Ga naar inhoud

Melding bij opstarten laptop


Aanbevolen berichten

Ik krijg met het opstarten van mijn laptop (Sony Vaio, model PCG-71212M) de volgende melding:

Smart Failure Predicted on Hard Disk.

Warning ;Inmedidtely backup your data and replace your harddisk drive.

A failere may be imminent.

Press F1 to continue.

Wie kan mij helpen. Data is reeds veilig etc.

 

In afwachting van jullie reactie en uiteraard bij voorbaat dank

 

mvgr Ben

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎4‎-‎6‎-‎2017 om 16:52, Wijnvoord zei:

Ik krijg met het opstarten van mijn laptop (Sony Vaio, model PCG-71212M) de volgende melding:

Smart Failure Predicted on Hard Disk.

Warning ;Inmedidtely backup your data and replace your harddisk drive.

A failere may be imminent.

Press F1 to continue.

Wie kan mij helpen. Data is reeds veilig etc.

 

In afwachting van jullie reactie en uiteraard bij voorbaat dank

 

mvgr Ben

 

Had gehoopt de hardschijf te kunnen herstellen of zo, met een tip van dit forum, dus niet. Iedereen bedankt 

 

aangepast door Wijnvoord
taalfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Ben,

 

Een harde schijf die op het punt staat te overlijden (en die waarschuwing kreeg jij) kun je niet repareren. Dan moet je zo snel mogelijk je persoonlijke data veilig stellen en daarna de harde schijf vervangen door een nieuwe, waarna je eerst Windows en al je favoriete programma's weer installeert. Daarna zet je je persoonlijke data terug op de nieuwe harde schijf.

 

In feite stond dat allemaal al in de waarschuwing die je kreeg. Misschien dat daarom niemand reageerde?

Mocht die oude harde schijf nog in je pc zitten, dan kun je wel wat programma's uitvoeren, waarmee je kunt zien wat er aan de hand is met die schijf. Het is echter niet mogelijk om de schijf te repareren.

 

Dit zijn twee onderzoeksprogramma's die kunnen laten zien wat er aan de hand is met de harde schijf waarvoor jij die waarschuwing kreeg:

1. CrystalDiskInfo. Zie daarvoor deze handleiding van droske:

De uitslag van die test moet blauw zijn. Is de uitslag Geel, dan zie je waarom dat zo is. Dan is bijvoorbeeld de regel Uncorrectable Error Count geel

 

2. HDTune. Met deze handleiding van Dasle:

De Error Scan van HD Tune mag na afloop geen enkel rood blokje laten zien. Alle gecontroleerde blokjes moeten groen zijn. Als ik een harde schijf zou hebben waar HD Tune slechts 1 rood blokje zou tonen, dan zou ik die harde schijf al vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een aanvulling over HD Tune. Wanneer je dat onderzoeksprogramma zou willen downloaden, dan is het niet noodzakelijk om de complete iso van de Windows 7 Live CD (zoals die is samengesteld door Dasle) te downloaden.

Je kunt HD Tune los downloaden via deze website: http://www.hdtune.com/download.html

Kies daar niet voor HD Tune Pro, maar voor de gratis versie die daar vlak onder staat: hdtune_255.exe. Die versie is ook geschikt voor Windows 10, mocht je dat besturingssysteem gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, porrelaar zei:

Dag Ben,

 

Een harde schijf die op het punt staat te overlijden (en die waarschuwing kreeg jij) kun je niet repareren. Dan moet je zo snel mogelijk je persoonlijke data veilig stellen en daarna de harde schijf vervangen door een nieuwe, waarna je eerst Windows en al je favoriete programma's weer installeert. Daarna zet je je persoonlijke data terug op de nieuwe harde schijf.

 

In feite stond dat allemaal al in de waarschuwing die je kreeg. Misschien dat daarom niemand reageerde?

Mocht die oude harde schijf nog in je pc zitten, dan kun je wel wat programma's uitvoeren, waarmee je kunt zien wat er aan de hand is met die schijf. Het is echter niet mogelijk om de schijf te repareren.

 

Dit zijn twee onderzoeksprogramma's die kunnen laten zien wat er aan de hand is met de harde schijf waarvoor jij die waarschuwing kreeg:

1. CrystalDiskInfo. Zie daarvoor deze handleiding van droske:

De uitslag van die test moet blauw zijn. Is de uitslag Geel, dan zie je waarom dat zo is. Dan is bijvoorbeeld de regel Uncorrectable Error Count geel

 

2. HDTune. Met deze handleiding van Dasle:

De Error Scan van HD Tune mag na afloop geen enkel rood blokje laten zien. Alle gecontroleerde blokjes moeten groen zijn. Als ik een harde schijf zou hebben waar HD Tune slechts 1 rood blokje zou tonen, dan zou ik die harde schijf al vervangen.

Porrelaar, bedankt voor je reactie, klopt dat het er allemaal instond, maar ik hoopte (tevergeefs) dat er nog wat te herstellen was etc. Ik zal eea gaan controleren zoals jullie aangaven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, succes ermee, Ben!

 

Ter informatie nog het volgende:

De scan met CrystalDiskInfo is in een paar seconden klaar.

De scan met HD Tune kan juist erg lang duren. Alle sectoren van de harde schijf zullen gecontroleerd worden. Je moet de scan helemaal af laten lopen. Niet na tweederde van de scan (wanneer alle tot dan gecontroleerde blokken nog groen zijn) die scan afbreken omdat je denkt dat de rest ook wel oké zal zijn.

Hieronder een voorbeeld van een harde schijf waarbij de gebreken pas aan het einde van de test door HD Tune aan het licht kwamen. HD Tune deed er bij die harde schijf maar liefst 170 minuten over om alle sectoren van de harde schijf te controleren:

 

59368dd93f64c-HDTune_Error_Scan_TOSHIBA_

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.