Ga naar inhoud

Opzoeken of een cel bepaalde tekenreeksen bevat


RKE3

Aanbevolen berichten

Beste,

 

1) Ik heb een kolom vol cellen met tekst in kolom B

2) Ik heb een lange rij met unieke tekenreeksen in kolom E

3) Bij elke tekenreeks in kolom E, hoort een resultaat in kolom F

4) In kolom C wil ik een formule die kijkt of de unieke tekenreeksen in kolom E voorkomen in de tekst in kolom B. Indien dat het geval is, wil ik als resultaat de waarde in kolom F.

 

Voor een klein aantal tekenreeksen in kolom E had ik deze formule bedacht:

=ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC($E$2;B2;1);0)<>0;$F$2;ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC($E$3;B2;1);0)<>0;$F$3;"!!!"))

=ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC($E$2;B2;1);0)<>0;$F$2;"")&" - "&ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC($E$3;B2;1);0)<>0;$F$3;""))

NEiycnG.png

 

Je kan de formule uitbreiden door een x-aantal van de als-functies in elkaar te nesten (bovenste formule), of achterelkaar te plakken als je meerdere resultaten per tekenreeks mogelijk wilt maken (onderste formule)

Maar naarmate het aantal unieke tekenreeksen in kolom E toeneemt, daalt de wenselijkheid van deze methode. Aangezien ik aan de slag moet met enkele honderden unieke tekenreeksen, is een andere oplossing gewenst. Dus mijn gedachten gingen uit naar een matrix-formule, zodat het aantal unieke tekenreeksen in kolom E niet meer uitmaakt.

 

Ik krijg het echter niet voor elkaar deze formule om te zetten naar een matrixformule.

 

{=ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC($E$2:$E$3;B2;1);0)<>0;$F$2:$F$3;"!!!")}

Hierboven mijn poging er een matrixformule van te maken. Hoewel deze formule geen foutmelding geeft, is het resultaat altijd "!!!", ook als in de tekst van kolom B wel een unieke tekenreeks voorkomt.

 

Ik ben ervan overtuigd dat dit moet kunnen, maar weet niet hoe. Is er iemand die mij op weg kan helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.