Ga naar inhoud

CPU oververhit?


arnovw

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik had ongeveer 5 jaar geleden een Acer Aspire TC-120 AMD A10-7800 gekocht sinds vorig jaar ben ik maar beginnen letten op de temperaturen en als mijn windows opstart zit hij al aan 70°C ingame op league of legends merkten ik al snel dat hij aan 100°C zat en mijn custom build pc met een I5 8600K zit maar aan 50°C hoe zou ik dit kunnen verhelpen? Aangezien ik de Acer gebruik als 2e pc ben ik bereid om er nog 50 € aan kosten aan te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi arnovw,

 

Heb je de koelpasta zelf vernieuwd of heb je dit laten doen in een winkel ?

Welke koeler zit hier op? Is het zo één als in deze link ?

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 

525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 
Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je 
HIER

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo een vermoeden dat Speccy de temperaturen verkeert uitleest :hmmmm:

Vaak kun je de temperaturen van je processor en moederbord terug vinden in het BIOS maar weet niet of dat bij deze pc ook het geval is maar je kan altijd eens in het BIOS kijken.

Als Speccy  die hoge temperaturen aangeeft zou je als je behuizing open is wel erg hete lucht moeten voelen in de buurt van je CPU koeler. Is dat het geval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men bios geeft 27 aan maar er staat niets anders bij geen °C of geen F en bij men moederbord staat het er wel bij maar deze pc start ook altijd slecht op het laad echt verschrikkelijk lang soms tot wel 10 minuten tot ik op het bureaublad deftig iets kan doen, ik denk dus dat het ook iets met de warme temperatuur zou te maken kunnen hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Speccy en op HWMonitor geet het de hoge temperatuur aan windows is net opgestard en hij zit al aan 70°C ik heb windows nog maar sinds gisteren opnieuw geinstalleerd dus aan opstart programmas kan het niet liggen alleen firefox, speccy en teamviewer staan er op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die AMD A10 processoren hebben niet zo een beste reputatie op dat vlak. De laptop van een vriend van m met een AMD A10-5745M APU with Radeon HD Graphicks 2.10 GH  zit volgens Speccy steeds in de buurt van de 110 ° C. Vervangen van Koelpasta en kuisen van de koelelementen kan  niet baten. En de uitgeblazen lucht voelt effectief zeer warm aan. het gaat hier om een HP Pavilion 15-n057eb .

 

Bij mij hebben nog weinig HP laptops indruk gemaakt. Sorry HP.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, arnovw zei:

Men bios geeft 27 aan maar er staat niets anders bij geen °C of geen F

Dat zal  °C zijn want mocht dit uitgedrukt zijn in °F dat zou betekenen dat de temperatuur rond het vriespunt zou liggen wat erg onwaarschijnlijk is.

De temperatuur die je BIOS uitleest is vaak de correcte temperatuur, als je op dit probleem Google"d krijg je heel wat leesvoer over mensen die precies het zelfde probleem hebben.

 

Zoals Droske al vermelde hebben deze processors niet zo een goed reputatie op dt gebied als het gaat om de uitgelezen temperaturen en de temps zelf.

Maar of dit nu veroorzaakt wordt door de sensors die de temps uitlezen of de software die er niet mee overweg kan dat is nu de vraag.

Zelf denk ik en als je de berichten van de andere mensen leest het probleem bij de software te ligt. Speccy en HWMonitor heb je reeds geprobeerd.

Je kan eens kijken of b.v Coretemp de temperaturen wel goed kan uitlezen.

Als je het zijpaneel van je kast open laat, heeft dat een gunstig effect op je processortemperatuur?

 

Wat betreft het langzaam opstarten van je systeem dat kan diverse oorzaken hebben, plaats dan eens een compleet Speccy logje zoals uitgelegd in een bovenstaand bericht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.