Ga naar inhoud

Ai


ictknechter

Aanbevolen berichten

Ik denk dat er meerdere fotobeheerprogramma's zijn die dat klusje kunnen klaren.

Ik maakte kennis met het kunnen herkennen van personen op foto's door het gratis fotobewerkings- en fotobeheerprogramma Picasa van Google.

In maart 2016 stopte Google met de ondersteuning van Picasa en sindsdien is Picasa niet meer te downloaden van Google. Er zijn echter nog genoeg websites waar je Picasa zou kunnen downloaden. Ik noem er een die veilig is: https://picasa.nl.download.it/download

 

Voorheen kon je met Picasa ook webalbums aanmaken. Dat kan niet meer, maar de personenherkenning werkt nog steeds.

Hier wat uitleg over die personenherkenning: http://www.wilmakarels.nl/picasa3/gezichten-personen.php

Ik heb zojuist Picasa 3.9 even geopend en gekeken of er nog foto's waren waarover Picasa niet zeker was. Ja, die waren er. Hieronder een voorbeeld:

6141d7c1128d2-Ashampoo_Snap_2021.09.15_1

Van bovenstaande foto was Picasa niet zeker. Dat zie je aan het vraagteken in de linker benedenhoek. Was dit Gilbert of was hij het niet? Ja hoor, dit was hem. En dan kun je ofwel op de knop Bevestigen klikken ofwel op het vinkje dat onder de afbeelding staat.

De vraag is natuurlijk wat jij daar zelf van leert? Leer je daardoor AI begrijpen? Nee, want hoe het werkt, blijft in Picasa een raadsel.

 

Is Picasa nog veilig te gebruiken? Vroeger kon je in Picasa inloggen met je Google account. Dat is niet meer mogelijk. Die verbinding is gekapt door Google. Het is dus een programma geworden dat in principe geen verbinding met internet meer heeft.

Ik gebruik het nog heel af en toe.

 

Ik ga ervan uit dat er nog genoeg andere fotobeheerprogramma's zijn die hetzelfde kunstje beheersen (en mogelijk nog veel beter dan in Picasa, waarvan de ontwikkeling vele jaren geleden gestopt is) en die nog wél ondersteund worden met updates door de maker van dat programma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je geïnteresseerd zijn in Picasa, dan kan de handleiding van Wilma Karels (66 webpagina’s) behulpzaam zijn: http://www.wilmakarels.nl/picasa3/handleiding.php

Lees daarvan wat je nodig hebt. Niet alles in die handleiding is nu nog van toepassing. Ze schreef die handleiding toen Picasa nog ondersteund werd door Google.

 

Wanneer je Picasa voor de eerste keer start, dan zullen de foto’s op je pc geïndexeerd worden. Je ziet die fotomappen daarna in de linker kolom (navigatiekolom) van Picasa. Je kunt zelf aangeven welke mappen wel en welke mappen niet getoond mogen worden in Picasa. Standaard kiest Picasa volgens mij alle mappen waarin afbeeldingen kunnen zitten, maar dat is niet de bedoeling. Kies alleen die mappen waarin jij zelf foto’s hebt opgeslagen.

 

Toen ik, jaren geleden, Picasa aan het werk zette om personen op foto’s te herkennen, was ik verbaasd hoe vaak Picasa het goed had gedaan. 
AI (kunstmatige intelligentie) is intussen veel verder ontwikkeld, daarom is het zeker mogelijk dat moderne fotobeheerprogramma’s hier nog beter in zijn geworden.

Mogelijk hebben andere leden nog tips voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.