Ga naar inhoud

disc ruimte creëren


inneed

Aanbevolen berichten

Oudere computer die gebruikt wordt als back-up. Win 8.1. Heb te weinig disc space op de c-schijf (ondertussen wel wat opgeruimd) en nog veel op d. Ik heb eens gekeken op aesus partition manager en tot mijn verbazing staan c en d niet op dezelfde partitie (als ik het goed versta).

 

Wat ik ook zie is dat op schijf 1 staat:

c schijf (boot) ntfs 56,53 gb gebruikt 42 gb

* ntfs = 499 mb ongeveer voor de helft gebruikt

* fat 32 100 mb gebruikt 32

* anders 128 mb gebruikt 128!

* fat 32 prc_rp 1 gb gebruikt 415 mb

 

op schijf 0:

d schijf (data) ntfs  405,76 gb gebruikt 40,18 gb

e recover ntfs 60 gb gebruikt 16,45 gb

 

Wat kan ik doen om meer ruimte op c te krijgen voor programma's? Er staan geen documenten op die schijf.  Ik heb een backup genomen van de documenten en een mirror.

 

Ik ken er niet zo heel veel van dus sloowwwly please..... Thks!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel!

 

1 ding verkeerd gezegd: er staan wel een 30-40-tal documenten op c omdat mijn zoontje deze computer gebruikt voor zijn online schoolwerk. Ik had die nog niet verplaatst, maar dat kan nog indien dat nodig is vooraleer wijzigingen te doen.

 

Hierbij de jpg.

 

Schijven.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Inneed,

je schijf is gewoon te klein.

Je hebt 2 schijven in je systeem zitten:

- een C (met je Windows) van ong een kleine 60 Gig

- een D van tegen de 500 Gig.

 

Die twee kan je niet samen gaan zetten.

 

Enkele opties om te beginnen:

- ofwel steek je een grotere systeemschijf (of: vervang je de kleine met je windows door een grotere (maar gezien het een ouder computer is, die alleen maar voor backups gebruikt wordt heeft het niet veel zin)

- ofwel ga jij je systeem van de C naar de grotere D overbrengen - maar dat klinkt eenvoudiger dan het is. (nu ja: het is eigenlijk ook eenvoudig, tenminste als je de weg weet :) )

- maar de tweede optie kan ook, door Windows gewoon volledig nieuw op de D te gaan installeren en de C achteraf leeg te maken.

   (ik veronderstel dat je nog wel de key, registratiecode van je 8 hebt?) - je bent dan wel je eigen programma's kwijt, maar ik vermoed dat dàt niet zo erg zal zijn,

   gezien het toch maar een backupcomputer is?

 

Maar ik vermoed dat anderen nog wel andere ideeën zullen hebben?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou ik dan graag de c naar de d overbrengen. Allez, "graag", 't is omdat het niet anders kan. Wat met die schijf van 128 mb die volledig opgebruikt is? Wat doet die? Schept dat een probleem?

Hoe moet dat dan, die c naar d overbrengen? En hoeveel uren werk is dat?

Er staat ook nog een spel van mijn zoon op c : Minecraft. Ik weet niet hoe dat gaat om de gegevens te behouden.

Die registratiecode, dat is een ander paar mouwen. Ik dacht dat alles in de laptoptas zat, maar nu merk ik dat het het boekje en andere gegevens zijn van mijn vroegere Dell, want het is de tas van die ter ziele gegane laptop. Enkel het boekje van deze computer zit er in. Is het mogelijk dat dat er niet bij zat? Want ik heb nochtans de gewoonte alles bij elkaar te houden. Ik zal nog eens kijken bij de factuur, maar als het daar niet zit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.