Ga naar inhoud

Windows 10 BU maken .


pol55

Aanbevolen berichten

Beste,

Na een wachttijd van 4 weken mijn herstelde laptop terug in ontvangst gekregen. Harde schijf en geheugen werd vervangen. Hersteld onder waarborg.  PC wordt dan geleverd meteen oude versie van W10 en al het andere is dan "weg"  Gelukkig had ik een kopie van alle bestanden op de externe E schijf staan.  Dan maar de laatste W10 geupdate (duurde 14 uur) en dan aan de bestanden begonnen .....Enfin het is nu terug ok ..

Ik heb nu een bu gemaakt (zie bijgevoegde ) paint fotos . Kan u mij zeggen of ik dit goed gedaan heb ?

vg,

Pol

schermopname bu 1.png

schermopname bu 2.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet direct een oplossing - eerder enkele bedenkingen (zodat anderen ook in meerdere richtingen gaan/kunnen denken):

 

1 uur geleden, pol55 zei:

Dan maar de laatste W10 geupdate (duurde 14 uur)

ergens klopt hier iets niet - het updaten kan làng duren, maar zò lang toch niet (of je moet een héél beperkte internetverbinding hebben)

 

Je hebt dus opnieuw windows 10 - dan verwondert me dit: image.png.9a7ab6854d42d3b81419a462b9cf708e.png  - dit zit bij jou blijkbaar onder configuratiescherm > alle configuratieschermonderdelen?

Nu vind ik bij mijn Windows 10 geen 'configuratieschermonderdelen, en dus dat eerste scherm van jou ook niet... ?

 

Na 4 (vier!) weken pas je laptop terug en dan nog met een oude windowsversie EN met verlies van een aantal bestanden (want " Gelukkig had ik een kopie van alle bestanden op de externe E schijf" ... euh: ik stel me hier vragen bij, bij de 'degelijkheid' van die hersteldienst.

Maar goed je zit nu in deze situatie...

 

Een backup maken die 2/3 uur duurt... ? (via Windows-zelf vermoed ik?)  - zelf maak ik backups van mijn systeemschijf met een extern programma (easeUS - gratis) en die fixt het op 20/30 minuten...

 

Het kadertje Mijn bestanden terugzetten is - vermoed ik - gewoon om afzonderlijke bestanden uit je backup te gaan terugplaatsen. (je krijgt dan een soort verkenner met bestanden te zien en je kan daaruit kiezen wèlk bestand je (afzonderlijk) wil terugplaatsen. Het gaat over 'stukken' van die backup die je afzonderlijk kan terugzetten.

 

nog iets wat me verwondert: je maakt een backup van je E-schijf - is die E-schijf misschien je systeemschijf (waar je Windows op staat?) - ik hoop van niet...

 

je ziet: vragen, vragen...  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De E schijf is een externe 1tb schijf.

 

Mijn vraag is meer bedoeld om op een simpele wijze een backup te maken op een extern medium van ALLES wat op de laptop staat. Als er dan problemen zijn, of ik bijvoorbeeld een nieuwe laptop koop via de usb bus ALLE programma's en bestanden daarop kan overzetten. Bij Microsoft slagen ze daar  blijkbaar niet in.

vg,

Pol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuttig om eens rustig door te nemen : https://www.pc-helpforum.be/topic/61409-easeus-todo-backup-free-89-handleiding/?tab=comments#comment-482597

 

Het gaat hier wel om een vroegere versie (EaseUS zit nu aan de 11-versie), maar je krijgt er goede ideeën bij.

Zelf gebruik ik dit prog ook om Backups te maken. (er is een freewareversie van)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je 'oudere gebruikers' over één kam mag scheren, want ik ken verschillende mensen op het forum van 70 en ouder (ook 80 hé JP?) die met gemak backups maken. Het gaat er eerder om wàt je gewoon bent met computers denk ik?  (er zijn zelfs mods op PCH die 70 zijn of ouder)

 

Maar goed, je bent er geraakt, da's ook al iets

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK ? Ik....weet het niet hoor.  Wat ik wel weet dat in mijn kennissen kring weinig mensen zijn die een BU maken.  "het zal mij wel niet overkomen dat mijn pc het plots begeeft" is de algeme trend. De woorden Systeem bu, disk bu, partitie bu, bestands bu, bestand Sync, , incremental, diiferential zijn toch niet zo "helderd" voor de meesten .

 

Een moment opname uit Senioren.net , forom software:

 

Het is weer de eerste van de maand en dan doe ik, zoals ik dit reeds meerdere maanden doe, een backup. 
Ik doe dit met volle voldoening met de AOEMEI backupper, ik weet niet waarom ik eigenlijk zeg met volle voldoening, ik heb tot op heden nog geen enkele keer de restore functie moeten gebruiken. .....dus weet ik niet zeker of ik dit wel  juist/goed heb gedaan.
De maandelijkse backup doe ik van zowel de C als van de D schijf, dus in twee verschillende bewerkingen, dat neemt toch zo een 70 tot 80 minuten in beslag. Is dit veel? Wel als men moet wachten wel ... 
Misschien zijn de mogelijkheden incremental en differential hier reeds besproken geweest maar wat zijn de voorkeuren, en wat is het nut buiten tijdwinst tijdens de backup, maar die men dan ruimschoots moet inboeten indien men ooit een restore moet doen. 

 

 

vg,

Pol

 

 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.