Ga naar inhoud

Firefox 65-vraag


Passer

Aanbevolen berichten

Tot deze nieuwe Firefoxversie had je deze mogelijkheid: image.png.f05283b80f226a55f860d519e26111cf.png

 

Je kon daarmee bepaalde cookies wèl bewaren door het eerst te zetten op 'tot ze verlopen' en daarna terug te zetten op 'tot ik FF afsluit'.

Dan moest je telkens voor dat bepaalde cookie geen toestemming meer geven.  (vb om bepaalde wachtwoorden op te slaan zodat je ze telkens niet meer hoefde in te geven, om terugkerende vragen als cookiemeldingen niet elke keer terug te krijgen.

maar deze vind ik in de 65 niet meer terug - al zal hij wel ergens zitten natuurlijk.

 

Wat ik vind is dit: image.png.e060e65c94d39c6a7cfede09e0d088aa.png - maar daarmee bereik ik blijkbaar niet hetzelfde resultaat - ook als ik bepaalde krantensites ermee laat whitelisten krijg ik toch nog telkens de vraag voor het toelaten van cookies....  :(

 

Heeft iemand al gevonden waar het hem wèl zit ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is eigenaardig.

 

Bij mij staat 'Cookies en... zodra FF wordt gesloten' aangevinkt (zoals in jouw tweede afbeelding), en onder de knop 'Toestemmingen beheren...' staat niets ingevuld.
Ik krijg bij elke website slechts één maal die cookievraag zolang FF niet wordt afgesloten.
Na afsluiten van FF en heropstarten komt die vraag telkens één maal terug, zoals het hoort.


Of heb ik het verkeerd begrepen en bedoel je iets anders?

 

Voor zover ik mij kan herinneren heb ik enkel 'Inhoudsblokkering' op Streng gezet (maar dat heeft daar toch niets mee te maken?) en verder niets gewijzigd in de privacy-instellingen.

 

Whitelisten heb je op deze_manier gedaan (beetje naar beneden scrollen)?

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Toestemmingen Beheren heb ik zo'n site als eens toegevoegd en als optie 'toestaan' meegegeven - en het rare is dat dit bij sommige sites lijkt te helpen (al testte ik het nog niet systematisch uit) - maar dus niet bij allemaal.

'k heb ook al eens opgestart in veilige modus (addons uitgeschakeld), maar aan die dingen ligt het ook niet.

 

Tot en met de versie 55 klikte ik - als ik zo iets wilde kwijtspelen (opslaan als Toelaten) of als ik een nieuw ww moest toekennen aan een site - eerst dus op 'tot ze verlopen' en daarna zette ik het direct terug op 'tot ik FF afsluit'  - en dan bleven die dingen 'in het geheugen' (met een cookie bewaard dus) - maar nu (soms?) niet meer.

Nu is het zo, dat (voorbeeldje): bij de site HLN.be ik telkens dus de vraag krijg, mààr: die vraag komt dan blijkbaar van https://myprivacy.persgroep.net/?si...   - zou ik misschien diè best whitelisten ? (maar 'k vind dit wel een zo algemene site dat ik aarzel)

 

Maareuh: 'whitelisten' deed ik dus via die Toestemmingen Beheren (mijn laatste plaatje) en niet op 'deze manier' die jij aangeeft. (Dit ga ik ook eens proberen)

 

maar:

8 uren geleden, nokiaprox zei:

Na afsluiten van FF en heropstarten komt die vraag telkens één maal terug, zoals het hoort

precies dàt wil ik vermijden - en dat lukte vroeger dus op de 'oude' manier: éénmaal toegekend, kreeg ik de vraag na het reboten van FF ook niet langer meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om Cookies te bewaren bij het afsluiten, moet je het vinkje WEGhalen bij 'Cookies en... FF wordt gesloten'.


Als je bij het afsluiten de geschiedenis wil wissen, maar cookies bewaren, ga je dan naar de sectie 'Gechiedenis' (een beetje lager op de privacy-pagina).

Kies in het dropdown-menu na 'Firefox zal' : Aangepaste instellingen gebruiken voor geschiedenis en zet een vinkje voor 'Geschiedenis wissen zodra FF sluit'. De knop 'Instellingen...' wordt dan aanklikbaar. Klik erop en haal het vinkje weg voor 'Cookies' (je kan evt. ook andere opties aan/afvinken). Sluit af met OK.

 

Dit werkt met de meeste Vlaamse krantensites (standaard - nieuwsblad - hln - tijd - hbvl - gva - metro). Enkel voor demorgen lukt dit niet.

 

Opm.: dan blijven wel de cookies bewaard van ALLE sites.

 

Wil je eenmalig alle cookies wissen (bv. vóór het afsluiten van je PC), dan kan je ze laten opruimen met CCleaner.

 Na de volgende opstart moet je dan weer éénmaal voor elke site de cookies aanvaarden, tenzij je in CCleaner via 'Opties - Cookies' de krantensites als te bewaren cookies aangeeft.

(Ik gebruik CCleaner zó voor sommige sites)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

yep: dat is het  - ze hebben de oude keuze dus weggelaten en vervangen door "Geschiedenis wissen zodra Firefox sluit"

 

alhoewel (en daar zit hem iets dat niet klopt denk ik - verbeter me als ik fout zit) : als ik dat terug aanvink en naar Instellingen ga, staat er bij mij doodleuk (al van jaaaren geleden, bij weet-ik-welke vorige versie) al dit NIET aangevinkt:   image.png.f51c050222c016e1c2098e9b1ba6aed6.png  en dus zouden volgens mij de cookies dus nièt gewist (en dus wel behouden) moeten zijn...?

(en vermits ik hier tot nu zeker van was, dacht ik dat het hem elders moest zitten...)

 

Vroeger was het dus makkelijker: eerst aangeven 'tot ze verlopen', dan (bij het verschijnen van zo'n melding of de vraag of jij je ww wilde opslaan) gewoon bevestigen, dan direct (zonder FF af te sluiten) terugzetten op 'tot ik FF afsluit'  en je kon verder in FF blijven.

Nu moet je dus het vinkje weghalen, FF afsluiten, FF opstarten en dan niet vergeten direct het vinkje er weer terug bij te zetten of je krijgt alle volgende cookies gewoon op je systeem opgeslagen...

 

1 uur terug, nokiaprox zei:

Opm.: dan blijven wel de cookies bewaard van ALLE sites.

dat is het hem dus juist: vroeger was het direct met enkele klikken gedaan, nu moet je eerst ff gaan afsluiten, terug aanmelden en direct naar je opties toe om het vinkje er terug te zetten. (terwijl je vroeger het tabblad van de cookies gewoon liet open staan tot je op Akkoord geklikt had en dan gewoon naar het tabblad terug en het vinkje er terug plaatsen...

grrrr...

 

Maar goed, Nokiaprox: dank voor het meedenken (en - vermoed ik, zoals ik je ken :-) - mee uitproberen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat het op die manier werkt, maar...

55 minuten geleden, Passer zei:

direct het vinkje er weer terug bij te zetten

als je dat vinkje terugplaatst, zullen volgens mij tóch alle cookies gewist worden als je FF een volgende keer afsluit.

 

Indien je cookies van bepaalde websites voor altijd wil behouden zal het toch moeten door whitelisten van die sites (al zal dat waarschijnlijk ook niet werken voor demorgen)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, nokiaprox zei:

Ik hoop dat het op die manier werkt

en het werkt dus op die manier :)  :)  - vooraleer dit antwoord te plaatsen reboote ik heel mijn systeem nog maar eens en logde in op die (voorbeeld)pagina en idd: géén vraag naar Akkoord met cookies meer.

Dit lukte voor HLN en ook voor Got (dat het daarstraks dus ook nog vroeg) en idd: raar, maar voor De Morgen lukt het niet. Nu ja, daarop kom ik toch zelden...

2 uren geleden, nokiaprox zei:

Indien je cookies van bepaalde websites voor altijd wil behouden zal het toch moeten door whitelisten van die sites (al zal dat waarschijnlijk ook niet werken voor demorgen)

Ik vermoed van niet gezien HLN èn Got al waren gewhitelist bij mij. (en ja: whitelisten van DM helpt er ook niks aan)

 

Wat dus volgens mij nog altijd klopt is deze verklaring: je start FF op, vinkt direct "Geschiedenis wissen zodra Firefox sluit"  àf, opent dan direct de betreffende site en geeft toestemming. En blijkbaar alleen dit cookie (dat toestemming geeft wordt dan opgeslagen.

Zo ging het in de versies 64 en vroeger met het àf en aanvinken van - zie mijn eerste plaatje.

Nieuwe cookies kan je dan voor die sessie toelaten, maar die worden dan nièt opgeslagen. Eigenlijk logisch gezien de geschiedenis gewist wordt bij het afsluiten.

Op die manier kan je dus de cookies die je zelf wenst laten opslaan (en niet 'de cookies' van een bepaalde site )

 

Of zie jij nog iets dat hier niet klopt? :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik begin mijn interpretatiefout in te zien: als 'geschiedenis wissen bij het afsluiten' aangevinkt staat, slaat dit enkel op de huidige sessie en niet op de eerder opgeslagen cookies. Dus klopt jouw redenering voor 100 %. Toch vind ik dat die hele privacy- en beveiligings-rimram tamelijk onoverzichtelijk is.
Maar goed, daarmee is je probleem opgelost en ik heb weer iets bijgeleerd: iedereen tevreden! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, nokiaprox zei:

slaat dit enkel op de huidige sessie en niet op de eerder opgeslagen cookies

zo denk ik het ook. Cookies die 'vastgelegd' waren bij vorige sessies (op de manier van hierboven) blijven dus permanent bewaard tenzij je ze achteraf manueel verwijdert door Gegevens Wissen of Gegevens Beheren of ook door (wat opgeslagen wachtwoorden voor sites betreft) te gaan werken met Opgeslagen Aanmeldingen - daar kan je ze stuk per stuk ook wissen.

 

Natuurlijk - je vertelde het al: ook CCleaner kan zo ingesteld zijn dat die Cookies wist en dan helpt bewaren in FF natuurlijk niet...

 

10 uren geleden, nokiaprox zei:

Toch vind ik dat die hele privacy- en beveiligings-rimram tamelijk onoverzichtelijk i

vind ik ook - ze hebben nu een nieuwe versie en weer 't een en ander gewijzigd - en kom het allemaal maar eens op het spoor...

 

En ja: probleem opgelost - jij, maar ook ik weer bijgeleerd. Op naar het volgende probleem zeker ?   :)   (dank voor je hulp trouwens!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.