Ga naar inhoud

Temperatuur verlagen.


Airandius

Aanbevolen berichten

Kon niets vinden raar genoeg, nooit goed geweest met die zoek optie.

De temperatuur van mijn moederbord is 50C.

Die van mijn CPU 51C. (De cores zelf 70C terwijl dat ook maximum is.)

Ik heb zojuist wat software geinstallerd van mijn moederbord, die allemaal warnings aangeeft over te hoge temperaturen.

En ze gaan idd boven de toegestane waarden. Dit nog maar in idle.

Wat kan ik hier aan doen? Mijn cooler werkt prima, en het is geen custom build pc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet weinig van computers.

Gemaakt door Norrod speciaal als gamer pc.

Moederbord: Asus P5K

Processor: Quad 9300

Aan de binnenkant zie ik 1 redelijk grote fan die bovenin hangt. En zie nog een kleinere op mijn moederbord geplaatst.

Op mijn videokaart (Geforce 9600GT) zit een ingebouwde cooler als het goed is.

Er komt ook makkelijk nieuw (kouder lucht) in de kast en er komt ook warm lucht uit dat niet naar de koude lucht flow gaat.

Mijn moederbord geeft nu aan dat het 40C is, vlak na het opstarten. Echter hiervoor (dit is tweede keer dat ik opstart) was die 193C en sloot ik dus mijn pc af, want zelfs ik weet dat het te hoog is.

Heb stof dat in de kast zit er de afgelopen week nog voorzichtig uit gezogen, zonder iets aan te raken natuurlijk.

EDIT: Moederbord is nu 45 graden, en Asus Probe 2 geeft aan dat het nu te warm is, maar mijn pc is maar een kleine half uur aan. Kan je de fans versnellen zonder problemen? Zo ja, hoe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik raad je aan om eens met je hand aan de koelblokken te voelen.

voelen deze ook echt zo warm aan? of niet?

en zitten ze allemaal stevig vast? (zomaar even zachtjes tegen duwen en kijken of ze mee geven of niet)

draait de koeler van de videokaart snel? of juist amper? komt hier ook echt erg warme lucht vandaan? (voel ook eens tijdens het gamen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik raad je aan om eens met je hand aan de koelblokken te voelen.

voelen deze ook echt zo warm aan? of niet?

en zitten ze allemaal stevig vast? (zomaar even zachtjes tegen duwen en kijken of ze mee geven of niet)

draait de koeler van de videokaart snel? of juist amper? komt hier ook echt erg warme lucht vandaan? (voel ook eens tijdens het gamen)

Koelblokken zitten zover ik er verstand van heb goed vast.

De koeler van de videokaart kan ik niet zien, wel die van het moederbord en de grote koeler die er boven hangt.

Everest kan maar 1 koeler vinden. Die van het CPU, die 1600 rondjes per minuut draait. Asus Probe 2 vind ook maar eentje met dezelfde waarde.

De lucht is redelijk warm, maar niet brandend ofzo, ik denk dat het 30 graden kan zijn.

De koelblok voelt normaal aan, niet warm en niet koud.

Normaal:

Motherboard 47 °C

CPU 45 °C

CPU #1 / Core #1 56 °C

CPU #1 / Core #2 52 °C

CPU #1 / Core #3 55 °C

CPU #1 / Core #4 56 °C

GPU Diode 54 °C

SAMSUNG HD753LJ 37 °C

Gamen: (L4D Maximum settings)

Motherboard 52 °C

CPU 60 °C

CPU #1 / Core #1 68 °C

CPU #1 / Core #2 66 °C

CPU #1 / Core #3 68 °C

CPU #1 / Core #4 70 °C

GPU Diode 79 °C

SAMSUNG HD753LJ 41 °C

Ik maak me wel zorgen, vooral om de cores van mijn CPU (die maximaal 70 graden mogen worden.)

En al helemaal om mijn grafische kaart is 79 graden tijdens het gamen niet te warm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een grafische kaart mag warm worden ;-)

79° is dan ook niet erg voor je grafische kaart.

Maar je processor daar in tegen mag echt geen 70° worden.

Normaal moet je koelblok wel warm zijn als je processor 70° is.

Ik denk toch dat je koeler er slecht opzit OF wat ook kan is dat je sensor kapot is.

En dat de temperatuur verkeerd uitgelezen word...

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het een stock koeler is (standaard intel/amd koeler) dan is dat inderdaad de normale snelheid.

echter als het een koeler is van een ander merk, dan is dat meestal toch al veel te snel.

lees bijvoorbeeld mijn reviews eens van de koelers die ik tot nog toe getest heb, en bekijk vooral even de resultaten (onderaan de review)

http://www.pc-helpforum.be/f211/noctua-nh-u12p-13574/

en andere zijn hier te vinden

Hardware Reviews - PC Helpforum

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.