Ga naar inhoud

Lege cellen negeren bij het zoeken naar meest voorkomende waarde


Extuur

Aanbevolen berichten

Als beginnende Excel-gebruiker kan ik uw hulp goed gebruiken.

Ik wil uit kolom M, waarin veel lege velden staan, de meest voorkomende berekende waarde laten zien.

Dat resultaat wil ik tonen in veld L2.

Ik gebruik daar de volgende formule voor:

=INDEX($M$17:$M$265;VERGELIJKEN(MAX(AANTAL.ALS($M$17:$M$265;$M$17:$M$265));AANTAL.ALS($M$17:$M$265;$M$17:$M$265);0))

Deze formule werkt. Alleen het resultaat is een leeg veld, want die komen volgens de formule het meeste voor.

En ik wil graag de meest voorkomende berekende waarde in de kolom berekenen.

 

Wie weet een manier? Of wie weet hoe de lege velden genegeerd kunnen worden?

Ik hoor het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn antwoord hierboven ben ik ervan uitgegaan dat M17:M265 uitsluitend getallen of lege cellen bevat.

Als het om tekst gaat en lege cellen, of tekst, getallen, en lege cellen, kun je dit gebruiken:

=INDEX($M$17:$M$265;MODUS(ALS($M$17:$M$265<>"";VERGELIJKEN($M$17:$M$265;$M$17:$M$265;0))))

Let op: invoeren via Ctrl-Shift-Enter!

 

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Alpha. Bedankt voor je hulp, maarrr....

 

Op =MODUS($M$17:$M$265) krijg ik de melding: #N/B.

Op =INDEX($M$17:$M$265;MODUS(ALS($M$17:$M$265<>"";VERGELIJKEN($M$17:$M$265;$M$17:$M$265;0)))) krijg ik, net zoals bij mijn eigen formule, slechts een leeg veld te zien. Geen foutmelding, maar ook niet de waarde die het meest voorkomt.

 

Zou het er mee te maken kunnen hebben dat de cellen M17 tot/met M265 cellen zijn met de volgende formules: =ALS(K17="GOED";B17;" ")

Ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Extuur zei:

Zou het er mee te maken kunnen hebben dat de cellen M17 tot/met M265 cellen zijn met de volgende formules: =ALS(K17="GOED";B17;" ")

Ben benieuwd.

Je kunt best altijd een Excelbestandje meesturen waarin het probleem zich voordoet, dat kan vaak veel tijd besparen.

Want zonder bestand blijft het gissen.

Wat ik wel zie is dat je =ALS(K17="GOED";B17;" ") gebruikt, met een spatie tussen de 2 laatste aanhalingstekens.

Haal die spatie weg !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je niet in alle cellen van M17: M265 de spatie hebt verwijderd, want als ik het doe, verschijnt in L4 (waar je mijn laatst vermelde formule hebt staan) wel de juiste uitkomst. Maar die lange formule heb je niet nodig. Om te kunnen volstaan =MODUS($M$17:$M$265 (wat in L3 staat), doe het volgende:

Typ in M17:

=ALS(K17="GOED";WAARDE(B17);"")

en kopieer naar beneden in kolom t/m M 265.

 

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop weer vast bij het volgende probleem:

Ik wil graag dat in D7 de meest succesvolle markt wordt weergegeven.

 

Met de huidige formule doet ie dat al, maar wordt daar de markt weergegeven die absoluut het meeste goed is belegd.

Ik wil graag dat die markt in D7 wordt weergegeven als het percentage in de rij van O2 tot en met O9 de hoogste is.

Bijvoorbeeld: als het percentage van US-tech (zoals nu) de hoogste is in het rijtje (O2:O9), dan moet in D7 de waarde "US-tech" verschijnen.

Als een andere markt in het rijtje (O2:O9) het hoogste percentage behaald, dan moet die markt in D7 worden genoemd.

Dus niet zoals nu de absoluut meest voorkomende goed belegde markt.

 

Ik heb tot diep in de nacht zitten proberen, maar het is mij niet gelukt. Graag uw hulp.

Ik heb een nieuwe versie van het bestandje meegestuurd; deze vraag slaat niet op het vorige bestandje.

IG-handelsonderzoek.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

=INDIRECT("K"&1+VERGELIJKEN(MAX(O2:O9);O2:O9;0))

Je krijgt dan 1 van de gegevens uit K2:K9, dus met "GOED" er bij.

Wil je "GOED" er niet bij, dan kun je:

- ofwel voor GOED een afzonderlijke kolom maken;

- ofwel deze formule gebruiken:

=LINKS(INDIRECT("K"&1+VERGELIJKEN(MAX(O2:O9);O2:O9;0));LENGTE(INDIRECT("K"&1+VERGELIJKEN(MAX(O2:O9);O2:O9;0)))-5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.