Ga naar inhoud

Macro's in WordPerfect


jd027

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik gebruik (naast Word) nog steeds WordPerfect (intussen versie X5).

In WP heb ik een aantal toetsmacro's om bepaalde handelingen sneller uit te voeren.

Die macro's heb ik gelinkt aan toetsencombinaties (CTRL+3, CTRL+4, enz.).

Ik heb daar nog nooit een probleem mee gehad, maar sinds een paar dagen weigeren die macro's te werken.

Ze werken niet via de toetsencombinaties, en ook niet als ik ze probeer te activeren via het menu Tools > Macro.

Telkens gebeurt er niets, maar na het (mislukte) uitvoeren van de macro kan ik niets meer typen.

Het enige wat nog mogelijk is, is afsluiten (en dan komt gelukkig nog de boodschap 'Wilt u dit bestand opslaan?' (en dat lukt dan wel nog)).

 

Ik heb de locatie van de macro's gecontroleerd en die lijkt te kloppen.

De macro's kunnen ook niet gecorrumpeerd zijn, want het probleem doet zich ook voor als ik een nieuwe macro probeer te maken (die wordt zelfs helemaal niet geregistreerd).

De CTRL-toets functioneert voor het overige normaal (CTRL+B geeft vet, enz.).

Het moet dus iets te maken hebben met de macrofunctie zelf, die om de een of andere reden niet meer functioneert of toegankelijk is.

 

De dag voor het probleem ontstond, was er een Windows 10-update, maar ik meen mij te herinneren dat het macroprobleem pas iets later is ontstaan.

Zou het eventueel toch iets met die update kunnen te maken hebben?

Zou iemand mij kunnen helpen, want die macro's zijn toch echt wel essentieel om vlot te werken...

 

Alvast bedankt en beste groeten,

 

jd027

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het kan inderdaad met die creators te maken hebben - zelf had ik ook een paar mankementen die me besloten Windows over mijn huidige windows terug te gaan installeren (met media creation tool en met behoud van instellingen) - daarna bolde alles weer vanzelf.

 

Als een nieuwe macro aanmaken niet helpt, zou ikzelf eerst proberen zo'n herstel van windows te doen - duurt anderhalf uurtje of meer, volgens de snelheid van je systeem - maar je hebt dan wel de laatste updates en upgrade binnen) - als het op die manier lukt, behoud je al je settings van WP

 

Helpt dit niet dan zou ik WP terug te installeren (ben je wel al je settings - macro's dus, ook wijzigingen in bv etiketten, mogelijk aangepaste menubalken en zo kwijt)  (zelf heb ik WP6)

 

Maar misschien hebben andere nog andere ideeën?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Bedankt voor je antwoord, maar het probleem is helaas niet opgelost.

 

Ik heb WP volledig opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft niets opgeleverd.

Ik had kopieën van de macro's die ik nadien weer in de juiste map heb geplaatst, maar ze functioneren nog altijd niet.

Ik kan ook nog altijd geen nieuwe macro's aanmaken.

 

Merkwaardig is dat de toets F10, waaraan ik zelf een macro had toegewezen, voor de herinstallatie wel nog werkte (het was de enige zelfgemaakte macro die nog werkte), maar nu (na de herinstallatie) functioneert hij ook niet meer.

 

Zou iemand een ander idee hebben voor een oplossing?

 

Alvast bedankt!

 

jd027

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18/4/2017 om 09:49, Passer zei:

zou ikzelfeerst proberen zo'n herstel van windows te doen

Dit ook al geprobeerd?

 

En zelf deel ik je ervaring niet: ik had in mijn WP6 ook enkele macro's en die zijn - na de upgrade naar creators - nog altijd even werkzaam als ervoor...

Op 17/4/2017 om 22:02, jd027 zei:

het probleem doet zich ook voor als ik een nieuwe macro probeer te maken

Krijg je dan een foutmelding of wat?

 

Kijk ook eens in je logboeken (toepassingen) naar dat tijdstip: staat daar dan iets vermeld i.v.m. Wordperfect ?

 

En anders kan jij je vraag eens stellen op het wordperfect forum ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Als ik 'systeemherstel' uitvoer, lijkt alles eerst goed te verlopen (de computer start uiteindelijk opnieuw op), maar dan krijg ik steevast het onderstaande schermpje dat het systeemherstel niet voltooid is.

 

Als ik een nieuwe macro probeer te maken, gebeurt er niets.

Ik ga naar Tools > Macro > Record; daarna moet ik een naam opgeven voor de macro; als ik ten slotte klik op 'Record', gebeurt er helemaal niets.

Vroeger moest ik op dat punt de macro uitvoeren en opslaan, maar nu keer ik gewoon terug naar WP.

WP blokkeert ook niet: ik kan gewoon voortwerken.

Als ik opnieuw probeer om een macro te maken, is de naam van de vorige (poging tot) macro ook in het geheel niet opgeslagen.

 

Groeten,

 

jd027

Systeemherstel.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk bedoelde ik niet het klassieke 'systeemherstel'

maar even nog hierover verder:

- heb je maar één herstelpunt? zo niet, kan je nog andere gebruiken.

- je kan het ook nog eens proberen in Veilige modus - mogelijk werkt het dan wel.. (mogelijk ook niet natuurlijk)

 

Goed, maar eigenlijk bedoelde ik een herstelbewerking van je Windows in de zin van: windows herinstalleren over de oude windows heen:

Op 18/4/2017 om 09:49, Passer zei:

die me besloten Windows over mijn huidige windows terug te gaan installeren (met media creation tool en met behoud van instellingen)

 

Dus duidelijk bedoeld: via Media Creation Tool  (hier heb je wel een usb-stick van min 5 Gig voor nodig) -zegt dit je allemaal iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik heb inderdaad geopteerd voor een klassiek systeemherstel.

'Media Creation Tool' ken ik niet, maar ik heb wel een USB-stick waarmee het moet lukken.

Hoe werkt dat dan precies?

 

Het WP-probleem is begonnen kort na een grote Windows-update.

Kort daarna had ik Oracle VM VirtualBox nodig om een oud programma te gebruiken in XP-modus.

Het was lang geleden dat ik VirtualBox had gebruikt en hij blokkeerde bij het opstarten.

Ik heb dan een nieuwe versie erover proberen te installeren, maar ook daarna was VirtualBox ontoegankelijk.

Ik kreeg voortdurend het bericht dat mijn computer opnieuw moest worden opgestart (het bekende 'blauwe scherm').

Daarna zat ik met het WP-probleem.

Misschien heeft de hele VirtualBox-episode er dus ook iets mee te maken?

 

Groeten,

 

jd027

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op je laatste vraag blijf ik het antwoord schuldig.

 

Wat MCT (Media creation tool) betreft:  lees even dit bericht:

en volg het tot je het bericht krijgt dat alles klaar is.

 

Je bent nu klaar om je windows over je oude windows te gaan zetten.

Vooraf twee dingen:
        a ZORG BIJ EEN LAPTOP BIJ GOEDE STROOMVOORZIENING !
        b. Misschien best sommige zaken uitprinten want je kan bij het herstel niet aan je internet (al wijst alles zichzelf wel uit)

 

OK: open verkenner, ga naar je usb-stick en zet gewoon de setup-exe in gang.

 

Het programma doet nu gewoon zijn werk, tussendoor wordt een of meerdere malen herstart, maar uiteindelijk kom je op je gewoon bureaublad terug terecht. Herstel voltooid! (en hopelijk helpt het bij je WP-macro's)

 

Wil je het verloop van het gebeuren zoals ik het eens noteerde? :
    a.  setup in gang zetten (uitvoeren)
    b.  je krijgt al snel het bericht dat Windows Updates gaat zoeken - dit kan wel 5 à 10 minuten duren (hij moet nogal veel binnenhalen)
    c.  Dan krijg je een bericht dat je akkoord moet gaan met de voorwaarden en blablabla... >  klik op Akkoord (of het feest gaat niet door :) )
    d.  terug een bericht dat hij de updates nu gaat downloaden - je kreeg een aanduiding van het % dat hij al binnenheeft, alleen: bij mij bleef het gewoon de hele tijd op 0% staan tot
    e.  ik plots het bericht kreeg: de installatie wordt voorbereid (zo iets gebeurt nog wel bij andere % aanduidingen - laatst vb bij 33%. Als je twijfelt of het proces nog doorgaat: hou het lampje van je schijfactiviteit even in de gaten)
    f.    hij gaat controleren of je schijfruimte genoeg hebt
    g.  Scherm: gereed voor het installeren - kies wat je wil behouden
        eerste: voor windows 10   en tweede: je instellingen behouden?
        Beide moeten dus aangevinkt zijn.
    h.  en toen ging hij verder zijn gang - ik moest een tijd weg en toen ik twee uur later terugkwam stond hij gewoon op mijn bureaublad.
        (je hoeft dus in dit stadium niets te doen)

Ik vermoed dat het hele gebeuren toch wel een uur à anderhalf uur duurt (en ik heb dan nog een SSD - dus bij een klassieke HD duurt het nog wel langer - geef iig je systeem de tijd en wordt niet te snel ongeduldig :) - eenmaal terug op je bureaublad moet er nog wel van alles gebeuren - je laat ook dan nog best je systeem met rust tot je ziet dat de schijfactiviteit stilgevallen is.

 

o ja: Schakel ook je systeemherstel nu terug in !

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Bedankt voor deze uitleg!

Ik hoop morgen te kunnen proberen om alles uit te voeren.
Alleen nog dit: Waar haal ik MCT?

Er staat in jouw laatste bericht: 'Lees even dit bericht:'.

Is het mogelijk dat daarna een link had moeten staan?

Vriendelijke groeten,

jd027

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.