Ga naar inhoud

Partitie C vergroten van een SSD


Kurtt

Aanbevolen berichten

Beste makkers van vroeger en leden ,

 

Zou u onderstaande afbeelding kunnen bekijken?

 

Ik heb een J partitie gemaakt (195.3 GB). Ik zou graag deze GB toevoegen aan de C. Zodat de C 236.4+195.3 wordt. Zodat de C dus in totaal 500 GB wordt.

Kan u mij stap voor stap uitleggen hoe ik dat het best doe en met welk (liefst freeware) programma. Ik heb momenteel MiniTool Partition geïnstalleerd.

FOTOuitbreiden100.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ziet mijn volledige partities eruit. (zie bijlage)

 

Het enige wat ik eigenlijk wil is dat de C wat groter is. Rond de 500 GB.

 

Ik heb wat zitten experimenteren, blijkbaar te veel want ik zie zelfs in partitiebeheer van windows dat zelfs op 'schijf' 4 een volume (partitie) I is aangemaakt.

 

Ik heb ook een partitie Data van 375 GB maar dat laat de verkenner niet zien? (zie bijlage)
De data map vind ik ook goed om backups op te zetten.

volledige partities.png

verkennerPartit.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kurtt,

 

Ik vermoed dat je met partitiebeheer van Windows-zelf werkt?  (zelf werk ik liever met het freeware Minitool partion Wizard)

 

maar het principe is dit: je kan een partitie niet tussen twee aaneenslutiende partities 'duwen': je moet éérst 'plaats' gaan vrijmaken door

ofwel partities te wissen (1)

ofwel - en nu praten we over je Schijf 1 (je bootschijf met je C op) - door partities te gaan verschuiven zodanig dat je plaats nààst je C-partitie vrij krijgt

     en die vrije plaats kan je dan gaan toewijzen aan je C. (2)

 

BELANGRIJK !  Als je met je C-partitie gaat werken is het altijd aangewezen van er eerst een systeembackup van te maken (op een àndere schijf of drager)

                       en daarna pas over te gaan tot het wijzigen van je C-partitie.

                       Loopt het fout, dan kan je altijd op je oude situatie terugvallen, heb je zo'n backup niet, dan ben jij je C (windows) kwijt !

 

(1) dit kan je in jouw geval met je schijf 3 (ik volg hier de namen van je plaatje: schijf 3 op je plaatje)

     Hoe kan je die situatie oplossen?

  1. de rechterpartitie wissen  (die is toch leeg merk ik, moest ze niet leeg zijn moet je natuurlijk eerst je data veilig stellen!)
  2. dan de linkerpartitie uitbreiden naar 'rechts' toe en dan houd je terug één grote partitie over.

(2) in jouw geval:

  1. eerst je F naar rechts verplaatsen (of ze wissen als ze leeg is of als je eerst de data ervan ergens veilig gesteld hebt)
  2. De partitie van 1G zo ver mogelijk naar rechts verplaatsen
  3. de partitie van 999 mb zo ver mogelijk naar rechts verplaatsen
  4. Dan heb je tussen de C en die 999 mb een hele ruimte die 'vrij' is - en die kan je dan rustig aan je C toevoegen.

 

(In Minitoolpartition kan je heel zo'n bewerking eerst 'simuleren', controleren of het naar je zin is - en dààrna besluiten tot uitvoeren of annuleren.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.