Ga naar inhoud

Laptop loopt geregeld vast (waarschijnlijk door Norton)


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Eind februari / begin maart begon mijn laptop geregeld vast te lopen. Dan kan ik met mijn muis nergens meer op klikken, enkel nog rondbewegen, en m'n toetsenbord doet dan ook niets zinnigs meer. Control+Alt+Delete werkt niet, ik kan dan enkel nog met Num Lock en ShiftLock spelen. Als ik heel lang wacht (in de hoop dat het vastlopen ooit ophoudt), dan wordt het scherm uiteindelijk zwart en is enkel nog m'n muis zichtbaar. Dit gebeurt altijd, ook als ik niet op vanalles probeer te klikken/duwen. (bv. Control+Alt+Delete ofzo)

 

Als ik dan 7 seconden op de aan-knop duw en m'n computer dan weer opstart en dan direct Taakbeheer opzet, dan staat er vaak dat 99% van de schijf bezig is. De volgende dingen zijn dan aan het draaien: Norton Internet Security Online, System en Start Menu Service.

 

Er staan geen zware programma's op mijn computer. Ik heb bijna alles eraf gesmeten wat ik niet nodig had. Ik heb Windows Systeemherstel uitgevoerd maar dit hielp niet. Ik kon zo wel zien dat het probleem begon bij een update van Norton. Het lukte me niet om een scan uit te voeren. Er kwam altijd een error.

 

Ik heb Norton verwijderd en mijn schijf gedefragmenteerd. Toen ging mijn computer een week lang perfect. Vorige vrijdag heb ik Norton opnieuw geïnstalleerd. Sindsdien is de ellende opnieuw begonnen. Een snelle scan gaat wel, maar een volledige systeemscan niet. Mijn computer loopt weer geregeld vast en ik weet niet wat ik moet doen. Norton is volledig up-to-date.

 

Wat moet ik nu doen?

aangepast door RedArrow
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan makkelijk te weten komen of het aan Norton ligt door die opnieuw te uninstallen en te vervangen door een andere virusscanner.

 

Hoe ga je te werk?

1 maak voor alle zekerheid een herstelpunt aan (beter nog: een kloon, backup van je systeemschijf)

2 download eerst een andere virusscanner (vb Avast, Avira, AVG)

3 uninstall Norton (best via https://support.norton.com/sp/nl/nl/home/current/solutions/kb20080710133834EN_EndUserProfile_nl_nl   )

4 installeer dadelijk je nieuwe virusscannner, reboot

5 kijk het nu verschillende weken aan en dan weet je of het aan Norton lag of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het antwoord! Ik apprecieer dit enorm :)

 

Ik heb Java verwijderd. Het was blijkbaar verouderd. Toen heb ik Norton verwijderd. Toen liep mijn computer vast. Opnieuw opgestart en Avira geïnstalleerd. Hij liep weer vast, maar met wat geduld herstelde het weer. Ik heb een scan uitgevoerd en Avira zegt dat er geen dreiging is. Ik heb Java opnieuw geïnstalleerd. Momenteel loopt alles gesmeerd.

 

Ik heb een printscreen genomen van mijn Taakbeheer vlak na het vastlopen. Mijn schijf was toen 95% à 100% in gebruik. Zit hier iets tussen dat ik niet nodig heb?iplmvgpp8b97l.png

aangepast door RedArrow
Link naar reactie
Delen op andere sites

'k vreesde er al voor - als je na het verwijderen van Norton al weer vastloopt, zou ik er uit besluiten dat het niets met Norton te maken heeft.

 

(tussen (): heb je Java wel nodig?  ikzelf verwijderde het - nadat ik ergens op een forum een bericht zoals dit van mij gelezen had - twee of drie jaar geleden en 'k heb sindsdien maar één keer de melding gekregen dat een programmaatje het nodig had. Maar gezien ik dat programmaatje niet echt nodig had, blijft Java (dat nogal wat lekken vertoonde) bij mijn van mijn systeem)

 

Op 20/3/2017 om 14:17, RedArrow zei:

Ik heb Norton verwijderd en mijn schijf gedefragmenteerd. Toen ging mijn computer een week lang perfect.

Logisch dat je in die richting dacht natuurlijk.

 

Heb jij je temps al eens nagekeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.