Ga naar inhoud

opstartproblemen


pickels98

Aanbevolen berichten

Sedert enige tijd start de pc heel moeilijk op. Bij het indrukken van de aan/uit knop gaat de pc verschillende keren kort aan en uit. De rode DRAM led blijft daarbij continu branden. Als ik de stroomkabel uittrek en even wacht gaat de led kort na het oplichten uit en kan ik de pc . meestal opnieuw opstarten. Zolang de pc aan staat zijn er geen problemen en kan ik een ganse dag normaal doorwerken. De pc wordt hierbij zwaar tot heel zwaar belast met multitasking (renderen van HD video) zonder problemen.  Geen snelheids verlies. Als de PC uitgezet wordt heb ik terug dezelfde startproblemen. Af en toe krijg ik  BSOD met steeds verschillende error codes  zowel voor het geheugen als voor het OS. (Bad pool -  attempt execute of no execute memory -pool corruption - pfn list corrupt  - kernel - memory management - OS system files en nog vele andere) de error codes geven geen uitsluitsel omdat die steeds veranderen.

 

reeds gedaan :

-  2 controles met de laatste versie van memtest 86+ : meer dan 10 uur testen met 7 passes en geen errors + 9 u testen met 6 passes en geen errors.

- Dimm reepjes getest in andere PC : geen probleem

- voeding nagekeken: normale waarden 1,048 V (Vcore) , 12,364 V (12 V circuit),5,080 V (5V circuit), 3,344 V (3,3V) - ventilatoren : ok ( waterkoeling voor CPU)

- T° CPU  onbelast : 29°C - Stress : 59° C max.

- Bios update + reset met RTC RAM jumper + vervangen CMOS batterij.

- Update drivers grafische kaart

- CPU op normale snelheid gezet: 3.4 Ghz  ( normaal overclocked @ 4,4 Ghz)

- OS teruggezet met verschillende volledige disk-images ( 1 image om de 14 dagen) 

 

Mijn systeem-

moederbord : ASUS P8P67LE B3 rev.  (1e gebruik : dec. 2011)

CPU: intel I7 @3.4Ghz ( draait normaal O.C. op 4.4 Ghz watergekoeld)

RAM: 16 Gb ( 4x4 Gb CORSAIR Vengence DDR3 1600Mhz)

GPU :  Nvidia GTX 580

3 ventilatoren + waterkoeling CORSAIR

Windows 8.1

 

Met wat geluk start alles op alsof er geen problemen zijn - Zou het kunnen dat het moederbord aan vervanging toe is ?  graag jullie mening. Bedankt

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vermoed dat het toch een voedingsprobleem is, er zullen wel een paar uitgelopen condensatortjes zijn (dat word je uiteraard niet gewaar als je de waarden meet) en dan zie je wel vaker dat er eerst een paar keer opnieuw stroom opgezet moet worden voordat het effect heeft.

dus probeer eens even een andere voeding, maar je mag ook een check binnen in de voeding doen, en controleer ook maar even je moederbord op bolle of uitgelopen elementjes.

daar zou het ook aan kunnen liggen, maar mijn ervaring wijst de voeding aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok bedankt voor uw reactie. U kan wel gelijk hebben  want ik heb gezien dat de pc wel gemakkelijker start als is in het BIOS de power saving mode ingesteld is . De problemen komen nu vooral voor als de pc zwaarder belast wordt. Ik ga de voeding vervangen door een andere die ik hier nog liggen heb.  Ik laat nog iets weten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@falstring: u had 100% gelijk. Het was inderdaad de voeding. Heb een nieuwe voeding geïnstalleerd en alles werkt zonder problemen. Na 3 dagen testen, heavy load en geen blauwe schermen meer. 90 euro voor de nieuwe voeding, dat is heel wat minder dan de 1300 euro die een verkoper me voorstelde voor een nieuwe pc. Volgens hem was hij na 5 jaar versleten. Niet dus. bedankt voor de tip.

 

Luc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.