Ga naar inhoud

Foto zoeken op locatie


rudi d.

Aanbevolen berichten

Op mijn Iphone kan ik foto's zoeken op locatie, dit zou ik ook op mijn laptop willen doen. Dit kan al met Google Foto's, maar dan gaan mijn foto's in de cloud.

Bestaan er ook desktop apps die lokaal op je pc naar foto's op locatie kunnen zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun jij echt naar foto's zoeken op straatnaam met je iPhone? Hoe doe je dat dan? Of bedoel je wat anders?

 

Er is wel iets meer mogelijk met Windows 10 en de app Foto's. Stel dat je in Amsterdam (of welke andere plaats dan ook) bent geweest en daar 30 foto's hebt gemaakt met je iPhone. Die foto's heb je daarna ook op je Windows 10 pc gezet.

Wanneer je op je Windows 10 pc de app Foto's opent en zoekt op Amsterdam, dan krijg je die 30 foto's te zien. Als je wilt weten waar precies in Amsterdam jij een bepaalde foto hebt gemaakt, dan open je die foto in de app Foto's.

Daarna klik je op de knop met de 3 puntjes (Meer informatie) die rechtsboven staat. Klik in het uitklapmenu op Bestandsinfo.

Aan de linkerkant van je scherm zal dan een balk met die Bestandsgegevens verschijnen.

Helemaal onderaan in die balk vind je een kaartje waarop de locatie van de foto met een rode stip staat aangegeven. Met het scrolwiel van de muis kun je daarop inzoomen, zodat je ook straatnamen kunt zien. Hieronder een voorbeeld van een foto, gemaakt met de iPhone van mijn vriendin in de plaats Zeewolde:

image.png.d98e481eeab326120bd5f3a527f96840.png

Onder het kaartje staat 'Kaart openen', maar bij mij gebeurt er niets wanneer ik daarop klik. Ik krijg dan helaas geen schermvullende kaart te zien. Het blijft bij zo'n klein kaartje. Ligt dat aan mijn pc? Ik weet het niet. Ik heb het geprobeerd op twee pc's, maar er gebeurt op beide pc's niets wanneer ik klik op Kaart openen.

=============================

Wil jij wel een grote schermvullende kaart zien, met daarop de locatie waarop de foto genomen is? Dan zijn er andere fotoviewers die jou daarbij behulpzaam kunnen zijn.

Ik weet dat het onder andere kan met de gratis fotoviewers XnView en IrfanView. Ik heb ze allebei op mijn pc staan.

Ik laat nu als voorbeeld zien hoe je de locatie van een foto achterhaalt met IrfanView:

Open de foto in IrfanView.

Klik in de menubalk van IrfanView op Afbeelding > Informatie. Het venster Afbeeldingseigenschappen zal verschijnen:

image.png.49fa1ba3d3987e55014d2397ad9b464a.png

Klik in dat venster op EXIF info.

Dan zal het volgende venstertje verschijnen:

image.png.d4b17fc7c9489901e3c87fd44814449b.png

Zelf kies ik dan bij voorkeur voor Show in Google Maps. Google Maps zal -na een klik op die knop- in je standaardbrowser geopend worden. Er is al meteen goed ingezoomd, zodat straatnamen leesbaar zijn. De locatie waar de foto genomen is, is duidelijk aangegeven. Bovendien zie je (meestal; in ieder geval bij Nederlandse locaties) aan de linkerkant een foto van StreetView. Ideaal vind ik zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Iphone gaat het inderdaad om zeer specifiek te zoeken. Ik heb even een schermafdruk toegevoegd, bij de app "foto's" stopt het bij "Kruibeke". Maar op de Iphone kan ik verder zoeken op "Kruibekesteenweg". Ik neem veel foto's van werven die ik bezoek, en op die manier kan ik vlug zoeken. Deze foto's komen via dropbox op mijn pc, en daar kan ik dan niet meer zo specifiek zoeken in de fotobibliotheek.

zoeken op locatie.png

aangepast door rudi d.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, je vraagstelling is nu helemaal duidelijk voor mij. Ik wist niet dat je op een iPhone zo gericht naar foto’s op locatie kon zoeken. Dat is nieuw voor mij. Bedankt! Weer wat bijgeleerd.

Zelf heb ik helemaal geen smartphone. De meeste foto’s die op mijn pc staan, heb ik gemaakt met mijn 13 jaar oude digitale camera. Op die camera zit geen gps functie. De lokatie wordt dus niet opgeslagen in de metadata van het digitale bestand.

Aalleen bij de foto’s die gemaakt zijn door mijn vriendin met haar iPhone kan ik de app Foto’s gebruiken om foto’s te zoeken die in een bepaalde gemeente of plaats zijn gemaakt.

Of er ook apps voor Windows bestaan waarmee je foto’s in je verzameling kunt zoeken op straatnaam (zoals op een iPhone blijkt te kunnen, gezien jouw afbeelding), weet ik niet. Ik ken zulke apps zelf niet.

 

Hopelijk weten andere forumleden die dit topic lezen, wel zo’n app of programma. Ik ben er ook nieuwsgierig naar.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.