Ga naar inhoud

dual boot Linux Mint 19.3 en Windows 10


Aanbevolen berichten

Beste Martijnmartens,

 

Ja maat dit is toch niet de bedoeling hoop ik toch.
Je laat de hele ssd links liggen .
En waar komt die schijf van 2 GB vandaan?

Zou je niet liever hebben dat je op deze computer Windows 10 en Linux Mint als tweevoudig opstart systeem op je SSD hebt en de data van beide besturingssystemen op de HDD?

Nu wordt het toch eens tijd wat je bedoeling is en wat je echt wil bereiken met die computer.

Ik help je door heel het installatie proces met inbegrip van de schijfindelingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Martijn,

 

Ik zal je richtlijnen geven en screenshots, een stap voor stap handleiding als je dat wil maar dan moet je dit wel eerst aangeven dat je dit echt wilt.
Ik ga hier niet al dat werk insteken als je niet luistert, dus zal je ook moeten antwoorden op mijn vragen en niet ontwijken met andere opmerkingen.

Wat denk je, ga je er voor of wil je het op je eigen manier eerst nog eens proberen?

 

Simpel gezegd is het eenvoudig

 

stap één: verwissel de kabels van de sata poorten van je ssd met je hdd zodat de ssd eerst staat in de volgorde van gparted, dus de ssd wordt dan /dev/sda en de hdd wordt dan /dev/sdb

 

stap twee: installeer Windows 10 op de ssd

 

stap drie: maak twee partities op de hdd waarbij je kiest voor de hoeveelheid ruimte die je toewijst voor je data van de Windows 10 en van de data van je Linux systeem.

Bijvoorbeeld: 500 GB NTFS partitie voor de data van de Windows 10 en 500 GB Ext4 partitie voor de data van je Linux

 

stap vier: zet uw persoonlijk mappen over van Windows 10 naar de partitie voor data NTFS op de hdd

 

stap vijf: ga met schijfbeheer uw partitie van Windows 10 op de ssd verkleinen met 150 GB naar een niet toegewezen ruimte.
Dus dat wil zeggen dat je op de ssd ruimte vrijmaakt voor Linux van 150 GB

 

stap zes: controleer dat je nu op de computer op de ssd één partitie hebt van ongeveer 350 GB voor het laten werken van Windows 10 en een niet toegewezen ruimte hebt van ongeveer 150 GB voor Linux (niet toegewezen ruimte is unallocated space)

controleer ook dat je nu op de hdd twee partities hebt van ongeveer 500 GB elk voor de data van Windows 10 en de data voor Linux (één van NTFS en één van Ext4)

 

stap zeven: start de computer op vanaf de opstartbare usb stick van Linux

zorg dat je kiest voor uitproberen van Linux zodat je in de live omgeving zit.

zorg dat je internet verbinding hebt en dat je energie instelling "zwart scherm" op nooit staat.

 

stap acht: nu kan je beginnen installeren van Linux door te kiezen van de optie "Iets anders"

selecteer dan de unallocated space (niet toegewezen ruimte) van 150 GB op de ssd en klik op wijzigen.

Maak van die partitie een ext4 partitie en wijs er de / (slash) aan toe zodat Linux weet dat dit de systeem partitie wordt.

Selecteer dan de ext4 partitie op de hdd en klik op wijzigen.

Geef daar aan toe dat die partitie dient voor de /home zodat Linux weet dat dit de data partitie voor Linux wordt
Selecteer de ssd schijf voor de installatie van grub.

Vervolg nu het installeren en je bent klaar.

 

 

aangepast door Hensyr
was nog niet afgewerkt
Link naar reactie
Delen op andere sites

beste Hensyr,

 

Ik begrijp het verhaal dat je typt, ik moet er zelf van overtuigd zijn dat ik dit wil toe passen.

Als je tips hebt bij de installatie mag je me misschien helpen door het proces heen, zodat de stappen juist door lopen worden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn Martens

EaseUS Partition Master Professional Edition.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de schijven unallocated?
Welke schijf staat er eerst in de sata poorten?

Zorg dat de schijven in gpt staan.

Koppel de hdd los en installeer Windows 10 op de ssd

aangepast door Hensyr
iets vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Martijn,

 

volgens de screenshot staat de hdd op sata poort 0 en de ssd op sata poort 1
Ik heb je toch gezegd die te wisselen

 

komt er nog bij dat je Windows 10 op de hdd hebt geïnstalleerd.

 

Voor de duidelijkheid:
wat is de grootte van je hdd en van je ssd?

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.