Ga naar inhoud

Probleem met gebruikersaccount (nieuwe laptop)


Peter_B

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb een vervelend probleem ivm gebruikersaccount op een nieuwe laptop met Win10. Ik heb bij de 1e opstart een gebruiker aangemaakt (naam: MyriamH), gekoppeld aan een hotmailadres (zoals windows dat tegenwoordig wil).

Vervolgens wou ik Windows laten opstarten zonder wachtwoord. Ik deed dit via de opdracht 'netplwiz' waarbij ik het vinkje afzette bij de tekst: 'Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken'.

Hier is het volgens mij verkeerd gegaan. Ik wou heropstarten om bovenstaande aanpassing te testen, en ik zag het account MyriamH maar ook een 2e account 'myria'. Standaard wil hij vanaf 'myria' opstarten maar daar lukt het niet om in te loggen (verkeerd ww). Geen idee hoe die 'myria' ontstaan is.

Inloggen via MyriamH lukt wel.

 

Nu wou ik van dit account 'myria' vanaf en heb hiervoor Windows Powershell gebruikt. Wsl stom van mij maar ik heb een nieuw account aangemaakt (Myriam1) en ik wou de 2 andere accounts verwijderen. MyriamH kon ik verwijderen, maar account myria lukt niet. Ik krijg de melding: 'kan de gebruikersnaam niet vinden' (zie printscreen in bijlage).

 

Het vervelende is nu dat myria (waar ik niet in raak wegens geen ww) admin-rechten heeft en Myriam1 heeft beperkte rechten.

Iemand een idee hoe ik dit kan recht trekken?

Er staan nog geen gegevens op de laptop, dus geen probleem als er een account gewist moet worden.

 

Bij de getoonde printscreen ben ik ingelogd onder Myriam1.

 

Alvast bedankt voor tips.

 

gebruikers.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer dit even:

 

1) Reboot de computer.
2) Log in met een andere username, die adminrechten heeft.
3) Rechtsklik op This PC (Deze Computer?) en kies Properties (Eigenschappen?)
4) Klik op Advanced System Settings (Geavanceerde systeeminstellingen?)
5) In het tab Advanced (Geavanceerd?) klik je op de knop Settings (Instellingen?) bij User Profiles (Gebruikersprofielen?)
6) Selecteer het profiel van de gebruiker die niet meer correct kan inloggen, en klik op Delete (Verwijder?)
7) Herstart de computer opnieuw en laat de gebruiker inloggen; zijn profiel wordt nu hersteld en hij zal geen tijdelijk profiel meer hebben.

 

(met dank aan Albantar die het op een rijtje zette)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Passer zei:

Probeer dit even:

 

1) Reboot de computer.
2) Log in met een andere username, die adminrechten heeft.
 

Ik zit vast bij puntje 2. Er zijn momenteel (denk ik toch) 2 gebruikersaccounts op de laptop.

'myria' heeft adminrechten maar kan ik niet op inloggen, wegens geen ww. Geen idee hoe dit account ontstaan is. Volgens mij liep er iets mis in Windows.

'Myriam1' heb ik gisteren via Powershell aangemaakt maar heeft beperkte rechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k weet niet of je  het durft/kan proberen, maar met Darts kan je een ww resetten (dat zou ik dan proberen met het ww van myria)

https://docs.microsoft.com/en-us/microsoft-desktop-optimization-pack/dart-v10/

maar dit deed ik ook nog nooit, 'k heb de truuk ooit eens opgepikt.

 

Anders zoek ik wel verder met je

(je kan bv ook hier je licht eens gaan opsteken:  https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17197/windows-10-set-up-accounts )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt al behoorlijk wat zitten prutsen hé en dat is geen te best begin voor een nieuwe computer.

De beste oplossing is in uw geval "Helemaal opnieuw beginnen".

Heb je je data al op deze pc overgedragen? Zo ja, heb je er nog een back-up van? Zo ja, Zet die pc terug naar fabrieksinstelling en koppel dan eerst de Internet verbinding af zodat je de mogelijkheid hebt om een gewoon lokaal account met administrator rechten aan te maken tijdens de installatie. En offline account dus.

 

 

 

De in deze topic geciteerde versies zijn al ouder maar de toepassing werk hetzelfde voor de recente versies van Windows 10.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.