Ga naar inhoud

Blue Screen vóór bios


jmn

Aanbevolen berichten

  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat ziet er niet goed uit met die schijf. Schijven met dergelijke gebreken functioneren soms nog een hele tijd goed maar het kan ook ieder ogenblik fout gaan, zoals je zelf nu hebt ervaren.

Maar ook die schijf K is niet OK hoor.

 

Als je die twee schijven nog eens met HD Tune wil testen dan kan dat, maar dat neemt wel flink wat tijd in beslag.

 

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start (je dient GEEN vinkje te plaatsen bij Quick scan).

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga 't eens doen.

't Is maar een leerlingen-laptop (ik werk op een school), dus veel bijzonders staat er niet op, gelukkig.

Ik las ergens dat 'pending sector counts' nog erger waren. Klopt dat? Maar dit is dus ook al een soort tijdbom met een onbekende klok...

 

Wat kan ik het beste doen? Een nieuwe hdd kopen? Maar hoe zit dat dan met de windows licentie, die immers op de oude schijf staat?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

HD Tune vind geen slechte sectoren omdat die er niet meer zijn. Lees hier namelijk wat Reallocated Sectors Count precies betekent.

  • Reallocated Sectors Count: Het aantal sectoren dat beschadigd is en waarvoor ‘vervangsectoren’ zijn aangesproken. Deze laatste zijn beperkt in aantal en worden meestal door de Treshold vertegenwoordigd. Bij overschrijding van de Treshold zal er definitief dataverlies optreden en is de schijf zeer onbetrouwbaar geworden.

Zoals ik eerder al zei kunnen we besluiten dat die schijf niet meer betrouwbaar is en zou moeten vervangen worden.  Waarschijnlijk is Windows beschadigd geraakt bij het beschrijven van beschadigde sectoren. Die beschadigde sectoren zijn daarbij wel vervangen door vervangsectoren maar dan is de schade aan je Windows al een feit.

Ik zeg 'zou' omdat ze mogelijk nog wel (tijdelijk) bruikbaar kan gemaakt worden door een volledige schijf-format maar desondanks onbetrouwbaar blijft. Soms zie je dan via CrystalDiskInfo zelfs geen melding meer van Reallocated Sectors, wat echter niet wil zeggen dat die schijf terug betrouwbaar is.

Je zult wel weten dat bij een format alles verloren gaat. Als je er toch prijs op stelt om data van die schijf te recupereren dan gaat dat normaal wel lukken door van een Windows 7 Live CD op te starten. Daarvoor kun je die schijf terug in de originele pc plaatsen en die pc met een Windows 7 Live CD/USB opstarten. Je kunt dan die interne schijf helemaal uitvlooien en bestanden naar een ander medium (usb of externe hdd) kopiëren indien je dat medium hebt aangekoppeld alvorens op te starten.

Hoe een Windows 7 Live CD aanmaken.

Lees dat onderwerp eerst eens rustig door.

De laatste .iso van deze Live CD kan je hier downloaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OKe, ik snap het wel redelijk. Duidelijk dat ie in elk geval onbetrouwbaar is.

 

Maar, sorry, ik heb nu al ongeveer twee of drie keer gezegd, dat het blauwe scherm komt voordat er nog maar iets geboot of gebiosd is. Ik kan niks doen. Die liveCD heb ik, nav een paar posts eerder, al gebrand, maar zover komt de laptop niet dat ie zelfs maar kijkt of er bootable devices aanwezig zijn.

 

Mijn vraag is nu eigenlijk: als ik er een nieuwe schijf in stop, hoe kan ik dan zorgen dat de windows licentie die op de kapotte schijf staat, weer werkt op die nieuwe schijf?

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.