Ga naar inhoud

Laptop heeft een meltdown


Encephalitis

Aanbevolen berichten

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Op 5/4/2017 om 19:24, jonasthegamer zei:

Dit zullen we nog eens proberen te testen.

 

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

 

HDTune-error-scan.png

 

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start. (je dient GEEN vinkje te plaatsen bij Quick scan).

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

 

Maak een afbeelding van het resultaat en sla deze op.

Een afbeelding kan je maken met het knipprogramma.

Ga dan naar de tab Benchmark en doe de test.
Maak ook van dat resultaat een afbeelding.
Voeg beide afbeeldingen als bijlage toe aan je volgend bericht.

Here we go. Het heeft uren geduurd, maar het is uiteindelijk gelukt.
Ik ga wel zeggen; Dat ene rode vierhoekje is gekomen nadat HD Tune even problemen had. Het reageerde even niet, en daarna kwam het rode vierkantje.
Voor de rest verliep alles vrij vlot en heeft HD Tune geen problemen meer gegeven.

 

Chek1.png

Chek2.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/4/2017 om 14:56, Encephalitis zei:

Normaal gezien zou ik hem binnen doen waar ik hem gekocht heb, maar mijn lieftallige broer heeft mijn garantie weggegooit.
De laptop is nog geen jaar oud.

Normaal gezien heeft die winkel ook nog de factuur en kunnen ze op basis daarvan toch de garantie naleven.

Ik zou het in elk geval proberen.

 

Dat rode blokje betekent dat je harde schijf beschadigd is en dat ze moet vervangen worden.

Begin alvast met je belangrijke gegevens veilig te stellen op een externe drager.

 

Doe ook eens het volgende, misschien helpt het de probleme omzeilen tot de schijf vervangen is.

 

Open de verkenner en klik met rechts op de C-schijf.

Kies in het menu onderaan voor eigenschappen en open dan de tab extra.

Bovenaan bij foutcontrole klik je op nu controleren.

Vink beide vakjes aan en klik op start.

Dan krijg je de melding dat de schijf in gebruik is en ook de vraag om de controle uit te voeren bij de volgende opstart. Klik hier op ja, sluit alle openstaande programma's en herstart de pc.

De schijfcontrole zal nu worden uitgevoerd alvorens Windows op te starten.

Na afloop krijg je een overzicht van de toestand van de schijf.

 

Als je nog een andere schijf hebt die niet het cd/dvd station is of een usb schijf, mag je die ook zo controleren.

 

Doe na de controle(s) een nieuwe benchmark test met HDTune en maak een afbeelding van het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, kweezie wabbit zei:

Normaal gezien heeft die winkel ook nog de factuur en kunnen ze op basis daarvan toch de garantie naleven.

Ik zou het in elk geval proberen.

 

Dat rode blokje betekent dat je harde schijf beschadigd is en dat ze moet vervangen worden.

Begin alvast met je belangrijke gegevens veilig te stellen op een externe drager.

 

Doe ook eens het volgende, misschien helpt het de probleme omzeilen tot de schijf vervangen is.

 

Open de verkenner en klik met rechts op de C-schijf.

Kies in het menu onderaan voor eigenschappen en open dan de tab extra.

Bovenaan bij foutcontrole klik je op nu controleren.

Vink beide vakjes aan en klik op start.

Dan krijg je de melding dat de schijf in gebruik is en ook de vraag om de controle uit te voeren bij de volgende opstart. Klik hier op ja, sluit alle openstaande programma's en herstart de pc.

De schijfcontrole zal nu worden uitgevoerd alvorens Windows op te starten.

Na afloop krijg je een overzicht van de toestand van de schijf.

 

Als je nog een andere schijf hebt die niet het cd/dvd station is of een usb schijf, mag je die ook zo controleren.

 

Doe na de controle(s) een nieuwe benchmark test met HDTune en maak een afbeelding van het resultaat.

Ik heb de harde schijf er intussen al uit gehaald, dus de garantie is verlopen. Normaal gezien mag je niet zelf aan de laptop prutsen, maar dat heb ik nu dus wel gedaan, omdat ik dacht dat de garantie weg was. Ach ja, so be it. Te laat!

Wat de controle betreft: Ik kan deze blijkbaar niet uitvoeren als de harde schijf in een converter zit.
Op de laptop zelf lukt momenteel helemaal niets meer, dus kan ik de schijf ook niet zo controleren.
Met HD Tune kon dat wel, omdat ik daar de harde schijf kon kiezen.
Ik ga de schijf nog eens testen met HDTune, omdat ik denk dat dat rode vakje er is gekomen nadat HDTune even stopte met werken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Encephalitis zei:

Wat de controle betreft: Ik kan deze blijkbaar niet uitvoeren als de harde schijf in een converter zit.

Bedoel je dat de schijf extern aan een andere pc is gekoppeld?

Is de schijf dan te zien in de verkenner van de pc waarop ze is aangesloten?

Klik dan met rechts op de externe schijf en verder is de procedure hetzelfde als reeds beschreven.

De pc zal dan niet moeten herstarten om de controle uit te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/4/2017 om 09:52, kweezie wabbit zei:

Bedoel je dat de schijf extern aan een andere pc is gekoppeld?

Is de schijf dan te zien in de verkenner van de pc waarop ze is aangesloten?

Klik dan met rechts op de externe schijf en verder is de procedure hetzelfde als reeds beschreven.

De pc zal dan niet moeten herstarten om de controle uit te voeren.

Dat bedoelde ik inderdaad. Ik ben niet zo goed in dingen verwoorden blijkbaar, haha.
Ik heb ze net gecontroleerd en het komt op dat er geen fouten gevonden zijn.
HD Tune is nu bezig met controleren. Dat ene rode vakje bovenaan is nog steeds rood.
Ik post later de resultaten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de beschadigde blok na is de harde schijf nu wel OK.

Zoals gezegd: de schijf moet vervangen worden want het is niet te voorspellen hoe lang ze nog gaat werken.

Ik zou aanraden om daar eerst werk van te maken en daarna te zien of er dan nog problemen zijn.

 

Als je hulp nodig hebt bij het vervangen van de schijf, geef je maar een (figuurlijke) gil. :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, kweezie wabbit zei:

 

Als je hulp nodig hebt bij het vervangen van de schijf, geef je maar een (figuurlijke) gil. :-)

 

Dan ga ik nu even gillen. :)

Ik heb ondertussen al een nieuwe schijf gekocht. WD Blue van 1 TB.

Nu heb ik geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen.
Ik heb hem in de laptop gestoken, maar die gaat meteen naar de BIOS.
Ik neem aan dat dit normaal is omdat Windows er nog niet opstaat?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.