Ga naar inhoud

Zwarte omranding lettertype


Stamperken

Aanbevolen berichten

Ik heb een maandje geleden iets (https://www.pc-helpforum.be/topic/68631-zoektocht-juiste-lettertype/?tab=comments#comment-539189) gepost omtrent een bepaald lettertype.

Nu zou ik deze willen invoegen op een welbepaalde foto om er dan online een canvas van te laten maken.

Echter ik zou het besproken lettertype in het lichtbruin willen met zwarte omranding.

Die zwarte omranding zit er standaard blijkbaar niet bij. In mijn voorbeeldfoto in de mijn vorige toppic zie je deze zwarte omranding.

Is dit mogelijk en zo ja in welk programma? (liefst eentje online???)

Bedankt alvast!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het mogelijk om dit online te doen, maar ik vrees dat je dan niet de keuze zult krijgen voor het lettertype dat jij wilt gaan gebruiken: LTZapfino One.

Dat lettertype staat niet op iedere pc en je zal dat exacte lettertype daarom waarschijnlijk ook niet kunnen kiezen wanneer jij de gehele bewerking online wilt doen.

 

In de afbeelding die in je andere topic staat hebben de letters geen zwarte omranding, maar een schaduw. Kijk nog eens goed naar die afbeelding, dan zie je dat de schaduw alleen aan de rechterkant van de letters zit. Alsof het licht van links op de letters valt.

 

Ik denk dat je dit toch zelf moet gaan doen. Jij wil de letters in het lichtbruin, maar wat is lichtbruin? Dat is niet exact genoeg.

Hieronder een voorbeeld dat ik zojuist gemaakt heb met Photoshop Elements (het goedkopere zusje van het grote Photoshop).

Ik koos een foto uit en opende die in Photoshop Elements.

Ik maakte een nieuwe laag aan voor de tekst.

Ik koos het lettertype (natuurlijk LTZapfino One), de kleur en de grootte van de letters.

Ik typte de tekst: Grondoefening

Daarna zorgde ik dat in het venster Lagen de laag met de tekst geselecteerd was. Ik klikte helemaal onderaan op de knop fx (Effecten)

Daarna Klikte ik bovenaan eerst op Stijlen.

Vlak daaronder koos ik voor Slagschaduwen. Ik had de keuze uit 8 soorten slagschaduwen. Ik koos voor het type Laag (in de afbeelding hieronder met een blauw kader eromheen).

 

5a79b27ca7ee7-2018-02-06_14_36_27-grondo

 

En dit was toen het resultaat:

 

5a79b2ad2a7e8-grondoefening_bewerkt-1.pn

 

Photoshop Elements kost ongeveer € 100. Zelf zoeken naar de goedkoopste aanbieder van die software. Ik zag bij bol.com al een downloadversie voor € 79,99: https://www.bol.com/nl/p/adobe-photoshop-elements-2018-nederlands-engels-frans-windows/9200000083446449/?s2a=#product_title

 

Het kan ook gratis. Vrijwel alles dat je met Photoshop (Elements) kunt doen, kun je ook doen met het zeer krachtige en toch gratis programma Gimp: https://www.gimp.org/

Alleen heb ik Gimp nog niet gebruikt. Het programma staat ook niet op mijn pc. Mocht je met Gimp aan de slag willen en daarna met Gimp ook schaduw willen toevoegen, dan zoek je met Google naar handleidingen op internet: gimp text with shadow

 

Sinds afgelopen zaterdag heeft er verder niemand gereageerd op jouw vraag. Maar wie weet komt er nog iemand met een ander gratis fotobewerkingsprogramma waarmee het heel makkelijk is om schaduw toe te voegen aan tekst op een afbeelding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik toch niets anders te doen had, heb ik het gratis programma Paint.net geopend en gekeken hoe ik daarmee schaduw kon toevoegen aan letters. Iets minder makkelijk dan met Photoshop (Elements), maar aan de andere kant waarschijnlijk toch weer een stuk makkelijker dan met Gimp.

Gimp is een zeer krachtig programma, maar je hebt flink wat tijd nodig om het onder de knie te krijgen. Paint.net is een licht programma dat heel snel opstart.

Paint.net is hier te downloaden: https://www.getpaint.net/download.html

 

En ik heb onderstaande handleiding gebruikt om schaduw toe te voegen aan tekst met Paint.net:

1. Open up a new Layer. :AddNewLayer:

If you're having trouble finding it, look at the Layers window and search for the icon above. Simply put, a layers are like transparencies. You can stack multiple layers to compose an image of them.

2. Type your Text.

Select the text tool from the Toolbox. It's the icon that has the letter T on it. Be sure to click on the "Layer 1" in the Layers window first, to make sure you're writing on the new layer.

3. Duplicate your Text Layer. :DuplicateLayer:

This is very simple. Click the Duplicate Layer icon in your Layers window.

4. Open Hue/Saturation/Brightness. :HueSaturation:

You can find this in the Adjustment menu. Select the layer you duplicated earlier, and slide the Brightness slider to -100.* Now put this layer with black text under your text. Click the Move tool :MoveTool: and move the black text to a spot you'd like your Drop Shadow to be.

 

Die handleiding vond ik hier: https://forums.getpaint.net/topic/17076-drop-shadow-request-for-assistance-with-simple-text-effect/?do=findComment&comment=294367

 

Resultaat in Paint.net zie je hieronder:

 

5a79c4f161a2a-grondoefening_Paintnet.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ja, het ligt aan jou...:xd:

 

Ik ben zelf niet echt goed bekend met Paint.net. Ik installeerde het programma pas op 29 januari 2018 vanwege een vraag van iemand op een ander forum over dit fotobewerkingsprogramma.

Toen ik op 6 februari voor jou de tekst met schaduw maakte, gebruikte ik Paint.net pas voor de tweede keer.

Betekent dit dat ik slimmer ben dan jij, omdat het mij wel lukte met dezelfde Engelstalige handleiding die ik jou ook gaf? Nee, ik heb hooguit iets meer ervaring met het werken met lagen in fotobewerkingsprogramma's.

Toch ging ik zelf bij het volgen van die Engelse handleiding nog even in de fout. Ik wilde te snel en had over dit stukje heen gelezen: "Now put this layer with black text under your text." Dat gedeelte had ik overgeslagen en toen dacht ik ook even: 'Hé, waarom lukt mij dit niet?'

De zwarte tekst moet dus onder de bruine tekst worden gezet. Dat doe je in het lagenvenster dat in de rechter benedenhoek staat. Je klikt in het lagenvenster op de laag met de zwarte tekst, je houdt de linker muisknop ingedrukt en dan sleep je die laag 1 niveau naar beneden, waardoor hij onder de andere tekstlaag komt te staan. Wanneer je dan naar de foto kijkt, zie je daar alleen de gekleurde tekst.

Dan klik je, indien nodig, in het lagenvenster op de laag met de zwarte tekst om die laag te selecteren. Daarna klik je in het gereedschapvenster (staat linksboven) op het gereedschap Verplaatsen ( :MoveTool: ), waarna je in de foto op de linker muisknop drukt, deze ingedrukt houdt en de muis een héél klein stukje naar rechts beweegt. Daardoor komt de zwarte tekst die eerst exact onder de gekleurde tekst lag, deels rechts naast de gekleurde tekst te staan, zodat die zwarte tekst op een schaduw lijkt.

 

Duidelijker kan ik het niet omschrijven.

Probeer het gewoon nog eens.

Tip: werk nooit met de originele foto, maar altijd met een kopie.

Maak dus eerst een kopie van je foto, en ga met die kopie aan de slag. Dan geeft het niets wanneer er wat mis gaat. Die totaal mislukte bewerking gooi je dan weg. Je maakt daarna eerst weer een nieuwe kopie van je originele foto en met die nieuwe kopie probeer je het nog een keer.

Oefening baart kunst...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Stamperken zei:

Nog een vraagje: heb je enig idee of je opnieuw in een reeds gemaakt tekstvak geraakt en zo ja, hoe?

Ik geraak er niet opnieuw in. Wel onhandig indien dit zo is...

Ik had de afbeelding van de ijsbeer weggegooid, dus moest ik even een nieuwe maken in Paint.net, natuurlijk weer met wat tekst met schaduw erbij:

 

5a905a21d534a-ijsbeer_met_pinguins.jpg

 

Standaard worden bewerkte afbeeldingen door Paint.net opgeslagen als paint.net (*.pdn) bestand.

Wanneer je zo'n .pdn bestand later weer opent, dan kun je bewerkingen terugdraaien, maar het is mij niet gelukt om dan de eerder ingevoerde tekst te wijzigen. Misschien kan het wel, maar ik ben ook nog maar een beginneling met dit fotobewerkingsprogramma.

Wat natuurlijk wel kan is de laag met tekst selecteren in het Lagenvenster en daarna in de menubalk klikken op Lagen > Laag verwijderen.

Daarna kun je weer een nieuwe laag toevoegen, waarin je een andere tekst typt. Beetje omslachtig, maar ja, het is een gratis programma...;)

 

1 uur geleden, Stamperken zei:

Kan foto trouwens ook niet openen op pc met normale fotoviewer, enkel nog met paint.net. Kan dit aangepast worden?

Dat klopt en ja, dat kun je wijzigen. Ik schreef het al hierboven: Standaard worden bewerkte afbeeldingen door Paint.net opgeslagen als paint.net (*.pdn) bestand.

Eerst kies je Bestand > Opslaan. Dan wordt het opgeslagen als .pdn bestand.

Pas wanneer je zeker weet dat je klaar bent met bewerken, klik je op Bestand > Opslaan als. Er zal weer worden voorgesteld om het bestand op te slaan als .pdn bestand, maar klik dan op het voorgestelde bestandstype en dan krijg je meer keuzes:

 

5a905bd601696-Paint.net_opslaan_als_jpg_

 

Kies daar bijvoorbeeld voor jpg bestand. Dat type bestand zal wel door de normale fotoviewer geopend kunnen worden.

Maar let op: wanneer je kiest voor opslaan als jpg bestand, dan zullen alle lagen samengevoegd worden tot 1 laag. Later wijzigingen terugdraaien of lagen verwijderen wordt daarmee onmogelijk.

Daarom moet je de bewerkte afbeelding eerst opslaan als .pdn bestand. En later ook nog als .jpg of .png bestand.

Wanneer de foto moet dienen als canvas voor een fotosite dan zou ik kiezen voor .jpg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.