Ga naar inhoud

hoe een USB stick recuperen nadat RAW formaat is / niet veilig uitgeworpen?


sarah__86

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Gisteren wou ik bestanden overzetten op m'n usb stick van 25GB. Na een half uur liep de computer vast, ik wachtte wat en trok de USB stick eruit. 

Tevergeefs, alles is weg en de computer vraagt of de USB stick geformateerd moet worden en de bestanden zijn niet herkenbaar.

Via een recovery app die betalend is heb ik een scan gedaan, en de computer herkend nog de oorspronkelijke bestanden. Maar dit programma is niet gratis en wilt enkel recoveren na een redelijke betalin.

Bestaan er een gratis programma? Al is het maar 1gigabyte dat ik kan saven?

Groetjes & bedankt voor wie tips heeft!

Sarah

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het met Minitool Partition Wizard kan lukken - het is freeware en je kan het hier (<klik!) downloaden

Bij het installeren: LET OP want net haalde ik de nieuwste versie binnen en merkte dat er verschillende dingen 'aangeprezen' worden om mee te installeren. 'k Raad je aan van er zoveel mogelijk àf te vinken en ze dus nièt te installeren. Maar je beslist hier zelf over natuurlijk.

 

Je kan daar gaan werken met een van deze drie opties: image.png.f2c14b229e101f4c5fcbf06866f80bc4.png - maar hiermee werkte ik nog niet. Proberen zou ik zeggen?

of je kan dit proberen (lukte ooit prima bij mij, maar je hebt er wel wat computerkennis voor nodig)

 

In het beginscherm staat rechts onderaan je usb-stick en daar ga je eerst naar de grootte van de stick kijken.

Dan moet je (kan met MPW (Mini Partiition Wizard) op een andere schijf / partitie een 'unallocated space' gaan aanmaken die net iets groter is dan je stick.

(daarvoor kan je - ook met MPW - een bestaande schijf/partitie gaan verkleinen: stel dat je stick  25 Gig is, dan ga je ze verkleinen met vb 26 Gig (wel te verstaan: als je natuurlijk zo'n vrije ruimte nog beschikbaar hebt - anders kan je het natuurlijk niet). De nu vrijgekomen ruimte is 'not allocated - niet toegewezen'

Daarna ga je op je USB rèchts klikken en kiezen voor kopiëren.

Als doel geef je dan die unallocated ruimte aan en de rest gaat vanzelf.

Als jij je bestanden terug hebt (controleren natuurlijk :) ) dan kan jij je beschadigde stick gewoon terug gaan formateren, dit kan in Windows of ook in MPW.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.