Ga naar inhoud

Tijd loopt fout sinds gisteren 8/5


Sylvesterke

Aanbevolen berichten

  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

6 minuten geleden, Sylvesterke zei:

Ik heb hem terug op automatisch gezet en staat nu weer op de huidige tijd.

Je zei eerder dat je dat nog al gedaan hebt, zonder resultaat. Wat verwacht je dan nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt. Maar toen sprong hij niet vanzelf naar de correcte tijd. Nu blijkbaar wel. 

Wat ik verwacht? :)

In elk geval niet zo'n gekke dingen. Een bios accu die eventueel leeg loopt binnen het jaar ondanks dat de PC niet spanningsloos is geweest? Dat zijn toch rare dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Sylvesterke zei:

Een bios accu die eventueel leeg loopt binnen het jaar ondanks dat de PC niet spanningsloos is geweest? Dat zijn toch rare dingen.

Neen, dat zijn geen rare dingen. De BIOS batterij staat VOLLEDIG los van de stroomaanvoer van de pc.

Een BIOS batterij is NIET oplaadbaar.

Echter, daar je pc slechts 1 jaar oud is kan die batterij normaal gezien nog niet "einde latijn" zijn. tenzij die pc al lang in de "rekken" lag, maar ik heb de introductie datum van die pc niet gecheckt.

Wel is je pc nog in garantie.  Biedt hem eens aan bij je verkoper!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze zijn niet oplaadbaar. Maar toch snap ik dan het systeem niet dat men dit dan onafhankelijk wil aansturen, zelfs al is de netspanning aanwezig. Op die manier zou de batterij het toch langer trekken. Ben ik nu dom, of is dat gewoon een dom systeem?

Daarnet even ingelogd op de pc : de klok is deze nacht om 1 uur volledig stil gevallen. Daarnet zie ik de klok terug in gang springen en springt naar de HUIDIGE tijd. Hoe kan dat nu zo plots? Is dat omdat ik inlog? 

Dus hij vertrekt weer en valt een minuut later weer stil, om een paar minuten later verder te gaan en te blijven lopen (weliswaar een beetje achter).

Allé, dat gaat mijn verstand te boven. Als die batterij leeg zou zijn, kan dat toch niet. Soms loopt hij een uur goed, en dan ligt hij weer een halve nacht stil, totdat ik toevallig inlog op de PC...Bizar.

Heeft het iets met de laatste Windows update te maken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is duidelijk (behalve uw tweede, die slaat nergens op, volgens mij slecht vertaald), maar het was al duidelijk hoor.

Misschien toch even melden , ben zelf een techneut, behalve dan op het gebied van Windows en alles wat daarmee te maken heeft.

Ik weet ook wel wat zo'n CMOS gedoe doet en waarvoor dit in een PC dient.

Maar zoals ik al zei is dat BIOS gedoe een voorhistorisch systeem. Waarom slaan ze die belangrijke settings niet op in iets anders dat geen batterij nodig heeft?

Op mijn laptop heb ik alleszins geen BIOS én geen CMOS die van een batterij afhankelijk is. Dus geen gedoe met settings en klok die niet juist zijn. 

Maar ik heb begrepen dat de ook BIOS in moderne Windows PC's niet meer werkt met een batterij of eventueel met een oplaadbare.

 

Ik onderschat uw kennis niet maar één ding moet je toch eens opzoeken, ik meen toch dat de CMOS geen batterij verbruikt zolang de PC aan staat. Of misschien is dat bij heel oude PC's wel nog zo.

 

Een klok die niet juist loopt is meestal niet zo'n ramp, maar in mijn geval draait daar continu monitoring software op die volledig afhankelijk is van de systeemklok en bij elke grote afwijking in de problemen komt.

aangepast door Sylvesterke
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sylvesterke zei:

Ik weet ook wel wat zo'n CMOS gedoe doet en waarvoor dit in een PC dient.

Waarom heb je dan dit onder werp gestart?

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.