Ga naar inhoud

Vervolgkeuzelijst via formulierbesturingselementen


Griet Jansen

Aanbevolen berichten

Ik ben opzoek naar een manier op met de vervolgkeuzelijst die voorzien is in de formulierbesturingelementen te werken. 

Momenteel staan die in het lijstje (ontwikkelaars - invoegen - formulierbesturingselementen) in het licht grijs, dus ik kan ze niet gebruiken. 

 

Vraag 1: hoe kan ik deze activeren? 

Vraag 2 hoe werk ik hiermee.

 

Momenteel maakt ik een formulier, en gebruikte ik de gegevensvalidatie, maar omdat het om een lange vervolgkeuzelijst gaat, wil ik de mogelijkheid hebben om een langere lijst te tonen dan de voorziene 6 a 7 items. 

 

Iemand die hiermee ervaring heeft? Google levert hierop geen resultaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Griet Jansen zei:

Momenteel staan die in het lijstje (ontwikkelaars - invoegen - formulierbesturingselementen) in het licht grijs, dus ik kan ze niet gebruiken. Vraag 1: hoe kan ik deze activeren? 

Het is lang niet zeker of onderstaande een oplossing biedt, maar controleer in elk geval het volgende:

1. Sluit Excel af en open het bestand opnieuw.

2. Als het probleem zich slechts in 1 Excel-werkmap voordoet, kopieer dan alle gegevens naar een nieuwe werkmap en werk daarin verder.

3. Controleer of het blad beveiligd is (door in het menu van Excel te kiezen: "Start" - "Opmaak" --> in de groep "Cellen": "Opmaak" - "Beveiliging".

4. Om de elementen aanklikbaar te kunnen maken moet er een cel geselecteerd zijn (het vertikale streepje om wat in te voeren mag dus niet zichtbaar zijn).

5. Er mag slechts 1 (en niet meer dan 1) werkblad geselecteerd zijn. Als er meer dan 1 blad geselecteerd is, staat er bovenaan in de blauwe balk achter de titel van het document: "(Groep)", bv. "Map1 (Groep) - Microsoft Excel". De groep kun je opheffen door onderaan de tabs van de bladen 1 voor 1 aan te klikken.

6. Controleer via "Bestand" - "Opties" - "Geavanceerd" --> onder de kop "Weergaveopties voor deze werkmap" of daar bij "Voor objecten weergeven" is aangevinkt: "Alles".

 

Wat gegevensvalidatie betreft: maak een lijst aan met alle te kiezen mogelijkheden, dat mogen er dus veel meer zijn dan 8. Geef die lijst een naam (door de lijst te selecteren en in het naamvak (links naast de formulebalk, boven de kolomletters) de gewenste naam te typen en op Enter te drukken). Bij validatie kies je dan: Toestaan: Lijst, en bij Bron: =Mijnlijst (als Mijnlijst de naam is).

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎28‎/‎03‎/‎2019 om 15:03, dotchiejack zei:

Hoi,

Ik denk dat je formulier elementen wel werken. ( buiten de laatste drie op de tweede rij.)

Klik op de keuzelijst (2de icoontje in de bovenste rij)

Ga met je cursor naar je blad, er verschijnt een kruisje, ga naar de plaats waar je de keuzelijst wilt invoegen. met de linkse muisknop ingedrukt ga naar beneden en naar rechts om de hoogte en breedte aan te passen.

zie volgende link hoe ermee te werken. ga naar de uitleg na het eerste kader waar volgende titel staat.

Show more than 8 lines in data validation list with Combo box.

HIER

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

Tip: post een voorbeeld van wat je hebt en wat je wilt bereiken,(met wat anonieme gegevens) zo wordt je sneller en gerichter geholpen.

 

Dag dotchiejack, hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb het echter over een vervolgkeuzelijst. Een gewone keuzelijst lukt zonder problemen, maar een vervolgkeuzelijst lukt niet. Ik heb al geprobeerd om te werken met de formule: indirect (zoals je bij gegevensvalidatie doet) maar dat werkt niet met de formulierbesturingselementen.

 

In bijlage mijn voorbeeld: gegevensvalidatie werkt prima, maar omdat het een lange lijst is a tot z heb ik een langer lijstje nodig, waar je niet zoveel moet scrollen.

keuzelijst met formulierbesturingselementen werkt ook prima, maar hier kan ik dus geen vervolgkeuzelijst maken.

 

 

keuzelijst.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎28‎/‎03‎/‎2019 om 17:04, alpha zei:

Het is lang niet zeker of onderstaande een oplossing biedt, maar controleer in elk geval het volgende:

1. Sluit Excel af en open het bestand opnieuw.

2. Als het probleem zich slechts in 1 Excel-werkmap voordoet, kopieer dan alle gegevens naar een nieuwe werkmap en werk daarin verder.

3. Controleer of het blad beveiligd is (door in het menu van Excel te kiezen: "Start" - "Opmaak" --> in de groep "Cellen": "Opmaak" - "Beveiliging".

4. Om de elementen aanklikbaar te kunnen maken moet er een cel geselecteerd zijn (het vertikale streepje om wat in te voeren mag dus niet zichtbaar zijn).

5. Er mag slechts 1 (en niet meer dan 1) werkblad geselecteerd zijn. Als er meer dan 1 blad geselecteerd is, staat er bovenaan in de blauwe balk achter de titel van het document: "(Groep)", bv. "Map1 (Groep) - Microsoft Excel". De groep kun je opheffen door onderaan de tabs van de bladen 1 voor 1 aan te klikken.

6. Controleer via "Bestand" - "Opties" - "Geavanceerd" --> onder de kop "Weergaveopties voor deze werkmap" of daar bij "Voor objecten weergeven" is aangevinkt: "Alles".

 

Wat gegevensvalidatie betreft: maak een lijst aan met alle te kiezen mogelijkheden, dat mogen er dus veel meer zijn dan 8. Geef die lijst een naam (door de lijst te selecteren en in het naamvak (links naast de formulebalk, boven de kolomletters) de gewenste naam te typen en op Enter te drukken). Bij validatie kies je dan: Toestaan: Lijst, en bij Bron: =Mijnlijst (als Mijnlijst de naam is).

 

 

 

Dag Alpha

 

Hartelijk dank voor je reactie, ik heb al je stappen doorlopen, maar heeft niet geholpen. Alles stond juist.

 

Zoals ik bij dotchiejack al uitlegde, met gegevensvalidatie kan ik vlot werken, maar in dit specifiek document is het echt nodig om het keuzeveld groter te malen (dus meer dan 8 item die je meteen ziet) Nu heb ik mijn lijst van ongeveer 120 items en is het heel veel scrollen. Ik zou dus liever een keuzelijst hebben die bv. 25 items toont.

 

Alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Griet,

jouw bestand werkt op mijn computer normaal.

Als je rechtsklikt op de keuzelijst, behoren er 'blokjes' om het keuzevak te komen staan en je kunt dan kiezen: "besturingselement opmaken". Je kunt dan invullen op welke lijst het element betrekking heeft en 'hoeveel cellen naar omlaag' je in de keuzelijst wil zien. Overigens: als je aan elke keuze in de linker-keuzelijst een waarde verbindt, dan heb je de tweede keuzelijst niet nodig. Je kunt die dan bv. met vert.zoeken ophalen. Als je vertelt wat precies je bedoeling is met die keuzelijsten, dan kan ik /of kunnen andere lezers van dit forum je verder helpen.

PC-H Griet Jansen.xlsx

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, alpha zei:

Griet,

jouw bestand werkt op mijn computer normaal.

Als je rechtsklikt op de keuzelijst, behoren er 'blokjes' om het keuzevak te komen staan en je kunt dan kiezen: "besturingselement opmaken". Je kunt dan invullen op welke lijst het element betrekking heeft en 'hoeveel cellen naar omlaag' je in de keuzelijst wil zien. Overigens: als je aan elke keuze in de linker-keuzelijst een waarde verbindt, dan heb je de tweede keuzelijst niet nodig. Je kunt die dan bv. met vert.zoeken ophalen. Als je vertelt wat precies je bedoeling is met die keuzelijsten, dan kan ik /of kunnen andere lezers van dit forum je verder helpen.

PC-H Griet Jansen.xlsx 13 kB · 1 download

Dag Alpha

 

Ik maak een sjabloon voor opdrachtfiches van een onderwijsinstelling.

 

Hierin moet er 1 tabblad voorzien worden per personeelslid. In ieder tabblad moet er dan aan de hand van keuzelijsten en vervolgkeuzelijsten ingegeven worden welke vakken de docent les geeft.

 

Docent x geef bijvoorbeeld les in  de opleiding "huppeldepup" (keuzelijst 1). Binnen die opleiding is hij verbonden aan het vak "rietepetiet" (vervolgkeuzelijst).

ook geeft hij les in de opleiding "huppeldepup" (keuzelijst 1) het vak "koekoek" (vervolgkeuzelijst). Daarnaast geeft docent x ook les in de opleiding "karrewiet" (keuzelijst 1) en het daaraan verbonden vak "Griet" (vervolgkeuzelijst)  :-) 

 

Afhankelijk van de opleiding moet er dus een vervolgkeuzelijst verschijnen met de vakken van die specifieke opleiding.

Het aantal opleidingen valt mee (5), maar het aantal verbonden vakken is veel. en daarvoor willen we dus een "dynamischere keuzeveld" om het overzichtelijker te houden.

 

Ik kan het document waarmee ik werk niet meesturen omdat er al enorm veel informatie inzit die vanzelfsprekend niet op het web hoort te verschijnen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Griet,
Ik zie eigenlijk niet direct het probleem om niet met datavalidatie te willen werken. Gebruikers zien toch wel dat je kunt scrollen door een lijst? In de bijlage een voorbeeld, uitsluitend gemaakt met gegevensvalidatie en INDIRECT.  Je ziet dat dat niet moeilijk is (maar dat wist je waarschijnlijk al), maar bij vele keuzemogelijkheden moet je uiteraard veel lijstjes maken (in mijn voorbeeld staan er in blad2 al 10 en dan heb je nog niet veel keuzes). Op internet kun je over gegevensvalidatie ook tal van voorbeelden en uitleg vinden, o.a. hier: http://www.gratiscursus.be/Excel_Tips/Excel_Tip_030.html

 

Wil je beslist (formulier- of active-x)-besturingselementen gebruiken  (waarbij ik aan de laatste de voorkeur zou geven, maar dat is een kwestie van smaak en kan ook afhankelijk zijn van het feit of je het bestand op een Apple-computer wil gebruiken), dan ontkom je niet aan een stukje vba-code.  Die code is niet ingewikkeld (het komt er steeds op neer dat bij keuze 1 lijst A moet worden weergegeven, bij keuze 2 lijst B, enz). Ook daarvoor is op internet de code wel te vinden. Maar ben je nog niet zo vertrouwd met vba, dan zou ik aan datavalidatie de voorkeur geven, want bij gebruik van vba doemen altijd wel problemen op die je veel tijd en ergernis kunnen kosten.

PC-H Griet Jansen.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.