Ga naar inhoud

Excel bestand kan niet worden opgeslagen als PDF


jacqueline

Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

Ik sla regelmatig excel bestanden op als PDF. Echter lukt dit sinds afgelopen week niet meer. Ik krijg de melding: "de huidige printer is niet beschikbaar, selecteer een andere printer." Echter, zijn er met de huidige printer geen problemen (goed aangesloten, opnieuw opstarten helpt ook niet). Wanneer ik mijn andere printer selecteer helpt dit ook niet.

Ik wil het bestand overigens niet uitprinten, alleen maar als PDF opslaan. Maar het lukt niet. De computer opnieuw opstarten heeft ook geen effect. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

dank en groetjes,

Jacqueline

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt twee mogelijkheden:

 

Afdrukken via je PDF reader programma. Bij mij is dat Nitro pdf creator. Dat kan bij u bv Adobe Reader DC zijn of nog een ander.

Opslaan als pdf001.jpg

 

Of opslaan als PDF bestand i.p.v. xlsx

Opslaan als pdf002.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel! Het werkt! Wanneer ik bij 'afdrukken' de PDF printer aanklik, kan ik hem vervolgens opslaan als PDF bestand en hem als PDF mailen.

Helaas moet ik dit wel bij ieder bestand opnieuw instellen (bij afdrukken de PDF printer aanklikken) pas daarna kan ik mijn Excell bestand als PDF bestand opslaan. Maar goed, er is een oplossing. Heel hartelijk dank!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, jacqueline zei:

Helaas moet ik dit wel bij ieder bestand opnieuw instellen (bij afdrukken de PDF printer aanklikken) pas daarna kan ik mijn Excell bestand als PDF bestand opslaan.

 

Dat komt omdat uw PDF printer niet als standaard  printer is ingesteld.

Als je die als standaard printer wil instellen, doe dan dit:

 

Klik met de rechter muisknop op het START-icoon en kies Configuratiescherm.

Klik op Apparaten en Printers weergeven.

Klik met de rechter muisknop op je PDF printer en kies Als standaard printer instellen.

 

Denk er echter aan dat je nu wel je printerkeuze moet wijzigen als je effectief een document via je gewone printer wil afdrukken. Men stelt dus best de meest gebruikte printer als standaard in. Onder Windows 10 wordt dit normaal door Windows zelf beheerd. Zie afbeelding:

Opslaan als pdf003.jpg

 

 

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.