Ga naar inhoud

graag advies, compatibiliteit DDR4 ram met MB, CPU en ev. GPU


Aanbevolen berichten

Beste

 

Graag had ik wat info ingewonnen over compatibiliteit van RAM, GPU en voeding, aangezien ik nog veel te leren heb omtrent pc's.

Ik wil een pc ombouwen. Mijn oudere "behekste" AM3+-systeem gaat in een andere kist worden geplaatst en naar een familielid die alleen maar in office werkt.

De onafgebouwde nieuwere pc heeft nu een gigabyte GA-AX370-Gaming K5 (rev. 1.0) en rzyen 5 1600x.

 

Ik vroeg mij af of een 2300mhz ram compatibel is met het MB?

Op de website van de fabrikant staat:

Support for DDR4 3200(O.C.)/2933(O.C.)/2667*/2400/2133 MHz memory modules * Support for higher than DDR4 2667 MHz may vary by CPU.

Betekent dit dat de ram modules of 2133 OF 2400 OF 2667 OF 2933 OF 3200 moeten zijn? Of zijn andere snelheden ram die niet in de tekst vermeld staan ook compatibel of niet?

Ik heb alleen maar weet dat OC voor overclock staat en dat dit in de bios te regelen valt.

 

Oorspronkelijk had ik 2133 CL15 15-15-36 op het oog, maar ik vroeg me af of bijvoorbeeld de 2400 MHZ versie of de 2666 dan ook wel of niet compatibel zijn?

Is hogere snelheid MHZ beter of is het belangrijkste de zo laag mogelijke CL getallen? Ook staat de fabrikant die ik wil nemen niet op het lijstje met compatibele RAM. Ik zou het wel vlot kunnen terugsturen moest het niet herkend worden en omruilen.

Op welke zaken moet ik letten alstublieft?

 

Voor grafische kaart had ik de SAPPHIRE Pulse Radeon RX 580 4GD5 op het oog. Momenteel zit ik met een voeding van 550W. Is dit haalbaar qua stroomverbruik? Enige andere onderdelen in de pc worden 2 harde schijven, cd-rom speler en 5 case fans/1cpu fan.

 

Ik heb ooit gehoord dat je processor en ram de grafische kaart moeten kunnen bolwerken en dat dit ook iets met clocksnelheden en de frequenties te maken had. Hoe zit dit eigenlijk? En vanaf welke hoeveelheid zou ik safe zitten met die Radeon pulse RX580 4gD5?

 

Doel van de pc is voornamelijk voor multitasking, multimedia, beeld- en videobewerking en zeer af en toe gaming..

 

Zou iemand mij wat advies kunnen geven alstublieft?

 

M.v.g.

 

Mellinda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Mellinda, 

 

De snelheid van het geheugen was vroeger niet ontzettend belangrijk, maar daar is verandering in gekomen met de komst van AMD Ryzen. Om het kort te houden: als je gaat gamen of zare intensieve taken gaat doen, is het aangeraden om zo snel mogelijk geheugen te nemen, liefst zelfs van 3200 MHz. Sneller geheugen zorgt effectief voor betere prestaties, iets dat vroeger eigenlijk verwaarloosbaar is. Aangezien je slechts af en toe gaat gamen, kies je best voor geheugenlatjes die zich in de middenmoot bevinden - of gewoon meteen een sneller setje als het prijsverschil miniem is.

 

Wat de keuze van de snelheden betreft kan je geen 'slechte' koop doen, de geheugenlatjes zullen gewoon altijd werken. Maar sneller geheugen is inderdaad wel aangewezen. De AMD Ryzen processoren (en hun moederborden) zullen in de komende weken een update ontvangen die meer geheugensnelheden zal ondersteunen. Als je dan even je BIOS updatet, kan je ook daarvan gebruik maken. In principe zou je liever voor een hogere snelheid moeten gaan dan lagere CL timings. 

 

De RX 580 samen met een degelijke 550W voeding is geen enkel probleem. Wat geheugenhoeveelheid betreft wordt 8 GB aanzien als het minimum, al wordt 16 GB aangeraden voor sommige games.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het bos is lichtjes teruggekomen :blush:

Momenteel ben ik nog steeds aan het twijfelen over de aanschaf van de GPU.

8GB lijkt me wat meer bestendig voor de toekomst na wat opzoekwerk en na uw vermelding van game requirement.

 

Hetgeen me tegenhoud in de aankoop is de mogelijke prijs op de elektriciteitsrekening eind dit jaar.

Dit omdat we met ons gezin wel met meer apparaten gelijktijdig aangesloten zitten op het elektriciteitsnet (extra laptops, computer,  tv's, 3 diepvriezers, etc...)

 

Mijn oorspronkelijk doel om up te graden naar een am4 systeem was, naast het niet meer deftig werken van mijn oud am3 systeem, om hem terug wat future proof te maken voor zolang het duurt, een pak sneller en vooral  zuiniger maken, aangezien de pc toch min. 3-4 dagen in de week minstens 8u/dag zal draaien. Hoofdzakelijk zal hij dan multitasken, internetbrowsers en ms office pakketten tegelijk hebben openstaan. Zal een verademing zijn dat de laptop deze taken, video- en fotobewerking en het occasionele gamen niet meer alleen hoeft te trekken.

1. Gebruikt een GPU met multitasken van pc bewerkingen in de officepakketten en de internetbrowsers effectief het aantal watt dat staat aangegeven op de GPU met deze programma's, of ligt dit (veel) lager?

 

Oorspronkelijk wou ik gaan voor de sapphire Pulse Radeon RX 580 4GD5.

Nu lijkt gigabyte aorus rx580 8gb zeer interessant o.w.v. resolutie voor de toekomst - aangezien we in 2018 een 4k fototoestel aan zullen schaffen.

Daartegenover lijkt te staan, dat na enkele reviews op het internet te hebben gelezen, de kaart minstens 225 watt verbruikt, eentje sprak zelfs over 350. Ze spraken alleen maar over de situatie met gaming, niet met office bewerkingen. Mijn originele hd 6790 sapph 1Gb verbruikte er maar 80.

2. Ligt het stroomgebruik van de aorus werkelijk rond de 350w?

 

Soms game ik ook occasioneel met vrienden en familie, dat zit dan niet in die acht uren inbegrepen. De hier bovengenoemde aorus 8gb lijkt me wel iets, Maar het stroomverbruik in de reviews die ik heb gelezen van deze en van de andere rx580 8gb varianten zit me dwars. Een nvidia zou met gemak aan max 180 zitten.

Daarom vraag ik me af:

 

3. Zou het qua elektriciteitsrekening misschien beter zijn om 250-300 euro meer te geven voor een nvidea chip met 3jaar garantie zoals bv. msi geforce gtx 1080 Aero 8g oc, of kan ik dat beter uitsparen voor zo'n rx 580 met 2 jaar garantie met de hoop dat amd's zuiniger gaan worden in de toekomst om ev dat geld in een upgrade te steken?

 

4. Stel, ik kies voor een Nvidea, maar wil later terug een radeon, kan ik deze via het mb samen laten werken via sli/x-fire? of is dit merk gebonden en valt een nvidia niet te paren met een amd?

 

Zou u mij nog een laatste keer advies kunnen geven om de knoop - en de bomen in het bos- definitief door te kunnen hakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wattage dat aangegeven is voor een videokaart is altijd de maximale wattage onder de meest intensieve omstandigheden - in idle zal de videokaart veel, veel minder gebruiken. Hier heb je wat cijfergegevens en informatie over het 'idle' verbruik van een aantal recente videokaarten.

 

Ik zou je wel aanraden om voor een videokaart te kiezen met wat meer videogeheugen - niet voor het geplande 4K fototoestel, want de versie met 4 GB kan die ook zonder problemen aan. Echter is die extra vier gigabyte wel van belang in games. 

 

Wat de elektriciteitsrekening betreft zou ik me weinig zorgen maken: het maximale verbruik is enkel tijdens (intensieve) gaming. Onder volledige load zijn de NVIDIA kaarten (zals de 1070 of de 1080) wat zuiniger, en tegelijk ook nog een hoop sneller dan de RX 580, maar die zijn natuurlijk een pak prijziger.

 

Videokaarten gaan sowieso zuiniger worden in de toekomst - dat geldt zowel voor Nvidia als AMD. Chips worden op een steeds kleiner productieprocédé gebakken waardoor de prestaties stijgen en het energieverbruik daalt.

 

Het laten samenwerken van een Nvidia en AMD kaart is theoretisch mogelijk, maar is in de praktijk een boeltje. Ik zou je het in ieder geval absoluut niet aanraden want goed werkt het niet. Als je voor twee videokaarten gaat, neem je best gewoon twee identieke kaarten.

 

Hopelijk helpt dit al wat om de knoop te hakken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Beste Superjona

 

Ik wou u even laten weten dat inmiddels de upgegrade pc met nieuwe videokaart sinds gisteren werkt.

Uiteindelijk niet voor de rx 580 maar voor een gigabyte geforce gtx 1050 ti oc 4gb versie gegaan die ik zeer goedkoop op de kop kon tikken.

 

Als er binnen enkele jaren nog dingen veranderen kan ik goedkoper de gpu weer vervangen.

Met gaming haalt ie vlot 100 fps op settings 5/10 als 1 laagste is en 10 hoogste, ultra haalt ie nog 30 fps, maar is al voor mij een openbaring - laptop van 1 jaar oud behaald max 30 fps.

Meer dan genoeg op 1080 pixel en voor mij een openbaring en opluchting. Ik heb wel de indruk dat de rode en oranje kleuren wel  -hoe moet ik het zeggen- iets minder warm zijn dan op mijn oude hd9700 serie sapphire. Blauw daarentegen en de andere kleuren vind ik dan weer geweldig.

 

Ik stond wel voor een verrassing toen ik de gpu op mijn MB bevestigde. Een half uur zitten zoeken naar de connector voor de atx voeding op het kaartje.

Om dan tot de conclusie te komen dat er geen was:lol:.

 

Bolt fluisterstil en razendsnel.

Soms hoor je het systeem zelfs helemaal niet.

Een webmail van proximus openen -dat anders op mijn snelste 1jr oude  laptop 1.5' duurt-, lukt nu op 3 seconden op mijn desktop tot mijn verbazing.

Uiteindelijk is wel bijna het hele systeem vernieuwd. Seagate Barracuda 4tb 7200 rpm, ssd 500gb wd blue, 4000 mhz ddr4 2x4gb ram.

Een oude key v W8.1 en de installatiemedia op stick was voldoende voor licentieactivatie windows 10.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.