Ga naar inhoud

E: schijf is bijna vol


blueapple

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb sinds een tijdje het probleem dat mijn laptop om de 5 minuten aangeeft dat mijn E: schijf bijna vol is:

5b014ed2c1b8b_Eschijfvol3.JPG.69dfb5a25ad4d5fdbf8c439fc00985df.JPG

 

 Het gekke is, dat ik helemaal geen E: schijf heb, althans niet voor dit probleem optrad. Als ik in Verkenner naar Deze pc ga, zie ik dat ik een 'Lokale schijf (E:)' op mijn laptop heb aangesloten, en dat deze bijna vol is:

5b014e633df51_Eschijfvol.thumb.JPG.028da323245babfae5c8fc6530d95526.JPG

 

Wanneer ik deze schijf open echter, is deze leeg:

5b014e62f018d_Eschijfvol2.thumb.JPG.75751adffc78951ed8565bb49b62bb11.JPG

 

Het probleem is uit het niets ontstaan, en gebeurt ook als ik mijn muis, USB-stick e.d. allemaal los koppel. De laptop loopt verder prima, alleen is de melding om de 5-10 minuten erg irritant. 

 

Heeft iemand een idee waar dit aan ligt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier om een partitie die onzichtbaar hoort te zijn.

 

Ga via een rechter muisklik op START naar Schijfbeheer.

Klik in schijfbeheer met de rechter muisknop op de E-schijf en kies Stationsletter en paden wijzigen.

Klik op de knop Verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@droske

 

Dit is een fout in de nieuwste Windows 10 update. Dat station E: is een herstelpartitie, die ten onrechte een schijfletter kreeg toegewezen. Deze letter is NIET met de gangbare procedure (via schijfbeheer) te verwijderen.

 

@blueapple

 

Als oplossing geeft Microsoft een uitgebreid stappenplan (<klik) via het commando diskpart.

 

Maar meestal kan het eenvoudiger met deze stappen:

 

1. Open een opdrachtprompt als administrator (cmd.exe rechtsklikken, als administrator uitvoeren)
2. Typ het commando Mountvol E: /D (E is de schijfletter die verwijderd moet worden)
3. Sluit het venster door exit te typen

 

Het station E: zou nu moeten verdwenen zijn uit verkenner en ook de bijna-vol melding zou moeten achterwege blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, nokiaprox zei:

@droske

 

Dit is een fout in de nieuwste Windows 10 update. Dat station E: is een herstelpartitie, die ten onrechte een schijfletter kreeg toegewezen.

Ja, dat wist ik. Het probleem stelt zich niet bij iedere pc. Verder zitten er nog meer bugs in de nieuwste Windows 10 versie.

Dat die letter, in deze situatie, niet te verwijderen is via Windows schijfbeheer dat wist ik niet. Ik doe dat altijd via een extern schijfbeheer programma. Omdat de kans niet zo groot is dat TS over een dergelijk programma beschikt, heb ik de procedure via Windows schijfbeheer toegelicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-5-2018 om 18:47, nokiaprox zei:

@droske

 

Dit is een fout in de nieuwste Windows 10 update. Dat station E: is een herstelpartitie, die ten onrechte een schijfletter kreeg toegewezen. Deze letter is NIET met de gangbare procedure (via schijfbeheer) te verwijderen.

 

@blueapple

 

Als oplossing geeft Microsoft een uitgebreid stappenplan (<klik) via het commando diskpart.

 

Maar meestal kan het eenvoudiger met deze stappen:

 

1. Open een opdrachtprompt als administrator (cmd.exe rechtsklikken, als administrator uitvoeren)
2. Typ het commando Mountvol E: /D (E is de schijfletter die verwijderd moet worden)
3. Sluit het venster door exit te typen

 

Het station E: zou nu moeten verdwenen zijn uit verkenner en ook de bijna-vol melding zou moeten achterwege blijven.

Heel erg bedankt voor de hulp, de E: schijf is nu verdwenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gast sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.