Ga naar inhoud

Aanmaken van database collectie op basis van excel file.


ruud

Aanbevolen berichten

Vrienden, ik heb een zeer uitgebreide collectie van Jack Daniels flessen, deze zitten in een excel file opgeslagen (zie screenshot) doch dit is vrij tot heel simpel en zou deze graag in access krijgen.

Doch mijn kennis van access is 0.0%, wat ik graag zou bekomen is te zien in het tweede screenshot dit om de eventuele helpende hand een idee te geven wat ik graag had bekomen.

De stijl van het access bestand kan / mag beetje aangepast worden indien nodig. Waar staat keuzemenu zou het ook geen ramp zijn als deze manueel moet ingeven worden ipv van een keuzemenu.

Aangezien ik iedere nieuwe aanwinst toch direct ingeef in mijn excel bestand, kan ik dat even goed in het acces bestand doen.

Belangrijkste is natuurlijk dat de volledige excel file kan geimporteerd worden zonder veel te moeten aan te passen in access, het gaat over +-800 verschillende flessen....en verschillende sheets ook.

De eerste rij met land vlaggen zijn allemaal JPEG en of PNG bestandjes, de kolom met de beschrijving heeft al heel veel hyperlinks naar de juiste foto's maar niet alles is hier gedaan.

Graag hoorde ik jullie mening of dit te doen zou zijn? 

Alvast bedankt voor jullie tijd.

 

Ashampoo_Snap_woensdag 6 december 2017_17h45m33s_001_.jpg

Ashampoo_Snap_vrijdag 3 november 2017_10h59m20s_001_.jpg

aangepast door ruud
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.gratiscursus.be/access_2010/

Oefen eerst even met Access, voor het invullen en bekijken heb ik een voorbeeld data base toegevoegd.

De bovenstaande cursus maakt je de weg wijs in Access. Dat zul je nodig hebben die basis anders wordt het een houtje touwtje database.

Je zult voor jezelf op basis van wat je leert een schema moeten maken met een logische opzet hoe je het wilt hebben.

Denk je daar niet goed over na dan moet je later veel verbouwingen doen  aanbouwen aan het slechte huis dat je eerst er neer gezet hebt.

Als je googled of in Access zelf zoekt kun je nog wel meer voorbeeld databases vinden.
Noorderwind is de MS leerdatabase die heb ik ook toegevoegd.

Beide databases zijn gescan met Malwarebytes en Jotti on line scanner en zijn schoon ( zoals https://virusscan.jotti.org/nl-NL/filescanjob/rbi8cynbhh  )

 

Ik zie dat er diverse tabs zijn in de Excel file, lees eens na hoe je dat kunt importeren in Acces.

Dat kan in een bestaande tabel, waarvan tevoren de velden juist gedefinieerd zijn maar ook in een nieuwe tabel of als elke tab apart geïmporteerd wordt, in nieuwe tabellen. 

https://www.google.nl/search?client=opera&q=import+excel+file+in+access&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Er is zoveel over te lezen, ik kon niet even een voorkeuze maken. 

Er hoeft iig niet overgetypt te worden, maar het is wel handig dus om goed na te denken over de opzet.

Als alle tabellen geïmporteerd zijn, je de velddefinities eventueel aangepast hebt zoals je het van te voren bedacht had/handig vond dan pas ga je alle formulieren, queries, rapporten etc maken. Met behulp van queries kun je ook exports naar excel, word of wat dan ook maken van elke selectie die je zelf opgeeft in de query.

Kortom het speelveld is heel groot, dus het is zaak om eerst het spelen te leren en niet meteen te groot aan te pakken. 

Oefen wat met de voorbeeld-DB's zet volgens met een export of gewoon obv een paar data een oefen database zelf op zonder al teveel Schmuck maar zeer functioneel waardoor je beter een idee krijgt hoe je het uiteindelijk op wilt zetten, het echte werk dat je liever naar 1x goed wilt doen en niet aan het modderen wilt komen.

 

Succes! Een mooie uitdaging.

En...Proost ;)

 

Handige leerpagina voor het ontwerpen:

https://support.office.com/nl-nl/article/Beginselen-van-databaseontwerp-eb2159cf-1e30-401a-8084-bd4f9c9ca1f5?CorrelationId=ccf5cec5-0105-47fd-91ac-f5cf36b8289e&ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL&ocmsassetID=HA001224247

 

PersoneelsdatabaseVoorbeeld.accdb

Ms Access Northwind Database [Access-Templates.Com].accdb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan, maar dan is juist het volgen van die cursus eigenlijk een must. Dit is, hoe goed bedoeld ook, voor helpers hier, nooit  zo uitgebreid te behandelen als zij het doen. Gelukkig hebben anderen dit werk al gedaan en kunnen we daar gebruik van maken.
Met geduld is het zeker te doen, zeker omdat er al een mooie eigen basis in Excel ligt waar de gegevens zo uit gehaald kunnen worden.

Nogmaals veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Route99, klopt natuurlijk om de cursus serieus te nemen,

maar ik zag het screenshot met de diverse tabs en dacht bij mezelf, met 0.0000 kennis van Access , dit als eerste project, daar gaat TS zijn tanden op stukbijten zodoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.