Ga naar inhoud

rekenen met datums


jetu

Aanbevolen berichten

Hello,

Ik heb een probleem met het berekenen van maanden. nl

01/01/2017 - 31/05/2017 =DATUMVERSCHIL(B7-1;D7;"m") = 5 maand

                                             =DATUMVERSCHIL(B7-1;D7;"md") = 0 dagen

tot hier geen probleem

maar hoe krijg ik dat februari ook 1 maand geeft en 0 dagen.(ook rekening houdend met een schrikkeljaar )

zie het resultaat hieronder.

01/02/2017 - 28/02/2017 = DATUMVERSCHIL(B7-1;D7;"m") = 0

                                             =DATUMVERSCHIL(B7-1;D7;"md") = 28

Weet iemand een oplossing.

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die =0 zou ik maar weglaten popipipo ;)

 

De functie DATUMVERSCHIL geeft lang niet altijd de gewenste of verwachte resultaten, wat ook Microsoft op haar website erkent,

Vandaar waarschijnlijk ook dat datumverschil in de helpfile van Excel niet wordt toegelicht/gedocumenteerd.

Zie bv. deze sites: Site1 en specifiek voor berekening van het aantal maanden: Site2.

 

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

dag Popipipo

De oplossing is juist voor het berekenen van de maand februari. Maar de datums die men ingeeft zijn ons niet gekend en wat doet u met andere perioden dan?

Misschien hebt u verder een oplossing in gedachte.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dag Alpha,

De oplossing van Popipo was goed moest men geen ander datums kunnen ingeven.

Maar afronden van datums lijkt mij hier geen oplossing. Het probleem moet nog verder uitgewerkt worden zodat de maanden en dagen correct worden berekend.

Alvast bedankt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, jetu zei:

Het probleem moet nog verder uitgewerkt worden zodat de maanden en dagen correct worden berekend.

Precies, dat is ook wat ik in mijn vorig bericht wilde zeggen.

Uit de webpagina's waarnaar ik verwees, blijkt dat met datumverschil geen eenduidige oplossing mogelijk is en Microsoft erkent dat ook min of meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.