Ga naar inhoud

netwerk maken tussen 2 computers


ED1995

Aanbevolen berichten

Je zou ons systeem ook een NAS kunnen noemen, maar met het Debian systeem kunnen we ook andere, hier niet belangrijke zaken, regelen die met een NAS niet altijd kunnen. en een compleet zelfbouw systeem waarvan je al veel onderdelen al hebt is een stuk goedkoper dan een NAS. Ik heb er wel een zuinig moederbord met een low power CPU voor gekocht (<20W idle). Verder ben ik totaal onafhankelijk of de NAS-maker wel zin heeft om security updates te leveren, het Debian systeem is LTS en wordt automatisch van de updates voorzien. Is Jesse, Debian 8, geen LTS meer upgrade ik het systeem naar Debian 9. Het systeem is dus veel flexibeler en duurzamer.

 

De TS wil het voor zijn desktop gebruiken. Qua energie duurder, maar die afweging moet de TS zelf maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, route99 zei:

Verder ben ik totaal onafhankelijk of de NAS-maker wel zin heeft om security updates te leveren

Ik heb desbetreffend niet te klagen over Synology.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat geldt niet voor alle NAS-en... en hardware/software matig is er niet zoveel mogelijk na ca 8 jaar.

Met een low powerboard moederboard kan ik na 10j of zelf later nog heel eenvoudig wat RAM bij prikken of een ander bordje/upgrade plaatsen tegen lage kosten.

 

De NAS-en hebben tegenwoordig overigs ook vaak een Webdav optie, of als de NAS geschikt is, kun je FreeNAS erop zetten, die vanaf Versie 9 ook een Webdav optie heeft (weet niet zeker of het ook https/poort 443 is uit mijn hoofd).

 

Hoe dan ook we kunnen best zonder Stack et al leven..... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.