Ga naar inhoud

SNEL/LAK


Ron001

Aanbevolen berichten

In plaats van een macro kun je ook formules gebruiken, dat is eenvoudiger.

Typ in AA2 resp. AA3, en sluit af met Ctrl-Shift-Enter (vergeet dat niet!):


=INDEX(B17:B35;VERGELIJKEN("zzz";ALS(A17:A35="snel";A17:A35)))

=INDEX(B17:B35;VERGELIJKEN("zzz";ALS(A17:A35="lak";A17:A35)))

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ja, dat klopt. Over het probleem met samengevoegde cellen had ik het reeds in een eerder bericht in dit topic. Probeer de formules dan in de cellen ernaast die niet samengesteld zijn, dan zie je dat ze werken. Die formules geven hetzelfde resultaat als de macro, maar uiteraard blijft ook hier de opmerking geldig die ik eerder maakte: ze geven alleen de laatste naam weer in de reeks die wordt doorlopen en daarom begrijp ik niet goed waarom je daarvoor kiest. 

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit werkt inderdaad in de cellen ernaast (maar precies niet altijd)...

Maar is VBA niet handiger (als de andere gebruikers per toeval wat aan de opmaak zitten ofzo, formule weg, resultaat weg...)

 

Quote

ze geven alleen de laatste naam weer in de reeks die wordt doorlopen en daarom begrijp ik niet goed waarom je daarvoor kiest. 

Daarom dat ik via VBA er iets bij in zou willen van max 1 "SNEL" en "LAK" per range. Dat de tweede "SNEL" en "LAK" per range niet wordt bijgehouden...

En een foutmelding (MsgBox): Gebruiker xxx is al aangeduid...

Via VBA kan ik dan ook "SnEl", "snel", alle schrijfvormen opvangen (LCase...)

 

Mvg

 

Ron

aangepast door Ron001
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die formules werken altijd.

En of je nu in de formules "snel" en "LAK" met hoofd- of kleine letters schrijft (of beide), dat maakt geen verschil, de formules beschouwen dat allemaal als hetzelfde (dat is iets wat je eenvoudig in enkele seconden zelf kunt testen).

Als je bestand door anderen wordt gebruikt, dan spreekt het vanzelf dat je cellen met formules beveiligt, zodat die niet gewijzigd kunnen worden.

Bedoel je dat van A17:A35 alleen de eerste naam van "snel" / "lak" moet worden weergegeven rechtsboven?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kan in de range (per ploeg) maar één iemand Lakstraat doen en één iemand Sneldienst...

Vanaf dat er iemand staat met die code, zou er geen tweede toegevoegd mogen worden...Want er wordt steeds maar één technieker voorzien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de formules in vorig bericht is ook cel A27 betrokken, maar ook dat is een samengestelde cel. Dat wil zeggen dat je de formules op  de onderbroken bereiken (A17:A26 en A28:A35) afzonderlijk moet toepassen (eb dan optellen om te kijken of 'snel' en 'lak' slechts 1 keer voorkomen). Eenvoudiger is om de samenvoeging van A27 met andere cellen op te heffen zodat je maar 1 formule voor beide bereiken samen (A17:A35) hoeft te gebruiken ("Bezetting E" blijft dan toch nog goed leesbaar in B27).

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.