Ga naar inhoud

Axcrypt vervanger


ruud

Aanbevolen berichten

Axcrypt is een programma dat file encrypt met een paswoord zonder dat paswoord zou de file onleesbaar moeten zijn, nu ik besef wel dat alles kraakbaar is maar voor mijn huis-tuin en keuken gebruik was dit super, paswoord erop en "veilig" hier toch voor ongewensten.

Wat hebben ze nu gedaan met hun laatste update, het zodanig aangepast dat er slechts een master paswoord nodig is om de files allemaal te openen met of zonder verschillende paswoorden.

 

Ik zoek nu een ander gelijkwaardig alternatief voor Axcrypt waar ik dus verschillende file met verschillende paswoorden kan beschermen, iemand een goed idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Ruud.

 

Axcrypt is inderdaad een stuk van zijn ideologie kwijt.

Ik denk dat de volgende hypothese een overdenking waard is.

 

Het is niet zo dat je wachtwoord (langer dan 6 karakters) nu onveilig is maar je online aangemaakte account waarschijnlijk wel.

Omdat een externe server nu bepaalt of je account geldig is kan dit natuurlijk gebruikt worden om je account te blokkeren.

Als je account geblokkeerd is kom je met geen mogelijkheid meer bij je data.

Off-line kun je je account nu nog gebruiken maar een seintje van de server kan het account uitzetten zodra je online bent.

Het is dus niet zo dat de controle continu on-line hoeft te gebeuren.

Je kunt je voorstellen wat een crimineel kan doen als hij de database bij Axcrypt overneemt of vernietigd door een hack.

Over deze mogelijkheid wordt op hun site niet gesproken maar ze zullen waarschijnlijk in de toekomst ook je account niet laten werken als je de rekening niet betaald.

Als ze dat niet zouden willen zouden ze het niet zo programmeren.

De mogelijkheid om het account te blokkeren is dus in handen van de programmaleverancier.

Ik weet dat dit absoluut niet de bedoeling is van de programmeur maar ik beschouw dit als vernietigend onveilig voor dit programma.

Bovendien is het voeren van een software huurprijs echt Amerikaans en ik denk dat niemand in Europa er in moet trappen om software te huren. Zeker niet voor deze prijs.

Het is daarbij ook onveilig.

Heel erg Jammer want de programmeur heeft fantastisch goed werk geleverd met de vorige versies. Een alternatief zoeken is, volgens mij, zeker een overweging waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, helemaal eens met je, nu heb wat getest met de andere die hier voorgesteld werden, en ben toch terug gegaan naar de ouder versie van Axcrypt.

De nieuwere versie zal bij mij en vele andere (als je hun forum wat volgt) nooit gebruikt worden, ze zeggen wel dat ze er niets meer aan gaan ondersteunen, so be it.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.