Panasonic te zijn. Ook al is die van Panasonic 4 x zo duur, dan gaat het nog maar om een paar dubbeltjes.

 

Dan jouw vraag: 1500 µF gebruiken in plaats van 1000 µF ? Daarover verschilden de meningen op dat forum. De meesten zeiden: "Niet meer dan 20% hoger gaan", dus in jouw geval niet hoger dan 1200 µF. Een enkeling zei dat het niet uitmaakte.

Tja, wat moet je dan doen? Ik zou toch gaan voor condensators met exact dezelfde hoogte, dikte en andere specificaties, maar dan van een goed merk, bijvoorbeeld Panasonic.

 

Dan toch nog 1 tip. Jij hebt nu 2 bolstaande condensators, maar op de eerste foto meen ik te zien dat aan weerskanten van die bolle condensators nog 2 dezelfde condensators staan. Check even of die inderdaad identiek zijn. Zo ja, vervang die dan ook, nu je de boel toch open hebt liggen. Je hebt namelijk kans dat die ook binnenkort kapot zullen gaan. Deze tip kwam ik namelijk ook op dat forum Badcaps tegen.

 

Jij wilt naar de winkel van RATO Elektronica in Antwerpen gaan. Als je in of vlakbij Antwerpen woont, dan is dat handig. Check wel via hun website of ze de juiste condensators hebben en van welk merk die zijn. Je kunt die condensators natuurlijk ook overal elders bestellen via internet en ze dan gewoon thuis laten bezorgen. De bezorgkosten zijn misschien wel lager dan de parkeerkosten in Antwerpen als je daar met de auto heen wilt gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach Porrelaar, het lijkt me beter om twee nieuwe te kopen. Wat die twee andere betreft (er naast), zijn 25V 820µF. Dus, ja, die kan ik mss beter ook vervangen, dank je.

Het merk van de Elco's is Sam Young.

De link die je postte https://www.google.be/search?q=condensator+16V+1000µF&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=yvWuV-mPMs3v8Aezq4HIDQ&gws_rd=cr#q=condensator+16V+1000µF&tbm=shop die werkt niet.

Maar dat kan geen kwaad voor mij ;)

Je zegt dat die van Panasonic duurder zijn. Het zal zeker goedkoper zijn indien ik hem laat herstellen.

Je lijkt me echt wel een Panasonic person :P.

Neen, van de week ga ik er halen en laat je zeker iets weten.

Echt wel bedankt voor jou inbreng.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sam Young? Wordt ook genoemd in de lijst met minder goede condensators: http://www.badcaps.net/forum/showpost.php?p=472143&postcount=287

In post 4 van dit topic schreef ik: " Ik heb zelf een keer te maken gehad met maar liefst 8 bolstaande of al geklapte condensators op het moederbord van een pc."

Nu maak ik vaak aantekeningen wanneer er iets mis gaat met een  van mijn computers. Ik schrijf dan op wat het probleem was en hoe ik het opgelost heb. Ik zocht dus even mijn aantekeningen erbij en lees daar: " Ik heb het kapotte moederbord nog eens bekeken. De bolstaande of lekkende condensators zijn allemaal even groot en van hetzelfde merk: SAM YOUNG."

Is vast toeval... ;)

 

Ik ben niet per se een Panasonic persoon, al was mijn vorige tv toevallig een Panasonic. Het viel me echter op dat Panasonic wel genoemd werd als een goed merk voor condensators.

De lijst met slechte condensators moet je als een tijdsopname zien: in 2006 waren condensators van merk X slecht. Kan zijn dat condensators van merk X tegenwoordig niet meer zo slecht zijn.

 

Succes met de reparatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.