Ga naar inhoud

Telenet Homespot in de wagen


p38cyq

Aanbevolen berichten

 

Als ik mijn wagen op mijn oprit zet kan ik zonder probleem verbinden met mijn router. (Auto is uitgerust met WiFi).

Is een Japanse middenklasser, niets speciaals.

 

Net zoals een laptop enz. scant hij alle netwerken in de buurt, onder andere vindt hij, buiten mijn eigen netwerk,  een TELENETHOMESPOT.

Dit is niet mijn Homespot (heb een modem-only) (en is ook niet van belang in deze), en vraagt om de credentials in te geven. Geen probleem als abonnee.

Deze worden aanvaard waarna de error-boodschap, na meerdere seconden : "netwerkfout".

Auto krijgt van mijn router een correct LAN-adres in zijn DHCP-range : 192.168.1.XX. En zou dus ook correct benaderbaar moeten zijn via WAN, gezien mijn router dit wel kan via WiFi?

Auto is 2.4 GHz only en zichtbaar in mijn router.

Het OS van de wagen is Linux, maar dat zou er niets mee te maken hebben gezien ik wel kan aanloggen op mijn eigen netwerk en verkeersdata kan downloaden.

 

 Iemand hiermee ervaring? Hoe op te lossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

TELENETHOMESPOT kan je alleen verkrijgen als je ook TELENETHOMESPOT aanbied.

In uw geval modem-only kan je dat onmogelijk TELENETHOMESPOT aanbieden.

Dat is de voorwaarde van Telenet om TELENETHOMESPOT van andere te mogen gebruiken als abonnee

 

Dus degene die wel router hebben van Telenet moeten TELENETHOMESPOT inschakelen als men elders ook TELENETHOMESPOT wilt gebruiken.

 

Dat is het nadeel van modem-only

Nota: als je eigen wifi toestel wilt gebruiken bij modem-only gebruik dan a.u.b. niet de bekende 192.168.1.1

De kans is dan groot dat hackers weten om welke toestel het gaat.

Kies 172.30.2.XXX of zo

Of nog beter: schakelt IPv4 uit als dat mogelijk is en gebruik enkel IPv6

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stegisoft, bedankt.

 

Maar als je een modem-only hebt wil dit geenszins zeggen dat je als Telenet gebruiker geen Hotspots/Homespots meer kan gebruiken.

Bevestiging hiervan genoeg via Google.

Heb zojuist de test gedaan : mijn gsm maakt onmiddellijk verbinding met een TELENETHOMESPOT vanaf ik mijn WiFi-router uitschakel.

 

In de wagen verbindt mijn gsm mij ook met elke mogelijke hotspot van Telenet, alleen wil mijn wagen er niet mee verbinden?

Credentials = identiek, gsm OK, wagen verbindt niet : "netwerkfout. En dat is mijn probleem.....

 

PS : mijn router geeft inderdaad IP-adressen uit in de range 192.168.1.2....255 maar ik zie geen probleem gezien een bijzonder sterk wachtwoord gebruikt wordt.

En dan is een eventuele hacker niet veel wijzer, hij kan enkel type router + MAC adres terugvinden?

 

aangepast door p38cyq
typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke verbinding doet jij?

 

Telenet Homespot:

  • Is een publieke wifi toegang die wordt uitgezonden door een draadloze modem van Telenet Internetklanten.
  • Toegankelijk voor: Telenet Internetklanten én VOO Internetklanten
  • Er kunnen  maximaal 4 toestellen verbinding maken per draadloze modem
  • Beperkt wifi bereik
  • Aanmelden via een webpagina
  • Onbeveiligde wifi verbinding

Telenet Hotspot:

  • Is een publieke wifi toegang die wordt uitgezonden door bedrijven met een aparte installatie voor hun klanten (bijvoorbeeld: horeca, treinstations, luchthavens, stadiums, concertgebouwen, ...). Zij betalen hier ook huurkosten voor.
  • Toegankelijk voor: Telenet Internetklanten, maar ook voor personen die betalen via kredietkaart of een speciaal kraskaartje kopen voor een beperkte toegangstijd.
  • Het maximum aantal toestellen dat verbinding kan maken is beperkt door het type installatie, maar er kunnen zeker meer verbindingen worden gemaakt dan op een Telenet Homespot.
  • Beter wifi bereik dan Telenet Homespots
  • Aanmelden via een webpagina
  • Onbeveiligde wifi verbinding

TelenetWiFree

  • Is een verzamelnaam voor een beveiligde internettoegang van Telenet Hotspots én Telenet Homespots. Dus als je een draadloos netwerk ziet met als naam TelenetWiFree, dan kan dit zowel afkomsting zijn van een draadloze modem of van een speciale wifi installatie voor bedrijven. Het verschil kan je niet zien.
  • Enkel toegankelijk voor Telenet Internetklanten.
  • Aanmelden via een gebruikersnaam(identiteit) & paswoord
  • Beveiligde wifi verbinding.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn probleem is opgelost.

 

Blijkbaar is de WiFi in mijn wagen niet echt gevoelig en benodigt zo'n -60 dBm, maw. ik moet echt niet te ver afstaan van een Homespot.

Vanaf een voldoende signaal verbindt hij automatisch (DHCP) en download hij de benodigde verkeersinformatie (bv. de prijzen van alle tankstations, het weer, opstoppingen enz.) langsheen de wegen naar je bestemming die je in de GPS-navigatie inbracht.  

Elke keer ik inlog (automatisch, bij het starten van de auto) download hij nieuwe info en hij ververst die constant (in Frankrijk zal hij dat wel niet doen... geen homespots)

 

Via Wireshark uitgevonden dat hij maar met één server wil verbinden, de server van de autofabrikant die jouw wagen herkent aan de hand van het chassis-nummer.

 

Dat het geen veilige verbinding is lijkt mij dus niet echt een probleem.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.