Ga naar inhoud

linux op oude laptop


Aanbevolen berichten

Lubuntu afsluiten doe je door te klikken op de knop die in de hoek rechts onderaan zit.

Bij Windows zit die knop links onderaan, maar bij Lubuntu rechts onderaan.

 

1 uur geleden, vxvk zei:

Misschien is het handig als ik de apparaten die op de laptop staan overneem zodat ik er misschien naar kan zoeken als er iets mis is.

Dat is zeker handig. Er staat nu nog Windows 10 op die laptop. Terwijl Windows 10 draait, download en installeer je Speccy. Daarmee krijg je een overzicht van de hardware in die laptop. Dat kan zeer nuttig zijn wanneer je later naar een Linux driver voor bepaalde hardware moet zoeken.

 

Download en installeer Speccy. (← dit is een link; klik erop)

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra’s uit!

 

 

 

afbeelding.png.ec0cca26a50d1506e859de1946defe8a.png

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand > Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER

 

===================================================

Als je Lubuntu gaat installeren, dan moet je ervoor zorgen dat de laptop verbonden is met internet. Doe dat met een internetkabel, want draadloos zal niet direct lukken. Als je zelf geen internetkabel hebt, dan leen je er een bij kennissen of familie, of je bestelt zo’n kabel via internet.

Als je mijn lange verhaal over de problemen met wifi hebt gelezen, dan weet je dat je eerst bedraad met de router verbonden moet zijn. Dat was bij mij althans zo.

 

Neem je tijd en doe dit wanneer je er aan toe bent.

Succes!

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu lubuntu geïnstalleerd. Firefox staat erop maar ik krijg thunderbird niet. Ik kan het bestand wel downloaden en als ik erop klik, wordt het bestand kennelijk uitgepakt maar ik zie thunderbird nergens staan. Toen ik in de huiskamer zat, kreeg ik de melding dat er geen verbinding was met het internet. Ik ben toen bij de router gaan zitten met een netwerkkabel maar daar gebeurde niets. Toen heb ik de kabel eruit getrokken en toen kon ik wel installeren. Toen ik het internet op wou kon ik mijn router kiezen en het wachtwoord intypen. Kennelijk zat ik de eerste keer te ver van de router. Maar er werd nog geen gebruik gemaakt van het internet. Kennelijk kijkt libuntu alleen of er een router in de buurt is. Ik wilde per se zonder wachtwoord op mijn computer. Ik kon dat alleen maar door wel mijn gegevens in te vullen en daarna klikken op het zonder wachtwoord openen. Dat lukt dus nu wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Gerda,

Ik heb vandaag bezoek, maar zal morgen in de loop van de dag mijn oude laptop met Lubuntu tevoorschijn halen en een en ander nakijken.

Wel weet ik dat er standaard al een ander e-mailprogramma is geïnstalleerd in Lubuntu, maar ik kan even niet op de naam van dat programma komen.

Thunderbird zal ook wel geïnstalleerd kunnen worden, maar programma’s voor Lubuntu haal je doorgaans niet van een willekeurige website van internet. Je kiest, downloadt en installeert programma’s via de packet manager die in Lubuntu zit.

Ik zal morgen even kijken of en hoe je Thunderbird kunt installeren in Lubuntu.

 

Ik begrijp dat je graag zonder wachtwoord wil werken, maar er zal toch regelmatig om het wachtwoord worden gevraagd. Ook bij het installeren van updates zul jij je wachtwoord moeten ingeven. Linux is daar veel strenger in dan Windows.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lubuntu is een lichtere versie van Ubuntu. Lubuntu is bedoeld voor (oudere) computers met zwakke hardware.

De programma's die al standaard aanwezig zijn in Lubuntu, zijn daarom ook andere (lees: lichtere) programma's dan de programma's in Ubuntu.

Voorbeeld: in Ubuntu zal de kantoorsuite LibreOffice al standaard aanwezig zijn. Dat is bij Lubuntu niet het geval; in Lubuntu vind je in plaats daarvan de programma's AbiWord (een lichte tekstverwerker) en Gnumeric (om spreadsheets te maken).

 

In Lubuntu zit al een e-mailprogramma. Nu weet ik niet voor welke versie van Lubuntu jij gekozen hebt.

Ik installeerde 3 jaar geleden Lubuntu 16.04. Daarin zit het lichte e-mailprogramma Sylpheed. Dat heb ik toen in gebruik genomen.

Later heb ik de upgrade naar Lubuntu 18.04 uitgevoerd. Sylpheed bleef daarbij bewaard.

Versie 18.04 is, zoals jij intussen weet, de laatste 32-bits versie van Lubuntu.

Wanneer jij echter gekozen hebt voor een 64-bits versie van Lubuntu, dan zou jij de allernieuwste versie van Lubuntu kunnen installeren. Dat is versie 20.10. In die versie van Lubuntu zit niet meer Sylpheed, maar Trojita als e-mailprogramma. Dat is ook een licht programma, veel lichter dan Thunderbird.

 

Had jij het standaard bij Lubuntu meegeleverde e-mailprogramma al geprobeerd? Je vindt het via klikken op de Lubuntu-knop (dat is de knop links onderaan; op dezelfde plek dus als waar in Windows de knop Start staat) > Internet > Sylpheed (of Trojita).

 

Wanneer je net aan het overstappen bent van Windows naar Linux, dan heb je de neiging om op je Linux computer dezelfde programma's te gebruiken als die je kende van Windows. Bij sommige programma's kan dat, als daar ook een Linux versie van bestaat. Maar van veel Windows programma's bestaat geen Linux versie, en dan zul je een alternatief moeten gebruiken.

 

Ik ben vandaag bezig geweest met het installeren van Thunderbird op de Lubuntu laptop. En ik moet zeggen: dat viel nog niet mee. Het nam veel meer tijd in beslag dan ik verwacht had. De eenvoudige manier via Systeemgereedschap > Software resulteerde in een installatie van Thunderbird die daarna niet te openen was. Bovendien was dat nog een bar oude versie ook: versie 60.3.

Via een andere route: Systeemgereedschap > Synaptic pakketbeheer is het uiteindelijk wel gelukt, maar dan moet je zelf gaan bepalen of je alle 190 pakketten die bij Thunderbird horen, wel allemaal op je computer wilt hebben. En dat is lastig wanneer je niet zeker weet waarvoor ze dienen.

 

Ik heb nu twee e-mailprogramma's op mijn Lubuntu laptop die allebei werken: Sylpheed en Thunderbird.

Sylpheed start binnen 1 seconde op.

Thunderbird is een veel zwaarder programma en doet er 10 seconden over om op te starten. Dat is dus 10 keer zo lang.

 

Als jij toch per se Thunderbird wil installeren, dan wil ik best vertellen hoe ik dat uiteindelijk voor elkaar kreeg.

Laat het maar weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb uiteindelijk toch sylpheed gebruikt. Het is alleen jammer dat ik nu niet de back-up van thunderbird kan gebruiken. Ook heb ik het idee dat er niet zoveel mails bewaard worden op de pc. Gelukkig worden niet mijn mails van de server gehaald voor zover ik dat heb kunnen zien. Ik heb lubuntu geïnstalleerd op een partitie achter mijn windows partitie. Deze partitie had ik gemaakt als opslag voor de bestanden. Deze was 22 gig. Als de C zou crashen kon ik  nog altijd de D partitie bereiken, eventueel door de disk aan een andere pc te koppelen. Nu heb ik gemerkt dat ik ongewild een dual boot heb gemaakt. Als de pc start, krijg ik de keuze voor windows of lubuntu. Ik heb ook windows al gestart en dat gaat prima. Dit is dus geen ingewikkelde dual boot. Maar dan moet de lubunto partitie dus wel achter de C staan. Misschien is dit nog een tip als mensen linux willen gaan gebruiken. Met de usb start kan je ook kiezen op welke partitie je lubuntu wil installeren. Dus eigenlijk gaat dat heel gemakkelijk. Ik moest ook proberen om WP8 te kopen en te installeren onder linux. Maar dat hoeft niet. Die enkele keer dat ik dat nodig heb, ga ik naar windows. Misschien kom ik nog dingen tegen die ik niet begrijp maar voorlopig kan ik oefenen met lubunto. Heel erg bedankt voor je hulp. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.