Ga naar inhoud

Kan harde schijf niet vinden


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik gebruik deze computer al een lange tijd en hij werd steeds warmer, dus ik besloot mijn computer stofvrij te maken. Eerst deed ik dit met een stofdoek, maar daarna met een stofzuiger en wattenstaafjes. Vooral mijn moederbord ventilator zat vol met stof. Na afloop start ik de computer op, maar mijn computer kan mijn tweede harde schijf niet vinden.

Ik heb in mijn schijfbeheer en mijn apparaatbeheer gekeken, maar heb de schijf niet kunnen vinden. Ook heb een verschillend SATA port geprobeerd, maar ik kreeg nog steeds hetzelfde probleem. Toen keek ik in mijn BIOS en daar kan hij mijn harde schijf blijkbaar wel vinden, maar zodra ik de computer opstart is hij weg. Heel af en toe als ik hem opnieuw opstart komt hij opeens tevoorschijn en kan ik bij mijn bestanden, maar dit zorgt er soms voor dat Windows verkenner crasht en dus moet ik mijn computer opnieuw opstarten. Ook gaat het opstarten veel langzamer dan voorheen. 

In de bijlage staat alle informatie over de harde schijf, want in CrystalDiskInfo kan hij de harde schijf blijkbaar ook vinden. 

Ik heb veel op het internet rondgekeken, maar ik kon niemand vinden met precies hetzelfde probleem, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

CrystalDiskinfo.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hieronder een klein stukje van jouw afbeelding gekopieerd en geplakt:

 

5afbf462e6caa-geen_schijfletter.png

 

Let op de pijl! CrystalDiskInfo ziet je data schijf dus wel, maar die heeft geen schijfletter (op dat moment), en zonder schijfletter zal die harde schijf niet zichtbaar zijn in de Verkenner.

De C: schijf is de schijf waarop Windows is geïnstalleerd. De andere harde schijf (van 2 TB) zal normaal schijfletter D: krijgen.

 

Ik heb CrystalDiskInfo even uitgevoerd op mijn eigen pc:

 

5afbf54a880d7-wel_schijfletters.png

 

Zoals je ziet worden de gevonden en gecontroleerde harde schijven hier C: en D: genoemd.

Kijk nog eens in schijfbeheer. Misschien is de data schijf daar wel aanwezig, maar heeft hij geen schijfletter?

 

Het is trouwens wel vreemd dat je die data schijf soms wel en soms niet te zien krijgt in de Verkenner. Dat zou betekenen dat hij soms wel en soms geen schijfletter krijgt van Windows. En de oorzaak kan een slechte verbinding zijn.

Ik zou daarom de SATA kabel vervangen. Dat is de kabel die de data schijf (De D: schijf) verbindt met de SATA poort op het moederbord.

Kies voor een geborgde SATA kabel. Dat zijn kabels met een vergrendeling. Die zijn niet duur. Hier wat prijsvoorbeelden: https://www.allekabels.nl/computer_kabels/ATA-SATA-Kabels.html

SATA kabels zonder zo'n vergrendeling kunnen los gaan zitten, waardoor Windows de aangesloten harde schijf niet ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, SauronDies zei:

Ook heb een verschillend SATA port geprobeerd, maar ik kreeg nog steeds hetzelfde probleem.

Heb je de verbinding van de SATA kabel aan de schijf-zijde ook al eens gecontroleerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn zoals altijd in een dergelijk geval erg nieuwsgierig naar de wijze waarop het is opgelost.

Bij voorbaat dank voor je feedback.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.