Ga naar inhoud

vert.zoeken


Printman

Aanbevolen berichten

Beste,

Ik heb het volgende probleem... 

Ik wil uit een lijst met namen waarvan er soms dezelfde naam (zelfde persoon) in voorkomt het gegeven (ja of nee) kunnen kiezen door in het

vakje van vert.zoeken de naam op de juiste plaats te kiezen, in het voorbeeld de 2de naam jan waar er als geven' NEE' moet worden opgegeven.

Als ik dit met vert.zoeken doe komt alleen het gegeven van de 1ste Jan' JA' te voorschijn... blijkbaar is het onmogelijk om op deze wijze het juiste gegeven

weer te geven.

Kan iemand mij een oplossing geven ?

mvg

Niels

 

een klein voorbeeldje hierbij: voorbeeld1.xls

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen voorwaarde toevoegt, neemt vert.zoeken ALTIJD de eerste gezochte waarde.

Als je een andere waarde wil, dan moet je dat Excel natuurlijk wel meedelen, want die kan dat uit zichzelf niet weten.

Je kunt dan bv. gebruiken (invoeren via Ctrl-Shift-Enter):

=VERT.ZOEKEN(B7;ALS(J7:J11="Nee";I7:J11);2;0)

Wat uit die functie blijkt is dat, als de gezochte waarden louter 'ja' of 'nee' kunnen zijn,  je vert.zoeken helemaal niet nodig hebt en het ook onzinnig is om het te gebruiken, want je neemt het antwoord (ja of nee) al op in de functie. Dan kun je dus net zo goed ja of nee kiezen zonder functie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer uitleg nog...

 

Deze zoekopdracht kadert in een geheel van sheets waar er op het 1ste blad de namen en enkele gegevens worden ingevuld  die bij die naam horen namen.

De zoekopdracht komt op een andere sheet waar je de naam kunt kiezen in de list van de gegevens validatie en waar de andere gegevens die op blad 1 staan ingevuld ook moeten naast de juiste naam komen . het probleem is dat dezelfde naam (zelfde persoon) 2 verschillende bijkomende gegevens kan hebben.

 

zie vorig bericht voor voorbeeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn vorige bericht schreef ik duidelijk dat je de formule moest invoeren via Ctrl-Shift-Enter, dat heb je niet gedaan!

Een formule ingevoerd via Ctrl-Shift-Enter is een matrixformule en matrixformules kun je alleen gebruiken in niet-samengevoegde cellen. Cel C9 is bij jou een samengevoegde cel van C9 en C10, dus kan die formule daarin niet werken. Dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen.

 

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de formule hebt geplakt of zelf hebt ingevoerd, dan druk je, terwijl de cursor in de cel nog zichtbaar is, de Ctrl- en Shifttoets (links-onderaan op het klavier) allebei in, en terwijl je die ingedrukt houdt, druk je op de Entertoets. Er verschijnen dan accolades rondom de formule, die accolades mag je niet zelf invoeren, want dan werkt het niet.

En dan nog dit: je hebt wel voor 'Jan' een ja een nee in de rechterkolom, maar voor de andere namen zijn die beide opties er niet. Als je dan bij zo'n naam 'nee' zoekt, krijg je #N/B als resultaat. Om dat te voorkomen kun je de formule iets uitbreiden, dan krijg je een lege cel in plaats van #N/B.

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B7;ALS(J7:J11="nee";I7:J11);2;0);"")

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok het werkt, maar alleen als er "nee" naast de naam staat

kan ik de "Ja" ook in het vakje krijgen als er naast de naam JA staat ?

 

Dus als ik JAN met JA kies moet er JA in het vakje komen

en als ik JAN met NEE kies zou er NEE moeten verschijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.