Ga naar inhoud

Laptop blijft hangen op Automatic Repair bij het opstarten


KURUMI

Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

De laptop van mijn moeder, een Lenovo G50 (draait op Windows 10), blijft maar hangen op Automatic Repair bij het opstarten. Wanneer die doorheen komt, blijft het scherm alleen zwart.

Hieronder is beschreven wat er voorheen gebeurde toen het nog wel werkte.

 

Mijn moeder keek wat video's op Youtube, toen het tijd was om naar werk te gaan, klapte ze de laptop dicht zodat die automatisch naar slaapstand gaat.

Na werk ging ze weer op haar laptop. Zoals gewoonlijk laptop open, met de power button aanzetten en toen kwam het opstartscherm met het Lenovo logo en onderaan de tekst 'Scanning and repairing drive C:\'

Nadat dat is gebeurd, werkte gewoon alles, het inloggen in Windows en surfen op het web etc. Maar de laptop was heel erg traag. Ze vroeg mij om hulp en vertelde wat er was gebeurd. Ik wist niet zeker wat de oorzaak was maar ik ging als eerst een virusscan doen over de hele hard drive met Windows Defender. Zelfs dat ging heel erg traag. Ik liet het de hele nacht aan staan en toen ik terugkwam en de resultaten wilde checken, ging het scherm opeens blauw met iets in de zin van 'Something went wrong and needs to be restarted. We will do that for you, we need to collect some information first' en bleef hangen op 10% voor een lange tijd. De error code die Windows gaf was 'KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR'.

Dus ik deed een hard shutdown door op de Power button ingedrukt te houden. Toen ik het weer opstartte zag je eerst het Lenovo logo, gevolgd door het draaiende circkel en de tekst met 'Preparing Automatic Repair'. Het scherm bleef voor een lange tijd zo, en wanneer die er doorheen komt, blijft het scherm alleen zwart. En dat gebeurt dus nu elke keer. 

 

Ik heb geprobeerd om in Troubleshoot te komen van Windows door zo'n drie keer met de power button aan en uit te zetten zoals gezegd door verschillende mensen op forums. Dat werkt niet, want de laptop komt toch niet verder dan het opstartscherm. Ik heb geprobeerd met een bootable USB geprobeerd, via de BIOS ook de boot order aangepast. Zelfde verhaal, Windows logo en draaiende cirkel verder alleen zwart scherm. Niet verder dan dat. Hardeschijf los gehaald en weer teruggezet; hardeschijf aansluiten op een externe hardeschijf behuizing en die aansluiten op mijn PC via USB; hardeschijf aansluiten via de SATA kabel op mijn PC. Niks werkt. Via de SATA kabel krijg je dezelfde verhaal met Preparing Automatic Repair.  Ik heb via de BIOS opties de bootorder van die laptop hardeschijf 'Disabled' en nog probeert die de hardeschijf te booten. Als een derde hardeschijf hoort die niet in de Boot Order lijst te staan, want mijn tweede hardeschijf, ook van mijn eigen laptop, staat er niet bij (wel wordt die gelezen, dus die is aangesloten).

In de BIOS boot order lijst staat die laptop hardeschijf van mijn moeder aangegeven als UEFI gevolgd door een modelnummer of zo. Het punt is, waar die hardeschijf ook is aangesloten, dat zorgt ervoor dat niets verder komt dan de opstartscherm. Ik kom er zelf ook niet meer uit en ik weet geen andere opties meer. Het enige wat ik nu wil is alle belangrijke bestanden uit die hardeschijf halen, maar als ik op geen een manier er binnenkom, heeft dat ook geen zin. Ik hoop dat jullie wel een oplossing kan vinden. Ik hoef niets te repareren, alleen toegang krijgen tot die hardeschijf en alles eruit halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat de harddisk aan het begeven is.

Koop zo'n een toestel (klik)

Heel waarschijnlijk zal Windows ook dat blokkeren.

Als je een Linux computer / laptop hebt dan is de kans veel groter dat je toch data kan redden.

Eventueel Ubuntu live op usb-stick zetten en zo de computer opstarten.

 

Zelf had ik alles gered met Linux laptop met Linux Parrot met dat toestel

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Ubuntu live usb heb ik net geprobeerd. Op mijn PC werkt die prima, maar op de laptop blijft die maar laden met het Ubuntu logo.

Het is alsof alles wat ik probeer, blijft hangen op het laadscherm.

 

Ik heb zelf geen Linux laptop, maar hoe werkt dat toestel en Linux Parrot dan? Is dat hetzelfde als Ubuntu live?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ubunut, parrot enz. is afgeleid van debian maar hebben hun eigen weg gevolgd.

Het kan zijn dat ubuntu te zwaar is voor en in dat geval kan je beter een ander Linux nemen.

Zelf heb ik een oudere laptop met Parrot en werkt nu maanden zonder problemen.

Linux Mint is ook een goede.

 

Je kan alle Linux bij begin aangeven dat het live zonder installeren moet doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, ik kan met de bootable USB de Linux Parrot starten. Het probleem is nog steeds het hardeschijf. Er is een partition op de laptop dat Lenovo heet en ik geloof dat het een System Reserved schijf is, want ik heb dat eerder op de laptop gezien. Daar kan ik zeg maar wel erin komen. Een andere partition is Windows en ik neem aan dat dat de hardeschijf is, daar kan ik dus niet in komen. Sinds ik niet bij mijn bestanden kan komen om alles eruit te halen, is er een manier om via de Parrot een back-up te maken dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je toestel Sharkoon SATA QuickPort gekocht om de probleem harddisk in plaatsen en dan met Linux Parrot starten.

System Reserved  dient om alles terug naar fabriekstoestand te zetten en staat op een verborgen partitie van uw harddisk.

Opgelet: als je dat doet ben je alles kwijt.

 

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb dat toestel nog niet gekocht.

Maar als ik het op die manier doe, dan moet ik hem op mijn eigen PC aansluiten en Parrot laten draaien op mijn PC. Klopt dat?

Ik hoop dat het dan wel werkt.

aangepast door KURUMI
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je eigen pc gebruiken maar parrot usb-stick laten starten i.p.v Windows in de bios en dan het toestel dat ik voorstel met de harddisk (ssd of harddisk) aansluiten op usb poort en normaal gezien zou parrot dat zien als je gelukt hebt. In ieder geval was het bij mij gelukt.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.