Ga naar inhoud

Powerline vs UTP kabel


Mr Red

Aanbevolen berichten

Ik zou eind dit jaar verhuizen, momenteel moeten er nog elektriciteitswerken gebeuren dus ben ik nog aan het kijken wat er van aansluitingen moeten komen.

1 van de zaken waar ik nog over twijfel is de internetverbinding naar mijn living toe. De Telenet modem zal in de garage komen te staan maar ik heb uiteraard ook internet in mijn living nodig maar aangezien dit de andere kant van het huis is gaat een kabel trekken niet zo evident zijn dus daarom ben ik nu nog aan het twijfelen om het via powerline te doen.

 

Waar ik wel veel belang aan hecht is dat men internet in de living  snel moet zijn aangezien ik het, naast digitaal tv, ook gebruik voor online gamen, muziek en films downloaden, wifi voor enkele tablet's  en muziek te streamen in de woonkamers, ook voor een printer en nog enkele zaken die er nadien waarschijnlijk nog zullen bijkomen.  Dus is de snelheid toch wel van groot belang.

 

Nu las ik onlangs een artikel over een powerline van Devolo DLan 1200  ( rond de 190€).  Prijzig ding maar volgens het artikel echt zeer snel.  

Ik zou in mijn living ook een draadloze router gebruiken die wel wat aankan en sterk wifi bereik heeft.  Na wat googelen kwam ik bv op de DLink AC3200 (een 250€).

 

vragen:

1. Wat voor draadloze router heb ik echt nodig in mij living ?  Deze AC 3200 of is een lager model meer als voldoende , welke bv ?

2. Kies ik voor de makkelijke powerline oplossing of ga ik toch voor een utp kabel.

3. Stel ik neem de Dovolo powerline en de AC3200 router, gaat deze powerline dan niet een veel van mijn snelheid weghalen waardoor ik eigenlijk niets ben met een dure snelle router ?

4. Als er momenteel betere powerline's op de markt zijn hoor ik het graag, prijs speelt geen rol.

 

 

Ik ben in deze zaken niet zo thuis dus had ik graag eerst wat advies van mensen die er iets van kennen, alvast bedankt !

 

 

 

 

 

aangepast door Mr Red
Link naar reactie
Delen op andere sites

De standaard Telenet routers die ze momenteel gebruiken hebben een erg slecht bereik op zowel de 2,4 GHz als de 5 GHz band, een nieuwe router zal dus zeker en vast helpen met de Wi-Fi verbinding in de living voor je mobiele apparaten. 

 

De powerline zal inderdaad de snellere en stabiele oplossing zijn en dat kan voor online gaming wel cruciaal zijn. 

 

Om even op je vragen te antwoorden:

 

1. De RT-AC3200 is natuurlijk érg snel en biedt ook een uitstekend bereik aan. Als je dus de allerbeste draadloze prestaties wil, is deze router een uitstekende keuze. Een wat goedkopere router zoals deze Archer 2600 zal in de meeste gevallen echter absoluut volstaan en ook qua snelheid zal je eigenlijk geen verschil in de praktijk merken. Het verschil met de Telenet router is dag en nacht.

2. Een directe verbinding is natuurlijk altijd beter, maar een kabel doortrekken kan uiteraard wel vrij lastig zijn. Een kabel doortrekken is even wat lastig werk, maar dan zit je wel voor een hele tijd goed zonder extra apparaten nodig te hebben. Je verliest dan ook geen stopcontact.

3. De theoretische snelheden van de router worden sowieso niet gehaald. De snelheden die worden opgelegd door Telenet zijn begrensd (de meeste abonnementen ongeveer op 200 Mbit/s) waardoor je van de erg hoge snelheden erg weinig merkt tenzij de data binnenin je eigen netwerk blijft. Bij duurdere routers ga je dus niet meteen iets merken van de snelheid, maar het bereik en stabiliteit zullen eerder een verschil gaan maken.

4. De D-Link DHP-701AV (single) doet het wat beter maar is opnieuw niet goedkoop. Het verschil ga je in de prakijk hoogstwaarschijnlijk niet merken met de veel goedkopere 1200+ (starter kit) bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt voor de uitleg.

 

Ik ga dan toch voor een  utp verbinding kiezen naar de living, zal wel wat kap, boor en  breekwerk worden maar dan zit ik nadien voor altijd gerust. De powerline zal ik dan enkel gebruiken voor het internet naar de bureau waar snelheid van minder belang is.

 

De Archer 2600 router is inderdaad al een stuk goedkoper en als deze mij ook vlot laat gamen, wifi geeft om te surfen enz dan zal ik zal ik deze al zeker eens gaan bekijken in de winkel.

 

Nog enkele vragen:

1.  Momenteel heb ik Basic shake van Telenet,  dus 30Mbs download.  Ik denk er over na om bij men verhuis over te stappen op fiber shake met 100Mbs download snelheid.  Merk je dit echt ?  gaat bv het laden van youtube video's of site's in algemeen merkbaar vlotter ?   Het gaat toch om elke maand 15euro extra kosten....  is het dit wel waard vraag ik me dan af.  Of zou ik meteen gaan voor de fiber shake  200Mbs ....  iemand daar ervaring mee, ?  Groot verschil merkbaar tussen de 100 en 200Mbs ?

 

2. Ben ook nog op zoek naar een degelijke externe harde schijf  rond de 3Tb , een die automatisch elke week en draadloos een backup  maakt.  Welk zijn zo de betere merken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het verschil tussen 30 Mbps (3,75 MB) en 100 Mbps (10 MB) is vrij groot en dat ga je toch zeker merken bij downloads en dergelijke. Voor HD Streams zou 30 Mbps echter wel moeten volstaan. Als je niet intensief gaat downloaden of streamen denk ik niet dat het duurdere abonnement van 200 Mbit het waard is. Als ik me niet vergis bestaat de Fiber Shake echter niet meer en is dat 'Whop' geworden met 'Whoppa' voor 200 Mbit/s.

 

Wat betreft externe harde schijven met back-up functionaliteit biedt Western Digital goede, betrouwbare schijven en prima back-up software. Deze MyBook van 3TB zou dan ook een prima keus zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.