Ga naar inhoud

nieuw samengestelde pc: W10 start niet op en constant (onterecht) schijfherstel op mijn bootdisk, kan er niet meer op, debug codes mb


mellinda

Aanbevolen berichten

Beste

Vandaag start mijn pc niet meer op.

Zo'n twee à 3 weken geleden heb ik zelf mijn verouderde desktop helemaal vernieuwd.

Vandaag werkte hij vlotjes tot ik van windows 10 een melding kreeg op mijn bureaubladscherm dat er fouten zijn gevonden op mijn ssd (mijn master schijf) en dat deze worden hersteld.

Niets aan de hand dacht ik. Ik laat windows het wel oplossen.

 

Drukte op een kadertje met repareren en automatisch herstarten, hij startte zichzelf opnieuw op.

Het scherm van gigabyte aorus was zichtbaar en draaiende bolletjes in een cirkel dat hij weergeeft bij het laden.

Hij zei -weet de tekst niet meer specifiek van buiten-, dat hij aan het controleren was op fouten en deze herstelde.

Dan herstart... En opnieuw. En ... opnieuw... Niet tot bij het aanmeldingsscherm van windows geraakt.

 

2x geprobeerd om "doorgaan naar windows" te klikken in een lichtblauw scherm, dit werkt niet.

Het begint dan weer van voor af aan.

Schijf eruit gehaald, in een hdd dock gestoken en geopend met laptop. Dan zo ook een foutcontrole uitgevoerd, met de schijf is niks mis... Alles werkt prima...

Schijf terug in bay gestoken en aangekoppeld, terug pc opgestart, hetzelfde probleem.

 

Zijpaneel van de kast dan losgedraaid. Er zijn debugleds zichtbaar.

Volgens het boekje:

AD 61 24
AD = issue ready to boot event for os boot
code 61 =NVRAM initialization
code 24= geen idee-, staat niet in het boekje vermeld denk ik-

 

Nog enkele keren tevergeefse pogingen gedaan, maar nu heb ik een ander verontrustend ding gezien...

Oranje leds branden als normaal.

Maar het moederbord licht op zoals een bliksemschicht :hmmmm:

Een wit licht verschijnt over het bovenste gedeelte van het moederbord zoals een vonk van een elektrotoestel... Iedere keer hij automatisch herstart.

Dit verontrust me en ik ben ook gestopt met verder iets te proberen.

 

Naar mijn weten zitten alle voedingskabels goed. Ik zou niet weten wat ik verkeerd aangesloten zou kunnen hebben omdat alles zo vlot draaide.

 

Specs: master ssd wd bleu 500gb, slave hdd seagate barracuda 4tb, ryzen 5 1600x, nvidia gtx 1050ti windforce, gigabyte aorus ax370 gaming k5 rev. 1.0.

Ram: corsair vengeance lpx 4000mhz

 

Kan er iemand mij alsjeblieft advies geven welke stap het beste zou zijn zonder dat ik schade aanricht?

 

M.v.g.

 

Mellinda

aangepast door mellinda
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.