Ga naar inhoud

i9 9900K probleem


Aanbevolen berichten

Hey, tot op een paar dagen geleden draaide  mijn i9  9900K perfect op 5000mhz, maar sinds vandaag zie ik op hwmonitor dat er maar 3 cores actief zijn en de mhz gaat alle getallen op en blijft niet stabiel. op HWINFO 64 toont hij alle cores maar MHZ gaat alle kanten op en blijft niet op 5000MHZ. zie hier foto https://prnt.sc/nnauj8.  sinds ik in msconfig-->advanced options 8cores heb aangevinkt gaat de mhz alle kanten op .  enige idee hoe ik dit kan veranderen

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, William001 zei:

tot op een paar dagen geleden draaide  mijn i9  9900K perfect op 5000mhz

Welkom op het forum, William001!

 

Het is niet de bedoeling dat de processorkernen continue op maximale snelheid draaien. Een processorkern zal alleen op maximale snelheid (bij jou 5000 MHz) draaien wanneer er het uiterste van die processorkern gevraagd wordt.

Wanneer er minder inspanning van de processor gevraagd wordt, dan zal hij automatisch ook langzamer gaan werken. En zo hoort het ook! Daar hoef je helemaal niets aan te veranderen.

Dat de verschillende cores/kernen niet allemaal even hard hoeven te werken is ook helemaal normaal.

Wanneer alle processorkernen continue op volle snelheid zouden werken zou de processor erg warm worden en je zou de ventilator van de processorkoeler dan steeds op maximaal vermogen horen draaien. Dan heb je geen stille computer meer, maar het geluid van vliegtuig dat laag overkomt of een stofzuiger op vol vermogen.

 

Ter illustratie laat ik zien hoe mijn processor dat doet. Hij heeft vier kernen en de maximale snelheid is 3,3 GHz. Dat haalt hij gelukkig bijna nooit, want dan zou het lawaai erg vervelend worden.

Onderaan zie je dat de verschillende processorkernen ook op verschillende snelheden werken. Het is maar net hoeveel zo'n kern op dat moment te doen heeft.

Dat de snelheden steeds wisselen is ook normaal. Op de achtergrond zijn allerlei processen bezig. De ene keer heeft kern 2 het wat drukker met het verwerken van informatie; de andere keer kern 1 en 3.

Beweeg je muis maar eens snel heen en weer; dat heeft al direct invloed op de snelheid van 1 of meer processorkernen.

 

5cd7260c369e2-speccy-snelheid_kernen.png

 

Kortom, ik zie geen enkel probleem bij jouw computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.