Ga naar inhoud

getal verdelen in verschillende andere


rudi d.

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een formule om een getal te verdelen door vastgelegde andere met de uitkomst zo dicht mogelijk onder het basisgetal, maar mag er niet over gaan.

Stel ik heb een getal van 12 en de mogelijke getallen om te verdelen zijn 3 en 2,5 en 0,75.

In dit geval is 12 te delen door 4 x getal 3 de beste uitkomst, het is de bedoeling zo weinig mogelijk te verdelen.

Maar neem ik bv 11 dan moet er al wat gepuzzeld worden om zo dicht mogelijk bij die 11 te komen. En het mag er niet over gaan.

Kent er iemand een formule om dit voor elkaar te krijgen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/3/2020 om 20:11, JeanPaul28 zei:

We verwachten meestal een voorbeeld bij je vraag, hier mijn inbreng zoals ik het begrepen heb

VBrudi.xlsx 15 kB · 6 downloads

Dit doet wat ik wil, perfect! Kopiër ik echter naar mijn werkblad werkt de berekening niet. Is misschien omdat ik thuis op de Office via onedrive werk, pc op werk heeft de desktop software. Ik zie ook dat je kolom F en H zo versmald heb dat je die gegevens niet ziet, veronderstel dat dit puur om visueel te maken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij beide oplossingen valt het me op dat de 2,5m nooit gebruikt wordt. Nochtans zou je bv bij 10 of 10,5 m verwachten dat hij 4 x 2,5 m zou nemen. Nu blijft het 3 x 3 en 1 x 0,75 gebruiken. Niet dat dit superbelangrijk is hoor, vroeg het me gewoon af. Voornaamste is dat hij de breedte niet overschrijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar jij op doelt kan je mi niet bereiken met gewone formules.

 

Wat de huidige formules doen is kijken hoeveel keer het grootste getal in je totaalgetal gaat, lukt het niet meer ga je naar het volgende kleinere getal

 

totdat de mogelijkheden opgebruikt zijn. (in dit geval 3, 2.5 en 0.75) zolang de rest maar kleiner is dan het laatste laagste getal.

 

Wat jij vraagt is eigenlijk de mogelijke getallen combineren om zo kort mogelijk bij het totaalgetal te komen met een zo klein mogelijke rest.

 

Dit is denk ik meer iets voor de Solver-Addin (Oplosser) of een zelfgeschreven recursieve VBA-code.

 

Voor de sport in bijlage een simpel model met Solver (Oplosser). Wijzig de targetcel B5 en de berekeing wordt automatisch uitgevoerd.

Rudi_d_Solver_Sample.xlsm

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.