Ga naar inhoud

Grafische code wissen


ictknechter

Aanbevolen berichten

Windows heeft een gui (graphical user interface). Die maakt het werken met Windows juist zo makkelijk, vooral voor beginners. 
Als jij geen gui wilt, dan kun je beter voor een Linux distro zonder gui kiezen. 
Ik heb daar zelf geen ervaring mee (en ook geen belangstelling voor), maar zoek eens met Google op: linux distro without gui

Dan vind je genoeg informatie en mogelijkheden. 
 

En als je liever bij Windows blijft, dan kun je kiezen voor Windows Server Core. Ook daar heb ik geen ervaring mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows Server is zeker niet gratis!

 

Dan maar een gratis Linux distro kiezen. 
Wil je een dual boot Windows 11 / Linux maken?

Ik heb vroeger wel eens een dual boot Windows XP / Ubuntu gehad, maar dat beviel me toch niet zo goed. Als ik nu wil experimenteren met Linux, dan gebruik ik daar een aparte computer voor. Dat mag een oud beestje zijn, bijvoorbeeld voor een paar tientjes gekocht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gui naderhand verwijderen uit Windows 11 lijkt mij niet te doen.

Bij Linux distro's kies je er tijdens de installatie voor of je de gui wel of niet wil installeren. Dus niet achteraf.

Ook bij Linux kun je tegenwoordig gebruik maken van PowerShell: https://adamtheautomator.com/powershell-linux/

 

En in Windows 11 kun je er voor kiezen om zo weinig mogelijk gebruik te maken van de gui, maar in plaats daarvan PowerShell te gebruiken. Je laat de gui dus intact, maar maakt er zo weinig mogelijk gebruik van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.