Ga naar inhoud

Van WordPerfect X5 naar X8


jd027

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een upgrade gedaan van WordPerfect X5 naar X8. Tot nu toe vind ik alles gemakkelijk terug in X8, maar toch twee vraagjes.

 

1) Ik wil icoontjes (features) toevoegen aan de toolbars en aan de property bars. Ik ga dus naar Tools > Settings... > Customize.

Daar kies ik voor Toolbars > Edit en hier gaat alles oké: ik kan gelijk welke feature op gelijk welke plaats op een toolbar 'slepen'.

Maar als ik daarna voor Property Bars > Edit kies, gaat het fout. Ik kan een feature 'slepen', maar ik kan hem nergens plaatsen. Ook als ik met de feature op de property bar ga staan, kan ik de feature daar niet plaatsen (het icoontje blijft een 'verbodsteken' (cirkel met een schuine streep erdoor)).

Wat wel lukt, is werken met de knop 'Add Button', maar dan kan ik een nieuwe feature enkel helemaal rechts op de property bar invoegen.

Daarnaast is het ook niet mogelijk om features van een property bar te verwijderen. Het enige wat ik kan, is opteren voor 'Reset' om mijn eigen toegevoegde features weer te verwijderen.

Nochtans zou het volgens mij toch ook in de Property Bars mogelijk moeten zijn om een feature toe te voegen of te verwijderen via slepen.

Wat zou ik verkeerd doen?

 

2) Als ik in X5 vanuit Windows Verkenner meerdere WP-bestanden tegelijk opende (bijvoorbeeld 5), openden die allemaal in dezelfde WP-sessie.

Als ik dat in X8 doe, openen er 5 verschillende WP-sessies.

Bestaat er een mogelijkheid om bij het openen van meerdere bestanden vanuit Windows Verkenner ook in X8 te openen in één enkele WP-sessie?

Ik weet dat het vanuit WP zelf mogelijk is om meerdere bestanden te openen in één WP-sessie, maar kan dat ook bij het openen vanuit Windows Verkenner?

 

Alvast bedankt!

 

Vriendelijke groeten,

 

jd027

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

JD027,

 

icoontjes: probeer het eens anders: klik eens rèchts op een lege plek op die toolbar en kies dan voor Edit - op die manier lukt het bij mij.

5 uren geleden, jd027 zei:

Als ik dat in X8 doe, openen er 5 verschillende WP-sessies.

Klopt, gebeurt bij mij ook... ik denk dus dat het niet anders kan - maar er is wel een forum voor WP 8 -  misschien kan je dààr je licht gaan opsteken?

 

Je kan het - voor veel gebruikte bestanden - ook omzeilen door

a. in je snelstartbalk (onderaan Windows - nièt in WP dus) rècchts te klikken op het icoontje van WP en daar een aantal gebruikte documenten 'vast te prikken' - je moet ze dan nog wel stuk voor stuk gaan openen EN die openen ook weer in een 'nieuwe wp'

 

b. (vind ik handig): in je Wordperfect toolbar (horizontaal, bovenaan standaard) op het oranje sterretje (Favorieten) te klikken en daar een aantal veelgebruikte documenten in te steken - diè worden dan wel in jezelfde wp-venster geopend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Passer,

 

Je tip voor de icoontjes werkt inderdaad zoals je beschrijft (met de rechtermuisknop op de property bar klikken).

Hartelijk bedankt! (En het is genoteerd voor de toekomst).

 

Ik noteer ook de andere tips voor veel gebruikte bestanden, maar de kwestie van het openen van meerdere WP-sessies als je werkt vanuit Windows Verkenner ga ik nog verder opvolgen. Misschien komt er hier nog een reactie; anders probeer ik het eens via dat WP X8-forum.

 

Vriendelijke groeten,

 

jd027

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag meegedacht Jd027 - je weet ook dat je die icoontjes kan aanpassen wat 'uitzicht' betreft?  (als je het nodig vindt natuurlijk) Je kan dus het plaatje/tekeningetje ervan zelf wijzigen als je wil.

 

Verder ook dit nog: in je taakbalk onderaan zie je ook dit teken: Plaatje.jpg.53b02fc4cac4fb60e5d34a0b6565f6db.jpg  (zie pijltje)

 

Als je in een wp-document staat en je klikt erop, dan krijg je een soort verkennervenster (het witte dus) en met de kleine pijltjes kan je dan naar een bepaald document gaan in een van je schijven/partities.

Als je dan dat document naar je openstaand wp-document sleept en het er los laat, wordt het gekozen document geopend als tweede document in dezelfde sessie.

(hetzelfde dus als zou je werken via bovenaan: openen enz...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Passer,

Opnieuw bedankt voor de tips!

Er zijn toch behoorlijk wat dingen in de X8-versie die je méér kunt dan in X5, maar je moet ze ontdekken. ;)

Persoonlijk ben ik ook blij met de mogelijkheid om meer dan 9 bestanden tegelijk te kunnen openen.

Vriendelijke groeten,

jd027

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Passer,

 

Ietwat toevallig beland ik op de volgende webpagina: https://support.corel.com/hc/en-us/articles/216664798-How-to-stop-WordPerfect-from-opening-a-new-instance-every-time-you-double-click-on-a-file-in-Windows-Explorer

Hier wordt uitgelegd hoe je kunt verhinderen dat WP X8 bij het openen van meerdere bestanden vanuit Windows Verkenner telkens een nieuwe WP-sessie opent.

Ga naar Tools > Settings > Files en vink de onderste optie uit ('Outside WordPerfect...').

Ik heb het voor mezelf al getest en het werkt: nu openen alle bestanden weer in dezelfde WP-sessie.

 

Mijn andere 'probleempje' is daarmee dus meteen ook opgelost.

Ik dacht dat het interessant kon zijn om de oplossing hier even te posten; wie weet heeft iemand anders er ook baat bij.

 

Beste groeten,

 

jd027

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.