Ga naar inhoud

Harde schijf recuperen na crash


Ilv

Aanbevolen berichten

Hoi, 

vorige laptop is "gecrashd" kon niet meer opstarten (altijd blauw/wit scherm)

Heb nu nieuwe gekocht en de oude harde schijf (500gb) in zo een behuizing met kabel gestoken.

Echter als ik deze aansluit op deze laptop, dan herkend hij ze meestal niet, en als hij ze wel herkend, dan kan ik er niet aan

(je hoort de oude harde schijf wel draaien in het doosje)

 

Bestaat er een soort programma voor om deze bv te "jumpstarten" zodat ik deze wel kan lezen en alle documenten en info terug heb ?

(mss domme vraag, maar beter vragen dan weggooien, staat nogal wat emotionele data op van mijn overleden ouders en zo...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Ilv zei:

dan herkend hij ze meestal niet,

Kan natuurlijk zijn dat de motor of zo het (meestal) niet meer doet - dus het kan een mechanisch defect zijn.  (ik vermoed dat het een hdd is en geen ssd?)

 

Je kan eens  proberen er met de freeware Minitool Partition Wizard op af te gaan en te kijken wat die van je schijf zegt?

Wordt ze nog gezien in de bios?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, is idd een HDD, zal de software een installeren en proberen.

Met bios weet ik niet goed wat je bedoeld, op de oude pc kon hij niet meer opstarten (enkel blauw scherm met witte letters en elke optie geprobeerd)

 

ps, heb al eens een "proffessional gecontacteerd : prijs 899 euro 😪

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bios: als je opstart krijg je eerst zo'n zwart-wit scherm waar je dan verder in kan gaan - alleen moet je er goed weten wat je doet want dat is het 'basissysteem' van je computer (vooraleer je in Windows zit) en kan je - als je fouten maakt - ervoor zorgen dat je (bijna) niet meer in je computer kan.

Je bent dus niet bekend met 'de bios'?

 

Goed, probeer even de Minitool Partition Wizard - (< klik!) en kijk eens of die je schijf ziet - post eventueel enkele screenshotjes  (Screenshot maken  - screenshot in je post zetten)

 

(en ja: als je het professioneel wil, betaal je 'dik' en is het een kwestie van baten/kosten - ps: onthoud: alle belangrijke bestanden sla je minstens op twee verschillende dragers op - vb: op twee harde schijven (nièt partities !!), harde schijf + externe, harde schijf + cloud, harde schijf + DVD, ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Ilv zei:

zie ik ze er niet tussenstaan

klopt, Minitool vind (op dat ogenblik) maar alleen je C-schijf.

 

Nu schreef je dat:

Op 3/10/2019 om 22:43, Ilv zei:

dan herkend hij ze meestal niet

en als de schijf op een bepaald ogenblik niet herkend wordt, kan je er ook geen bewerkingen mee doen (kopiëren, plakken, bestanden afhalen)

 

Als je dus bestanden ervan wil afhalen zou de schijf moeten herkend worden - en dan kom ik wel wat terug op mijn vraag of je met Bios vertrouwd bent - want soms worden schijven wèl herkend in de Bios, maar herkent je Windows ze niet.

Als je bios ze ook niet zou herkennen, is het mogelijk dat de schijf niet goed ingeplugd is (slechte verbinding), dat de kabel schijf > moederbord het niet (altijd) doet - of dat je schijf-zelf brak is (ze doet het de ene keer wel, de andere niet)

 

Het mooie zou zijn moest je schijf op zeker ogenblik weer eens herkend worden - dan kan je er met minitool naar gaan kijken en er gegevens van gaan bekijken - die zouden dan op een oplossing kunnen wijzen (herhaal: 'kunnen')

 

Maareuh.. ALS ze eens herkend wordt, zou ik allereerst de schijf-zelf eens gaan testen: zie even wat Fallstring hier (<klik!) aan raadt

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke behuizing heb je gebruikt om je HD in te bouwen, is het een USB kabel met aan 1 kant 2 USB stekkers.

Gebruik hier ook wel eens een behuizing maar lang niet alle HD's werken er probleemloos in, soms als er hier eentje niet herkend word en ik sluit ze rechtstreeks op de interne connectoren en de stroomvoorziening in een pc aan werken ze vaak wel. Vermoed dat het te maken heeft met hoeveel stroom een USB poort maximaal kan leveren.

Heb je de mogelijkheid om deze HD eens aan te sluiten op een gewone pc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.