Ga naar inhoud

Geautomatiseerde installatie van Windows 10 Pro


STYLUS3530

Aanbevolen berichten

Hello Folks

 

Ik zou graag een automatische installatie maken van Windows 10 Pro, ik weet dat er een unattendet file word aangemaakt en dat je dat met een tool van Windows zelf kan doen, maar ik heb hier enkele fouten gemaakt. In eerste instantie lukte wel een gedeeltelijk automatische installatie, maar als het geinstalleerd was, kon ik zelf geen programma's meer installeren, omdat ik geen admin rechten had.

Weet er misschien iemand een tool(zelf heb ik een html site gevonden, maar hierin kan men niet voldoende instellingen doen) met dewelke men de instellingen hieronder rechtstreeks kan ingeven dan dat dan de unattendet file aanmaakt?

 

Installatie Windows 10 Pro
-Language to install:         English(United States)
-Time and currency format:     English(South Africa)
-Keyboard or input Method:     IS
-Instal now kiezen
-Activate Windows: I don't have a product key
-Te installeren OS:        Windows 10 Pro
-I accept the license terms
-Custom: Install Windows only(advanced)
-Als er meerdere partities aanwezig zijn, deze allemaal verwijderen en enkel installeren op de overgebleven drive
-Vervolgens kies ik als Regio South Africa
-Ik bevestig het gekozen toetsenbord
-De vraag voor installatie van een tweede toetsenbord skip ik
-Set up voor een organisatie kiezen
-De gebruiker van de PC wordt STYLUS3530 en zijn paswoord: 123456789
-Bij de 3 veiligheidsvragen moet telkens de eerste drie vragen gekozen worden en op elke vraag is het antwoord: stylus
-De instellingen over privacy settings accepteer ik allemaal gewoon
-Bij "Do more across devices with activity history" kies ik NEE
-Na de windows installatie moeten er nog twee files automatisch naar het Bureaublad gekopieerd worden en deze moeten aansluitend opgestart worden.


Thanks

STYLUS

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, STYLUS3530 zei:

Ik zou graag een automatische installatie maken van Windows 10 Pro

Ik begrijp niet goed waarom je op zulk een manier zou willen werken. Een installatie van Windows 10 is toch bijzonder makkelijk.

 

Als je aan alles wenst herinnert te worden wat van toepassing zou kunnen zijn dan raad ik je aan hier eens je licht op te steken: https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_10_setup_procedure.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, droske zei:

Ik begrijp niet goed waarom je op zulk een manier zou willen werken. Een installatie van Windows 10 is toch bijzonder makkelijk.

 

Als je aan alles wenst herinnert te worden wat van toepassing zou kunnen zijn dan raad ik je aan hier eens je licht op te steken: https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_10_setup_procedure.html

Inderdaad het klopt wel dat de installatie van Windows 10 peace of cake is, maar als men meerdere PC's moet installeren duurt dit gewoon te lang, vandaar dat ik aan het zoeken ben op een snellere manier, dus stick insteken opstarten en hij installeert alles. 

 

De site die je opgaf was wel echt zeer leerrijk en uitgebreid, thanks hiervoor.

 

Groetjes

 

Stylus3530

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de nadagen van Windows XP gebruikte ik een dergelijke methode. Ik slipstreamde dan een basis installatie van Windows XP met alle tot dan beschikbare updates en eventuele drivers. Daarvoor gebruikte ik NLITE (<klik). In tegenstelling tot Windows 10 was het aantal updates in de eindjaren van XP enorm en zou het updaten bij iedere nieuwe installatie bijzonder tijdrovend zijn. Bij Windows 10 ligt dat totaal anders. Dit besturingssysteem begint bij iedere tweejaarlijkse nieuwe versie weer volledig vanaf NUL.

Als je meerdere pc's van een nieuwe installatie moet voorzien dan neem ik aan dat die pc's niet voor één en dezelfde gebruiker bestemd zijn en moet je toch zelf de passende gebruikersinstellingen (naam, gebruikerstype, wachtwoord, toetsenbord instelling, enz) invoeren. De drivers zijn specifiek voor iedere computer (hardware) en dat neemt Microsoft tijdens de installatie automatisch voor zijn rekening, iets wat ten tijde van XP bijlange niet altijd het geval was.

Ik begrijp dan ook niet waar je tijdwinst denkt te kunnen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@STYLUS3530 Ik vond deze handleiding voor je: https://www.windowscentral.com/how-create-unattended-media-do-automated-installation-windows-10

Het is een behoorlijk lange handleiding. Tegen de tijd dat je die handleiding grondig hebt bestudeerd en uitgevoerd, kun je op de gewone manier al op 10 computers Windows 10 geïnstalleerd hebben...

En het is al een lange handleiding, maar als je extra eisen hebt, dan zul je zelf nog meer moeten doen. De auteur van die handleiding besluit met:

"We're focusing on the minimum steps to perform an unattended clean installation of Windows 10 to help get started with the process. It's up to you to dig through and configure the components you need to comply with your situation. Furthermore, depending on your installation requirements, you may need to create multiple answer files."

 

Tijdwinst zou je kunnen behalen wanneer je Windows 10 moet installeren op bijvoorbeeld 30 identieke desktop pc's.

 

22 uren geleden, STYLUS3530 zei:

-Na de windows installatie moeten er nog twee files automatisch naar het Bureaublad gekopieerd worden en deze moeten aansluitend opgestart worden.

En die laatste eis staat niet uitgelegd in die handleiding. Daar zul je zelf nog wat voor moeten verzinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

NTLite heb ik ook gebruikt om de laatste updates in de ISO te integreren, hier kan men ook de install.esd file naar een .wim file omzetten, in de commerciele versie van NTLite zou men ook de instellingen en dergelijke kunnen doen zoals ik zei.

 

De handleiding op windowscentral heb ik ook al gevolgd en hiermee gaat het, enkel dat ik dan nadien geen admin account heb zoals ik in mijn eerste post al zei.

 

Het gaat echter over een kleine 200 PC's dewelke moeten geherinstalleerd worden, dit zijn PC's dewelke afgedankt zijn in bedrijven en naar een goed doel gaan, dus dat overal dezelfde gebruikers staan maakt niks uit, deze moet de gebruiker nadien zelf wijzigen.

 

Ik heb ook al de WIndows Answer File Generator gebruikt, maar deze werkt niet echt goed of ik doe iets verkeerd: https://www.windowsafg.com/index.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, STYLUS3530 zei:

Ik heb ook al de WIndows Answer File Generator gebruikt, maar deze werkt niet echt goed of ik doe iets verkeerd

Of die Windows Answer File Generator niet goed werkt of dat jij iets verkeerd doet, kan ik niet beoordelen.

Ik weet niet wat jij doet en daarnaast heb ik niet de nodige kennis hiervoor. Die Windows Answer File Generator lijkt een sneller alternatief dan de methode in de handleiding van Windowscentral waar de Windows Assessment and Deployment Kit gebruikt wordt om een autounattend.xml antwoord bestand te maken. Maar als die snelle methode niet werkt, dan moet je die Windows Answer File Generator vergeten en de lange en meer ingewikkelde handleiding van Windowscentral helemaal gaan volgen.

 

Er zitten volgens mij echter wat haken en ogen aan dit verhaal. De computers worden afgedankt door bedrijven. Als ik de eigenaar van zo'n bedrijf was, dan zouden die computers mijn bedrijf pas mogen verlaten, nadat de harde schijven uit die computers verwijderd en vernietigd waren. Je wilt als eigenaar van een bedrijf immers niet dat er bedrijfsinformatie op straat komt te liggen.

De nieuwe eigenaar zal dan zelf een andere (nieuwe) harde schijf in die computer moeten zetten.

 

Maar of er nu wel of niet andere harde schijven in deze afgedankte computers zitten, je houdt sowieso een ander probleem. Ik ga ervanuit dat op deze computers gebruikt werd gemaakt van een bedrijfslicentie voor Windows. Die bedrijfslicentie voor de betreffende computers is niet meer geldig, wanneer deze computers aan particulieren verkocht worden. Windows controleert regelmatig of de licentie nog geldig is. Als een bedrijfslicentie wordt gebruikt, dan zal contact worden gezocht met de server van dat bedrijf. En dat lukt niet wanneer de computer aan een particulier is verkocht of weggegeven. Die heeft immers geen toegang tot het netwerk van het bedrijf dat voorheen de eigenaar van die computer was. De nieuwe eigenaar zal dan een melding krijgen dat de licentie niet geldig is. Die melding kan er ongeveer zo uitzien:

image.png.ac75c8a4d8ef7a258c3ae46132fb00ac.png

 

De handleiding van Windowscentral is volgens mij bedoeld voor bedrijven, die in een keer een paar honderd computers willen installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, STYLUS3530 zei:

De licenties waren hardware gebonden dacht ik?

Volgens mij meestal niet. Grote bedrijven sluiten doorgaans een contract af met Microsoft voor een x aantal (zeg 100, 500 of 1.000) computers, waarop zij Windows mogen installeren.

Daarvoor betalen zij jaarlijks een bedrag. Voor dat bedrag mogen ze niet alleen Windows gebruiken, maar hebben ze ook recht op ondersteuning door Microsoft. Wanneer dat contract ophoudt, vervalt ook de geldigheid van de Windows-licenties voor al hun computers, waarvoor dat contract was afgesloten.

 

Hardware gebonden licenties zijn OEM-licenties. Die zitten meestal bij computers die je als particulier kant en klaar in de winkel koopt. De licentie voor Windows is dan gebonden aan de hardware van die pc. De OEM-licentie kan niet gebruikt worden voor een andere pc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.