Ga naar inhoud

Iconen bureaublad knipperen bij "openen" of "opslaan als"


Mazrim Taim

Aanbevolen berichten

De beste manier om een probleem te omschrijven is door het in beeld te tonen.

Wie klikt op deze link - https://streamable.com/1dlvl - die kan precies zien wat het probleem is.

 

 

Het is een bijzonder merkwaardig probleem wat al langere tijd speelt. Niet alleen onder Windows 7 die op deze desktop PC draait,

maar ook op een andere desktop PC. Die PC is een dual boot met Win10 en Win7. Onder Win10 doet het probleem zich ook voor,

maar niet onder Win7. Dat sluit volgens mij hardware uit als mogelijke oorzaak.

 

Ik begin het (visuele) probleem echter irritant te vinden en wil nu proberen een oplossing te vinden. In eerste instantie voor Win7 op deze PC.

Als het probleem daar opgelost is, wil ik kijken of de oplossing ook toepasbaar is bij Win10 op de andere PC.

 

 

 

Ik zal nu proberen het probleem zo goed mogelijk onder woorden te brengen. Het probleem doet zich niet alleen voor bij Kladblok,

maar ook bij WordPad. En het treedt ook op bij het starten van sommige (lang niet alle) programma's vanaf de taakbalk.

 

Om het overzichtelijk te houden stel ik voor dat we het in dit topic alleen bij Kladblok houden omdat het probleem in alle gevallen hetzelfde verloop kent.

 

Wat er gebeurt is het volgende. Ik start Kladblok op de normale manier en klik vervolgens op "openen", "opslaan als" of "afdrukken".

In dat geval knipperen de bureaublad iconen kortstondig. Op prullenbak na. De iconen nemen de 'default' vorm aan alvorens terug te keren naar hun normale staat.

 

Laat ik Kladblok echter open, dan zal het klikken op voornoemde opties niet leiden tot knipperen van de iconen. Al klik ik er 100 keer op.

Het verschijnsel treedt alleen op wanneer Kladblok geopend wordt en deze opties voor het eerst worden geselecteerd. :hmmmm2:

 

Alsof dat nog niet raar genoeg is... het kan nog gekker. Start ik Kladblok namelijk door te kiezen voor "uitvoeren als administrator",

dan treedt het probleem met de iconen niet op. Dat geldt tevens voor programma's gestart vanaf de taakbalk die ook het probleem hebben.

 

Het uitvoeren als administrator is echter geen oplossing, omdat dan iedere keer gebruikersaccountbeheer ertussen komt.

En gebruikersaccountbeheer wens ik niet uit te schakelen.

 

 

 

 

Wie de Engelse taal machtig is en lid is van MDL, die kan lezen dat ik dit probleem ook daar aangekaart heb. Vooralsnog zonder oplossing.

link naar topic op MDL

 

Er hoeft niet gekeken te worden naar malware op de PC... er hoeft niet gekeken te worden naar grafische kaart en/of drivers hiervoor...

het ligt niet aan visuele effecten... en de suggestie om iconcache.db te vernieuwen is eveneens zinloos.  Dit alles is uitgesloten als mogelijke oorzaak.

 

Niettemin hoop ik dat er hier iemand is (liefst een ervaringsdeskundige) die de oorzaak weet te vinden.

Zelf denk ik in de richting van permissies. Omdat het probleem zich niet voordoet wanneer Kladblok wordt uitgevoerd als administrator.

 

Tot slot geef ik nog de specificaties van deze PC. Het is een geupgrade Packard Bell Imedia 2360 met een ga-8trc410mnf-rh moederbord.

In maart dit jaar heb ik het oude beestje voorzien van een AMD Radeon R5 230, een SSD, en is de Celeron D 352 CPU vervangen door een Pentium D 945.

Tevens is Windows 7 (Ultimate/SP1) toen opnieuw geïnstalleerd en is een nieuwe monitor (Philips 243V5) in gebruik genomen.

 

Alles is volledig geupdate en voorzien van de meest recente drivers.

En afgezien van dit ene merkwaardige probleem funktioneert de PC prima.

 

Ik verneem nu gaarne uw suggesties. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.