Ga naar inhoud

Blue Screen vóór bios


jmn

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, jmn zei:

Maar, sorry, ik heb nu al ongeveer twee of drie keer gezegd, dat het blauwe scherm komt voordat er nog maar iets geboot of gebiosd is. Ik kan niks doen.

 

Dat is me echt niet ontgaan hoor, maar het is niet verkeerd dat je er nog eens aan herinnert.

Koppel die harde schijf eens af en kijk eens of je dan in de bios geraakt.

Of

Als je een reserve schijf liggen hebt steek er die eens in. Het maakt niet uit wat er op staat. Het is maar om het gedrag van je pc te testen tijdens het opstarten.

 

4 minuten geleden, jmn zei:

Mijn vraag is nu eigenlijk: als ik er een nieuwe schijf in stop, hoe kan ik dan zorgen dat de windows licentie die op de kapotte schijf staat, weer werkt op die nieuwe schijf?

Daar hoef je zelf niets voor te doen. Je licentie is door Microsoft aan je huidige moederbord en processor gelinkt en is als zodanig door Microsoft geregistreerd.

Na een nieuwe installatie is je Windows 10 automatisch geactiveerd. Dat was in het verleden niet zo, maar nu met Windows 10 wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

jmn-PCH.jpg

 

Zoals je ziet worden er 260 slechte waarden geregistreerd tegenover een Treshold van 36. Dat is dus een overschrijding.

 

2 uren geleden, droske zei:

Bij overschrijding van de Treshold zal er definitief dataverlies optreden en is de schijf zeer onbetrouwbaar geworden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb geen reserve 2,5inch schijfje liggen.

Maar zonder HDD en met WIndows7 livecd doet ie niks dan wat cd-gezoem en zeggen dat ie niet kan booten.

En een usb-stick met W10 erop pakt ie wel en wil dan W10 gaan installeren.

 

Maar ik krijg dus de bootvolgorde niet gewijzigd, zodat ie eerst de cd pakt. Blijkbaar staat de bootvolgorde nu op HDD, USB, CD. Dus zodra de HDD erinzit loopt hij gelijk weer vast.

Ik kan via dat USBstick wel in een opdrachtprompt komen. Kan je op die manier de bootvolgorde veranderen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, jmn zei:

Maar zonder HDD en met WIndows7 livecd doet ie niks dan wat cd-gezoem en zeggen dat ie niet kan booten.

En een usb-stick met W10 erop pakt ie wel en wil dan W10 gaan installeren.

Dat is dus al heel wat meer dan voordien. Is die Win7 Live cd wel in orde? Want je zegt dat ze zoemt(wordt aangesproken) en dat er desondanks niet kan geboot worden. Met Win7 Live op usb ga je meer succes hebben denk ik.

Het is al goed dat blijkt dat je desgevallend met die Win10 setup USB

stick aan de slag kan van zodra je dat zou willen.

 

40 minuten geleden, jmn zei:

Maar ik krijg dus de bootvolgorde niet gewijzigd, zodat ie eerst de cd pakt. Blijkbaar staat de bootvolgorde nu op HDD, USB, CD. Dus zodra de HDD erinzit loopt hij gelijk weer vast.

In het rechter vensterdeel in de BIOS staat uitgelegd waarvoor de respectievelijke keyboard toetsen dienen. Die bootvolgorde wijzigen zou toch niet moeilijk mogen zijn.

 

45 minuten geleden, jmn zei:

Ik kan via dat USBstick wel in een opdrachtprompt komen. Kan je op die manier de bootvolgorde veranderen?

Neen, dat gaat niet.

 

Mijn advies:

Als die pc het volgens u nog waar is, koop een nieuwe hdd en voer een clean installatie van Windows 10 uit. Tijdens die installatie heb je de mogelijkheid om je schijf te partitioneren in een BOOT partitie voor je Windows en een DATA partitie voor je data. Een BOOT partitie van 150 GB volstaat dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, jmn zei:

Ik lees her en der op internet dat niet iedereen het nodig vind een boot-partitie aan te maken.

Hola...:(

 

Op een BOOT partitie staat het besturingssysteem hé. Je Windows dus!

Of anders gezegd, de partitie waar je Windows op installeert noemt men in het jargon de BOOT partitie. Dat neemt niet weg dat je die partitie om het even welke naam kunt geven. Zo geeft Acer bij hun pc's hun naam altijd aan de boot partitie. Zo zie je maar...

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.