Ga naar inhoud

netwerk maken tussen 2 computers


ED1995

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Is er een manier om twee computers die fysiek niet op dezelfde plaats zijn dus ook niet dezelfde internetconnectie hebben met elkaar te verbinden via een netwerk. Mijn vader koopt een nieuwe desktop computer voor op zijn bureau en hij zou zijn laptop thuis laten. Ik vraag mij dus af of er manier is om ervoor te zorgen dat de bestanden die hij maakt op zijn desktop computer ook toegankelijk zijn vanaf zijn laptop thuis. Hij zou ook kunnen werken met een dropbox of onedrive systeem maar ik vraag mij af of er nog een andere manier is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als je op de pc thuis Webdav installeert bij voorkeur obv https.

In dat geval moet men in de router "port forwarding" inschakelen op poort 443 naar het ip-adres van de desktop.

Op de laptop installeer je een client, Netdrive V.13 (heb hem nog wel deze gratis versie om hier neer te zetten als dat gewenst is).

Daarmee wordt icm de externe netwerkverbinding de gedeelde map/schijf van de desktop op de laptop weergegeven met een schijfletter naar keuze, als of het een normale partitie was. Het kan ook met de Verkenner en netwerkverbinding aanmaken maar toch zijn daar vaak problemen mee. Netdrive werkt altijd is mijn ervaring.

We hebben het hier onder Linux aangemaakt en het werkt al sinds 2011 zonder majeure problemen.

 

Voor Windows is het ook mogelijk, net als voor Linux zijn er on line handleidingen te vinden.

Ik laat het hierbij, eerst maar eens kijken of er voor deze technologie interesse is.

Het is veel veiliger en de optie zijn veel groter dan voor ftp (en wrs ook dan fstp).

 

 

aangepast door route99
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine aanvulling (waarom verdwijnt de optie om te wijzigen zo snel , ca 10 minuten al?)

Voor Windows moet je IIS activeren met de WebDAV module (heb ik zelf nog nooit gedaan, dus googlen)

Iig snel een  voorbeeld daarvan:

https://docs.microsoft.com/en-us/iis/install/installing-publishing-technologies/installing-and-configuring-webdav-on-iis

 

Tja... je moet zelf er wel induiken, want ook al kan men op afstand wel tips geven, men moet zelf wel weten wat men doet..anders gaat het niet werken.

Daar de reward is groot, in feite heeft men een bijna gratis eigen cloud (stroomkosten!!) en geen Google of Microsoft waar je anders je bestanden aan "toe vertrouwt..."

Een andere optie naast Ondrive is Stack, heel veel ruimte, maar ja... gegevens staan elders...

 

Maar: denk ook aan een backup systeem, want op de laptop kan maar een deel op, de desktop staat alles op... dus een (groot?) deel daar is geen backup van....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is hetzelfde als... zie de quote.

Het is wel Webdav, maar het nadeel is dat je met de data weer bij een "ander" zit.

Quote

Een andere optie naast Ondrive is Stack, heel veel ruimte, maar ja... gegevens staan elders..


 

aangepast door route99
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, route99 zei:

Dat is hetzelfde als... zie de quote.

Dat heb je dan toch nog niet goed begrepen. Ik bedoel hier niet STACK webinterface gebruiken maar  STACK als netwerkschijf toevoegen aan mijn OS

14 minuten geleden, route99 zei:

Het is wel Webdav, maar het nadeel is dat je met de data weer bij een "ander" zit.

Dat is met Webdav ook het geval. Niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nog een nadeel van Stack...... een lage Upload snelheid. Voor 2Gb tot 2h. Als netwerkschijf haal je de hoogste snelheid.

 

Een betere maar natuurlijk niet gratis oplossing is een NAS, zo kan je altijd aan je bestanden.

Een NAS verbruikt veel minder stroom dan een computer. Want jouw computer thuis moet blijven aanstaan om te kunnen bereiken vanop locatie in jouw vraagstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, clarkie zei:

Even nog een nadeel van Stack...... een lage Upload snelheid. Voor 2Gb tot 2h. Als netwerkschijf haal je de hoogste snelheid.

Via de netwerkinterface is dat zeer zeker het geval. Zelf al ondervonden. Hoe dat zit als men met het alternatief "Netwerkschijf" werkt dat weet ik dus niet.

 

Mijn NAS is mijn maatje. :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, droske zei:

Dat heb je dan toch nog niet goed begrepen. Ik bedoel hier niet STACK webinterface gebruiken maar  STACK als netwerkschijf toevoegen aan mijn OS

 

 

 

Dat is met Webdav ook het geval. Niet?

Ja maar thuis op de desktop webdav geïnstalleerd voor de bestanden toegang, en om daar te komen moet men port forwarding in de router naar de desktop instellen.
Bij Stack staan de bestanden bij een ander... bij webdav op de desktop betreft het zijn eigen desktop.

Zo heb ik het begrepen, bestandsuitwisseling tussen de desktop thuis en de laptop onderweg.

En geen Onedrive of Stack achtige oplossingen bij een ander, dus alles in eigen beheer. 
Laat de TS anders hier reageren of mijn interpretatie juist dan wel onjuist is.
Hoe je dan die Webdav op de desktop wilt installeren, daar ben ik heel kort geweest (IIS optie). Meer info kan altijd nog.

Dat Stack iets met webdav doet staat er mi compleet los van.
Kan het mogelijk voor de desktop-laptop situatie Netdrive vervangen als connectie tool voor de desktop-laptop verbinding? Verwacht men niet van Stack dat ze een generieke tool uit brengen.


De kern is iig : met mij voorstel zit men nooit bij de "ander". 

Bij mij werkt het samen met mijn zoon, documentaire fotograaf, al sinds 2011. Ik heb er 2 systemen voor gebouwd, voor opslag van alle data. Ivm de kosten heb ik het als een Debian systeem opgezet, scheelt 2 licenties, maar voor het principe maakt het niet uit. Op een Macbook Pro kun je de schijven direct mounten, onder Windows 7/10 is Netdrive 1.3 (freeware versie) erg handig. Alles draait dus onder Debian (Jesse) met een Apache/webdav/443 opzet en is wereldwijd te benaderen als "lokale schijf" te benaderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: als "poor mens' optie zou met in Filezilla FTP server op de desktop alle schijven die gedeeld moeten worden als zodanig toe kunnen voegen. Dan in de router de FTP poort open zetten en deze poort forwarden naar de desktop en op de laptop de Filzilla FTP client gebruiken of een Windows mapping aanmaken. Max 5 minuten werk... maar ik vind het een onveilige manier van delen.

SFTP is wat beter, maar Webdav is heel veel beter/veiliger.
Ben zelf geen voorstander van (S)FTP oplossingen.

(de wijzig tijd was al weer voorbij... men wil toch wel even goed nadenken eer men de bevestiging aanklikt... De wijzig-tijd is imho hier te kort ingesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.