Ga naar inhoud

Workstation thuis, remote acces


McDulle

Aanbevolen berichten

Goeie avond iedereen,

 

Ik wil een tijdje een server hebben voor thuis voor dienst te doen als NAS, met in de toekomst een web pagina'tje, een persoonlijke cloud enz.

Maar ik wil liever nog lang met mijn 'oude' laptop i3 gen2 4g Ram nog lekker mee functioneren.

Nu zag ik een tijdje terug laatst op ebay Dell workstations voor een belachelijke prijs met dual quad core xeons op 3Ghz en 40gRam.

Nu was het idee om die 2 ideeen te combineren en de dell te configureren als server en als remote desktop.

Nu zou ik graag wat praktische ervaring willen van jullie hoe jullie hier over denken.

Ikzelf heb al enkele pc's zelf samengesteld enkele linuxen draaiende en verschillende laptops gered van de dood:)

 

De workstation is meer dan performant genoeg voor server

maar wat zal de te verwachten performance zijn op mijn laptop (vw degelijke internet verbinding)

 

Graag wilde ik weten van jullie

de pro en cons DO en DON'Ts

de valkuilen

mss persoonlijke ervaringen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan hoe je omdraait of omkeert: NAS is altijd pakken zuiniger dat eender welke pc of laptop.

Ik heb niet over een paar wattjes.

Bedenk dat de NAS of server 24 uur per dag elektriciteit verbruikt en dan moet je zo zuinig mee omgaan.

Daar kan zelfs een zeer goedkope server met xeons niet tegen op.

Bovendien heb je helemaal geen xeons met 40 GB ram? nodig om server te draaien.

 

Als je dan kies voor NAS: hetzelfde denken: wat heb ik nodig om mijn doel te bereiken.

Ik heb 8 x 6 TB NAS dat stil staat omdat het veel te groot is en bovendien 64 watt verbruikt per uur.

Nu heb ik voor mijn doel een nieuwe NAS gekocht en dat verbruikt slechts 11 watt en 6 watt in slaaptoestand.

 

De zware nas zal enkel nog gebruikt worden in de toekomst als cloud zodat mijn zoon een backup kan maken vanaf zijn server naar mijn nas op afstand.

Dan zal de NAS enkele uren per week aanstaan.

 

Dus goed over nadenken wat je ermee wilt doen.

Server heb je totaal niet nodig voor webpagina want dat kan ook een simpel NAS of zelfs een mini pc van 35 euro ook doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het energie verbruik heb ik inderdaad over het hoofd gezien.

Maar die synology nas zijn zo duur en bieden geen bescherming tegen data verlies.

Maar je hebt gelijk welke nas heeft u gekocht als ik vragen mag?

Dergelijke nas van 8*6Tb was ook een hebbedingetje dat ik wou, maar een verbruik van 64W had ik niet verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, McDulle zei:

Maar die synology nas zijn zo duur en bieden geen bescherming tegen data verlies.

Toch wel, afhankelijk van de opstelling van de schijven bijvoorbeeld.

Ook heb je de mogelijkheid een back-up in de cloud op te slaan met Cloud Station backup.

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste dat ik kocht was DS118 en daar zit 6 TB harddisk WD paars in.

Als je NAS of eender welke systeem je ook doet: een backup dat is iets wat zelf moet doen zoals cloud of tweede NAS

Ik zelf maak er geen backup van omdat dat voor camera wordt gebruikt en om een backup te maken van mijn usb-stick

Data zet ik sinds een paar jaar niet meer op de SSD van de pc of laptop maar enkel op usb-stick

Als ik weg moet dan haal ik usb-stick er zo uit de pc zonder dat ik veilig verwijderen doet.

Onlangs had ik zelfs tijdens de slaapstand gedaan en nog werkt alles prima.

 

Als je een NAS hebt van minstens 3 harddisk of SSD dan kan je Raid5 instellen.

Raid5 betekend dat je altijd minimaal 1 harddisk of SSD kan vervangen zonder data verlies.

Nadeel is dat je dan 1/3 ruimte verlies.

 

64 watt is nog redelijk in vergelijking met uw server waarvan je toch moet rekenen op 100 watt en meer verbruikt; exclusief monitor.

 

 

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.