Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

martijnmartens

dual boot Linux Mint 19.3 en Windows 10

Aanbevolen berichten

beste,

Ik draai gedurende tijd een dual boot systeem:

Linux Mint 19.3 en

Windows 10

nu twijfel ik over de schijfindeling (GParted), zie bijgevoegde bijlage.
Kan iemand mij hierin adviseren?

Met vriendelijke groet,

Martijn Martens

GParted 2020-05-09 22-43-47.png

GParted 2020-05-09 22-41-28.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En waaraan twijfel je nu Martijnmartens?
Wat wil je weten?

Heb je Gparted uitgevoerd in de live versie van Mint via opstartbare usb stick?

Of heb je nu Mint gestart en daarin Gparted gestart?

Aan de screenshots te zien staat Linux Mint nu op de schijf van 1 TB op partitie /dev/sda7 en op de ssd flash kaart staat dan een ntfs partitie voor waarschijnlijk data.van Linux Mint (/dev/nvme0n1p2)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

Hensyr,

Nee misschien had je opmerkingen of aanwijzingen die ik toe kan passen in GParted.

Ik vind het er niet overzichtelijk uitzien,

ik heb Linux volledig geïnstalleerd.

misschien kun je iets meer uitleggen wat alles inhoudt

groet,

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

t'ja er valt eigenlijk niet veel over te zeggen dan dat ik denk dat je in Windows partities hebt gemaakt maar bij het installeren van Mint iets verkeerd is gelopen en Mint op de HDD is geïnstalleerd in plaats van op de SSD.

Als je partities wil maken in Windows zoals Data, Muziek is dat goed maar als je een partitie maakt voor Mint laat je de partitie ongemoeid zodat het een niet toegewezen (unallocated) ruimte is en dan kies je er bij het installeren van Mint er voor de optie "Iets anders" en bewerk je de partitie tot een ext4 partitie en geef je er de / (slash) aan voor duidelijk te maken dat dit het systeem partitie wordt.
    Je kan ook op je HDD een unallocated ruimte creëren voor de /home partitie zodat het gebruikt wordt voor al je data zoals afbeeldingen, documenten, video's en muziek.

Maar heel dit Gparted bestandssysteem uitleggen wil ik wel doen maar ik vrees dat het te ingewikkeld gaat worden.
    Vraagje: heb je Windows 10 zelf geïnstalleerd? Want ik vindt het raar dat er geen boot partitie staat op je SSD van Windows.
    Behalve staat er een boot systeem op je HDD maar die heeft net als de ext4 partitie van Mint een sleuteltje en wordt dus voor Mint gebruikt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Hoi beste Martijn,

Dat ziet er al en heel stuk beter uit.
    Maar ik snap nog altijd niet wat je nu eigenlijk wilt?

Waarom Linux op je /dev/sda en niet op je ssd van 500 gb?

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

hoi,

Ik heb tijdens installeren van Windows de C schijf opgesplitst.

waarbij de C schijf mijn Windows bevat en de D schijf mijn persoonlijke bestanden.

de niet toegewezen ruimte heb ik de installatie van Ubuntu gestart.

Hoe had ik het anders kunnen doen, zie e.v.t. bijgevoegd schermafbeelding.

groet,

Martijn

Schermafdruk van Andere locaties.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
    Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Logo

OVER ONS

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

• Nieuwe aanmaken...